عصر خودرو

با نادیده گرفتن هشدارهای آمریکا

یونان اعمال تحریم‌های اروپا علیه بانک صادرات ایران را متوقف کرد

عصر بازار- یونان با متوقف کردن تحریم های اتحادیه اروپا علیه یک بانک ایرانی که از سوی دولت آمریکا متهم به تامین مالی تروریزم است، موضع واشنگتن و کشورهای اروپایی در این باره را به چالش کشیده است.

یونان اعمال تحریم‌های اروپا علیه بانک صادرات ایران را متوقف کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مقامات مطلع گفتند، یونان با متوقف کردن تحریم های اتحادیه اروپا علیه یک بانک ایرانی که از سوی دولت آمریکا متهم به تامین مالی تروریزم است، موضع واشنگتن و کشورهای اروپایی در این باره را به چالش کشیده است.

    اقدام ماه گذشته آتن اولین اقدام یک کشور اروپایی در عدم تبعیت از رژیم تحریم های همچنان پابرجای غرب علیه ایران به شمار می رود. این تحریم ها که با وجود توافق هسته ای هنوز پابرجا هستند، به بهانه هایی نظیر حمایت از تروریزم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی تهران وضع شده اند.
    در حالی که آتن به دنبال بازسازی روابط نزدیک اقتصادی خود با تهران، به عنوان یک منبع گلیدی تامین انرژی این کشور در سال های گذشته است، دولت آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان تحریم ها علیه بانک صادرات ایران را که یک بانک نیمه دولتی است لغو کرده است.
    اما این اقدام می تواند برای دولت یونان که در ماه جاری میلادی میزبان باراک اوباما خواهد بود، اقدامی پرریسک باشد. جیکوب لو، وزیر خزانه داری امریکا سال گذشته هشدار داده بود که هر شرکتی که با بانک صادرات ایران همکاری کند«با ریسک محروم شدن از دسترسی به سیستم مالی امریکا مواجه خواهد بود.»
    به همین دلیل، پایان یافتن تحریم های رسمی اتحادیه اروپا علیه این بانک ایرانی، بعید است بلافاصله موجب بهبود چشم انداز فعالیت این بانک در اروپا شود. موسسات مالی اروپایی با وجود لغو تحریم های ایران پس از توافق هسته ای، از همکاری با این کشور امتناع کرده اند.
    اما برخی ناظران آمریکایی نگران اند که اقدام یونان در لغو تحریم بانک صادرات آغاز از هم پاشیدن تحریم های اروپا علیه ایران باشد.
    مارک دوبوویتز، مدیر موسسه دفاع از دموکراسی ها، که یک اندیشکده مخالف توافق هسته ای ایران است گفت: «این نشانه ای اولیه است مبنی بر اینکه اروپا دارد حتی تحریم های ایران در زمینه حمایت از تروریزم که قول داده بود آنها را پابرجا نگه دارد تضعیف می کند.»

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو