عصر خودرو

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران:

افزایش نرخ خوراک با شیب باشد

عصر بازار- صالحی با بیان اینکه ایران بازیگر خوبی در بازار صادراتی پتروشیمی نیست، گفت: ما نمی‌خواهیم که با سوبسید و یارانه توسعه پیدا کنیم ولی معتقدیم که تغییرات در قیمت باید با شیب انجام شود.

افزایش نرخ خوراک با شیب باشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره نرخ خوراک مایع پتروشیمی‌ها گفت: تجربه ثابت کرده که بی شک نرخ خوراک بر صادرات و هم به لحاظ روانی بر بازار و قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر دارد.

    وی با اشاره به اینکه قطعا ما باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم، افزود: شکی نیست که باید قیمت خوراک مطابق نرم جهانی تعیین شود اما باید به نحوی باشد که سرمایه گذاری‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد و دستوری نباشد.

    صالحی تصریح کرد: البته ما نمی‌خواهیم که یارانه‌ای داده شود اما چون محدودیت منابع داریم باید هدف گذاری کنیم که تولیدکننده اصلی و تاثیرگذارترین بازیگر این بازار باشیم.

    وی با بیان اینکه ما بازیگر خوبی در بازار صادرت پتروشیمی نیستیم، اظهار داشت: ما باید بدانیم که آیا در بازار پتروشیمی کل صادرات محصولات‌مان را جمع کنیم به اندازه سابیک عربستان هستیم یا خیر.

    نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با طرح این پرسش که باید ببینیم که چه اتفاقی افتاده است، چرا سهم ما در صادرات مجموعا به اندازه یک مجتمع پتروشیمی عربستان نیست، بیان داشت: یکی از دلایل آن سیاست‌های تعیین قیمت است که بدون هماهنگی با تشکل‌های مربوطه تصمیم گیری می‌شود.

    وی با بیان اینکه بخش خصوصی بدنبال رانت و سوء استفاده نیست، تاکید کرد: ما موافق نیستیم که با سوبسید و یارانه توسعه پیدا کنیم. دنبال اقتصادآزاد هستیم، ولی معتقدیم که تغییرات در قیمت با شیب انجام شود و دولت در اقدامات اساسی و  ساختارها به ما کمک کند و همچنین تغییرات به افزایش صادرات که هدف غائی ماست، منجر شود.

    صالحی یادآور شد: ما باید کمک کنیم که سرمایه گذاری جدید در صنایع پایین دستی که مهمترین مزیت ماست و اشتغالزایی بیشتری را موجب می شود، صورت گیرد.

    وی گفت: دولت در رابطه با خوراک گاز تصمیم خوبی گرفت در مورد خوراک مایع نیز باید به همین شیوه عمل کند تا به سودآوری و ارزش افزوده بیشتر بیانجامد.

    برچسب ها