عصر خودرو

آغاز «ریاضت اقتصادی» در قطر پس از عربستان

عصر بازار- امیر قطر در سخنرانی چهل و پنجمین دوره مجلس شورای این کشور اولویت‌های اقتصادی ۵ سال آینده را اعلام و بر ضرورت تغییر فرهنگ «مصرفی» تأکید کرد؛ قطر پس از ۱۵ سال دچار کسری بودجه شده است.

آغاز «ریاضت اقتصادی» در قطر پس از عربستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بر ضرورت تغییر «فرهنگ مصرفی» در این کشور تأکید و علت این اقدام را مقابله با تبعات سقوط قیمت جهانی انرژی اعلام کرد.

    بر اساس گزارش وبگاه «المیادین»،‌ امیر قطر در سخنرانی چهل و پنجمین دوره مجلس شورای این کشور که اولویت‌ها اقتصادی 5 سال پیش روی کشورش را تشریح کرد، افزود برخی از بخش‌ها مانند بهداشت و آموزش به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا فشار بر روی بودجه دولتی کم‌تر شود.

    تمیم‌ بن حمد در ادامه اعلام کرد: دولت تمام طرح‌های مربوط به جام جهانی فوتبال 2022 (که قطر میزبان آن است) را انجام خواهد داد.

    امیر قطر سخنان سال گذشته خود را تکرار کرد که گفته بود: دولت قادر به تامین همه چیز نیست و از جوانان این کشور خواست دنبال شغل‌های مختلف باشند.

    قطر پس از 15 سال دچار کسری بودجه شده و کسری این کشور در سال 2016 به 12 میلیارد دلار می‌رسد.

    عربستان سعودی نیز در سال جاری به دلیل کاهش قیمت نفت و هزینه‌های بالای جنگ یمن دچار کسری بودجه شده و برای کم کردن از فشار دست به اقدامات ریاضتی زده است.

    در همین راستا صندوق بین‌المللی پول به عربستان توصیه کرده برای خروج از بحران کنونی باید ریاضت اقتصادی خود را ادامه دهد.

    این مسئله در عربستان سبب نارضایتی مردمی شده است. بعد از تصمیمات جدید عربستان برای اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور و تحت فشار قرار گرفتن مردم، صداهایی از داخل عربستان مبنی بر اعتصاب و عصیان مدنی به گوش می‌رسد.

    به همین دلیل عربستانی‌ها معتقدند که تصمیمات رهبران این کشور با دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردم همخوانی ندارد و بر زندگی آن‌ها تأثیر بد می‌گذارد و به  همین دلیل باید این سیاست‌ها تغییر کند. چندی پیش سعودی‌ها خواستار آغاز اعتصاب شده بودند.

    برچسب ها