عصر خودرو

بلومبرگ:

افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی، کار اوپک رابرای فریز تولید سخت ترکرد

عصر بازار- پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد، با افزایش تولید نفت کشورهای نیجریه و لیبی، کار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش مازاد عرضه بازار سخت تر شد.

افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی، کار اوپک رابرای فریز تولید سخت ترکرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بلومبرگ نوشت؛ سطح تولید نفت این 2 کشور عضو اوپک که به دلیل درگیری های داخلی کاهش پیدا کرده بود، دوباره در حال افزایش است.
    لیبی در ماه اکتبر 2016(مهر-آبان) بیشترین حجم نفت خام را از اواخر سال 2014 تولید کرد. وزیر نفت نیجریه بعد از ظهر دیروز (سه شنبه) اعلام کرد کشورش برای نخستین بار از ابتدای امسال تا کنون، روزانه 2 میلیون بشکه نفت تولید می کند.
    به نوشته بلومبرگ، این 2 کشور از ماه سپتامبر 2016(شهریور-مهر) تاکنون روی هم حدود 800 هزار بشکه نفت در روز به بازار اضافه کرده اند.
    «جیووانی استانووا» تحلیلگر کالا در شرکت «UBSgroupAG - یو بی اس گروپ ای جی» در زوریخ سوییس گفت: تا مادامی که نیجریه و لیبی به افزایش تولید ادامه دهند، زحمت اوپک برای دستیابی به برنامه محدودسازی تولید این سازمان بیشتر و بیشتر خواهد شد.
    وی ادامه داد: اوپک در مورد کاهش تولید صحبت می کند اما آنچه تاکنون دیده ایم افزایش تولید بوده است.
    لیبی و نیجریه از جمله تولیدکنندگانی هستند که انتظار می رود به دلیل درگیری های داخلی از برنامه مدیریت عرضه این سازمان معاف شوند.
    بنا به اعلام نیجریه، تولید نفت این کشور اکنون به 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که این کشور در ماه اوت 2016(تیر-مرداد) یک میلیون و 390 هزار بشکه در روز نفت تولید می کرد.
    صادرات نفت لیبی در ماه اکتبر 2016 (مهر-آبان) به 466 هزار بشکه در روز رسید که بیشترین مقدار از نوامبر 2014 است. این کشور در ماه مه (اردیبهشت -خرداد) فقط 185 هزار بشکه نفت در روز تولید می کرد.
    اعضای اوپک در نشست بیست و ششم سپتامبر 2016(پنجم مهر) در الجزایر با کاهش تولید نفت این سازمان به 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند.
    اوپک در ماه سپتامبر 2016(شهریور- مهر) 33 میلیون و 600 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد.
    کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در روزهای 28 و 29 اکتبر 2016 (هفتم و هشتم آبان ماه) در مورد امکان فریز تولید نفت در وین گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت.
    قرار است این گفت و گوها بیست و پنجم نوامبر (پنجم آذر) از سر گرفته شود و سپس اوپک توافق ماه سپتامبر (مهر) خود را نهایی کند.
    عراق اوایل آبان ماه جاری تاکید کرد، این کشور قصد کاهش تولید نفت ندارد. ایران نیز پیش از عراق اعلام کرده بود تا رسیدن تولیدش به سطح پیش از تحریم، تولید خود را متوقف نمی کند.
    بانک آمریکایی گلدمن ساچز دیروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد، نبود پیشرفت در اجرای سهمیه های تولید و افزایش مخالفت ها میان اعضای اوپک نشانه کاهش احتمال دستیابی به توافق در نشست این سازمان در سی ام نوامبر (دهم آذر) است.

    برچسب ها