عصر خودرو

دامنه نوسان شاخص ارزی کوتاه شد

اتفاق نامتعارف در بازار دلار

عصر بازار- در چهارمین روز هفته، قیمت دلار همسو با رشد نرخ حواله درهم حرکت نکرد تا اتفاقی نامتعارف در بازار ارز رخ دهد. شاخص ارزی که روز دوشنبه با ۱۰تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۶۲۵ تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه با ۲ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۶۲۳ تومان رسید.

اتفاق نامتعارف در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم تا میانه محدوده 990 تومان مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک می‌کرد، ولی همزمان صعود اونس در بازارهای جهانی موجب شد که سکه بازان وارد بازار موازی شوند و با فروش ارز قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهند. روز سه‌شنبه، فشار عامل دوم (فروش‌های ارزی سکه بازان) قوی تر عمل کرد، به این ترتیب، برخلاف روند معمول، دلار همسو با افزایش درهم حرکت نکرد و با کاهش قیمت مواجه شد. به‌طور کلی می‌توان گفت که روز سه‌شنبه دو متغیر یاد شده تقریبا اثر یکدیگر را خنثی کردند، عاملی که موجب کاهش دامنه نوسانات قیمت شد.

    همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی از مسیر کاهشی خارج شد و راه افزایشی را در پیش گرفت. روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که این کالای گرانبها در سومین روز هفته 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، عبور اونس جهانی از محدوده هزار و 280 دلار عامل اصلی تحریک قیمت سکه بود.

     

    خنثی‌سازی درهم

    روز سه‌شنبه دلار تا قیمت 3 هزار و 632 تومان بالا رفت، ولی در ادامه روز با پایین آمدن از سقف روزانه به ابتدای محدوده 3 هزار و 620 تومان نزدیک شد. این اتفاقات در شرایطی رخ داد که برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند که با توجه به قیمت درهم(995 تومان)، شاخص ارزی توانایی رشد بیشتری نیز داشت؛ ولی عرضه بازارساز و احتیاط معامله‌گران در کنار فروش‌های ارزی سکه‌بازان، مانع از نوسان بیشتر دلار شد. از حدود ساعت 2 بعدازظهر روز سه‌شنبه، همزمان با افزایش عرضه ارز، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت.

    کاهش حباب سکه

    در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی چنان‌که اشاره شد با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. با وجود این، میزان افزایش سکه با رشد بهای اونس متناسب نبود، عاملی که موجب شد حباب فلز گرانبهای داخلی کاهش پیدا کند. تا ساعت 3 بعدازظهر سه‌شنبه، بهای اونس در بازارهای جهانی تا قیمت هزار و 287 دلار بالا رفت، عاملی که نشان‌دهنده رشد یک درصدی آن نسبت به بهای آن در همین مقطع زمانی در روز دوشنبه بود. با وجود این رشد، بهای سکه در بازارداخلی تنها حدود 3/ 0 درصد بالا رفت. به این ترتیب، این رشد نامتناسب به کاهش حباب سکه منجر شد. حباب فلز گرانبهای داخلی روز دوشنبه حدود 22 هزار تومان بود، ولی ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه به 13 هزار تومان رسید. به گفته یکی از حاضران در بازار، رشد بهای اونس زمینه‌ساز این شد که قیمت‌های سکه در بازار داخلی به سوی طبیعی شدن حرکت کنند و فاصله قیمت بازاری با ارزش ذاتی آن کم شود.

    برچسب ها