عصر خودرو

رکورد متضاد نفت و طلا +نمودار

عصر بازار- یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رکورد متضاد نفت و طلا +نمودار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    بازار سهام

    فروکش هیجان در بورس

    دیروز شاخص کل بورس با افت 604 واحدی (8/ 0 درصدی)، بیشترین افت از 30 خرداد به کانال 79 هزار واحدی بازگشت. رشد قیمت جهانی کالاها، ورود نقدینگی جدید و اخبار مثبت در سایر صنایع کوچکتر، رشد دسته‌جمعی بازار را از ابتدای پاییز رقم زد. اما فاصله گرفتن قیمت‌ها از کف و تمایل سهامداران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت با تشدید فشار فروش، شاخص 28 صنعت از 37 گروه را منفی کرد. تداوم حمایت حقوقی‌ها و تقویت تحلیل‌پذیری می‌تواند رشد پایدار شاخص را رقم بزند. روز گذشته بخشنامه اخیر مبنی بر نرخ‌گذاری خوراک مایع برخی پتروشیمی‌ها و محصولات فرعی پالایشی‌ها بر اساس نرخ ارز آزاد به جای مبادله‌ای لغو شد. با وجود سهم اندک این محصولات در سبد تولیدات پالایشی‌ها، اما می‌تواند عامل فشار بر پالایشی‌ها شود و اثر منفی آن بر پتروشیمی‌های مصرف‌کننده این خوراک را در کوتاه‌مدت منتفع کند.

    بازار ارز

    تعادل نسبی بازار ارز

    دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 3623 تومان معامله شد. از ابتدای آبان با رشد تقاضای آربیتراژی با رشد ارزش دلار در سطح جهانی نرخ دلار رشد 8/ 0 درصدی را ثبت کرد. با اینکه روند صعودی ارزش جهانی دلار روز سه‌شنبه متوقف شد، اما نوسان آن نزدیک سقف 9 ماهه با افزایش تقاضای آربیتراژی، نرخ دلار را تا سطح 3630 تومانی نیز افزایش داد. در این باره، روز گذشته نرخ درهم به 995 تومان رسید. اما با رسیدن دلار به سطح 3630 تومانی، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران با شناسایی سود عامل فشار بر دلار شد. علاوه بر این، روز گذشته اونس طلای جهانی به بالاترین سطح در یک ماه اخیر رسید، بنابراین معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه اقدام به افزایش عرضه ارز کردند (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). این عوامل نوسان اندک نرخ دلار را رقم زدند.

    بازار سکه

    کم‌واکنشی سکه به رشد طلا

    دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی و رسیدن به سقف یک‌ماهه در شرایط افت اندک نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته با توقف روند صعودی شاخص دلار و ریسک سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (28 آبان) اونس طلا به بالاترین سطح در یک ماه اخیر (1289 دلار) رسید. کارشناسان معتقدند تداوم نوسان اونس طلا بالاتر از سطح تکنیکال 1280 دلاری می‌تواند روند صعودی طلا را تشدید کند. با توجه به تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات سکه، روز گذشته این معامله‌گران اقدام به افزایش عرضه ارز کردند. اما حمایت عوامل بنیادین، افت تنها 2 تومانی دلار را رقم زد. بنابراین، کم‌واکنشی قیمت سکه نسبت به رشد اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را کوچک‌تر کرد.

    بازار طلای جهانی

    طلا در سقف یک‌‌ماهه

    دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1286 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار از سقف 9 ماهه عامل حمایت از اونس طلا بود. شریط انتظاری با آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو در کنار سیگنال دوگانه از آمارهای اقتصادی آمریکا و همچنین رشد ارزش پوند (با آمارهای مناسب اقتصادی انگلیس و عدم تغییر رئیس بانک مرکزی انگلیس) عامل فشار بر شاخص دلار شد. برخی کارشناسان معتقدند سطوح تکنیکال نیز در مقابل رشد بیشتر شاخص دلار مقاومت می‌کنند. بنابراین این عامل و ریسک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اونس طلا به بالاترین سطح در یک ماه اخیر (5/ 1289 دلار) رسید اما آمار مناسب اقتصادی چین (شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بیشترین سطح از جولای 2014) با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران مانع از رشد شدید طلا شد. همچنان نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو، آمار اشتغال آمریکا نتیجه نشست بانک مرکزی انگلیس می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشند.

    بازار اوراق مسکن

    رفت و برگشت آرام «تسه»ها

    دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) با رشد 5/ 1درصدی همراه شدند. از ابتدای آبان نوسان «تسه»ها در بازه 75تا 80 هزار تومانی رقم خورد. با وجود روند نزولی اوراق در روزهای اخیر، اما روز گذشته مجددا آخرین قیمت اوراق نزدیک سطح 80هزار تومانی معامله شدند. موضوعی که می‌تواند امروز عامل فشار بر اوراق شود. تقویت سمت عرضه در کنار کاهش شتاب رشد تقاضا با توجه به خروج تقاضای فصل رونق مسکن (تابستان) قیمت «تسه»ها را با افت 21 درصدی از اوج قیمت در اواخر مرداد همراه کرده است. با این وجود حمایت تقاضای مسکن، مانع از افت پرشتاب قیمت اوراق است. همچنان نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، 22 درصد است که با توجه به روند رشد غیرتورمی مسکن عامل دیگر فشار بر اوراق است.

    بازار نفت

    نفت در کف یک‌ماهه

    دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 46 دلار معامله شد. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک در کنار احتمال افزایش 5/ 1 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری آمریکا طبق نظرسنجی‌ها عامل فشار بر قیمت نفت است. طبق نظرسنجی رویترز، تولیدات اوپک در اکتبر با افزایش تولیدات لیبی، نیجریه و عراق به 82/ 33 میلیون بشکه در روز رسید. این عامل در کنار بدون نتیجه ماندن نشست اخیر بر سر سهم اعضای اوپک، با کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک در 30 نوامبر، روز دوشنبه افت 4 درصدی نفت را رقم زد. گلدمن‌ساکس با توجه به تضعیف چشم‌انداز توافق اعضای اوپک، افت نفت به 40 دلار را پیش‌بینی کرد. روز گذشته نظرسنجی بلومبرگ از افزایش 5/ 1 میلیون بشکه‌ای نفت تجاری آمریکا عامل دیگر فشار بر نفت بود. اما شناسایی کف و اختلال عرضه بنزین در آمریکا از نفت حمایت کردند.

    برچسب ها