عصر خودرو

فرابورس

حرکت «آیفکس» خلاف جهت «تپیکس»

عصر بازار- فرابورس ایران روز گذشته مسیری خلاف جهت بورس تهران برگزید و با رشد ۲/ ۳ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) به معاملات روزانه خود پایان داد و در سطح ۴/ ۸۴۱ واحد ایستاد.

حرکت «آیفکس» خلاف جهت «تپیکس»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس با معاملات مثبت خود بیشترین تاثیر در رشد آیفکس را داشت. بر این اساس طی معاملات روز سه‌شنبه «مارون» با وجود معاملات کم‌حجم 2 هزار و 391 سهمی خود به ارزش حدود 70 میلیون ریال توانست رشد 3/ 1 درصدی تجربه کند و تاثیر 5/ 2 واحدی بر رشد آیفکس داشته باشد. بررسی رفتار معامله‌گران نیز حکایت از خرید و فروش 100 درصدی سهام «مارون» توسط معامله‌گران حقیقی دارد.

    نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس نیز از دیگر نمادهایی بود که روز سبز فرابورس را رقم زد. بر این اساس «زاگرس» در پایان معاملات روز گذشته با مشارکت حدود 70 درصدی معامله‌گران حقیقی رشد روزهای اخیر خود را ادامه داد و با رشد 7/ 4 درصدی در قیمت پایانی همراه شد. از آنجا که این شرکت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فروشنده متانول است، به نظر می‌رسد افزایش بهای جهانی این محصول یکی از عواملی است که زمینه‌ساز رشد قیمتی «زاگرس» در روزهای اخیر شده است.

    روز گذشته قیمت متانول تحویل چین 4/ 1 درصد رشد کرد و قیمت تحویل 3ماهه این محصول با رشد 5 درصدی همراه شد. بر این اساس قیمت متانول در کارخانه‌های چینی به 2300 یوآن (معادل 340 دلار در هر تن) رسید؛ بنابراین طی روزهای گذشته شاهد استقبال از متانول‌سازان بورسی و فرابورسی و در راس آنها «شفن» و «زاگرس» هستیم. معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان اما در محدوده منفی ادامه پیدا کرد. بر این اساس «شاوان» دیروز با افت 7/ 2 درصدی در قیمت پایانی همراه شد و با تاثیر کمتر از یک واحدی خود مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. پتروشیمی خراسان نیز روز گذشته پس از تجربه 6 روز معاملاتی مثبت با افت قیمت روبه‌رو شد.

    فرابورس از دریچه آمار

    معاملات خرد فرابورس دیروز (بازارهای اول، دوم و پایه) شاهد دادوستد بیش از 135 میلیون سهم به ارزش حدود 50 میلیارد تومان در 20 هزار و 379 نوبت معاملاتی بود. نماد معاملاتی ریل‌پرداز سیر با معامله حدود 14 میلیون سهم بالاترین حجم معاملات را در بین نمادهای فعال در این سه بازار به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات خرد نیز به میزان 48 میلیارد ریال از آن نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس شد. همچنین دیروز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های مواد ویژه لیا، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، شرکت صنایع غذایی مینو شرق و پتروشیمی زاگرس رسید و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، شیر پاستوریزه پگاه فارس، آتیه داده‌پرداز و کشتیرانی دریای خزر با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

    نگاهی به بازار اوراق با درآمد ثابت

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حدود 496 هزار ورقه به ارزش 470 میلیارد و 930 میلیون ریال در 675 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 40 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. «اخزا10» با دادوستد 100 هزار واحدی خود بالاترین حجم در این بازار را به خود اختصاص داد. معاملات اوراق اجاره هواپیمایی ماهان به ارزش حدود 93 میلیارد تومان نیز سبب شد تا بیشترین ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت از آن «ماهان99» شود. روز گذشته شاهد معامله 314 هزار و 563 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 220 نوبت معاملاتی به ارزش 28 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 85 تا 99 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. نمادهای «اخزا7» و «اخزا8» تنها نمادهای منفی دیروز در این گروه بود که به ترتیب با افت قیمت 04/ 0 و 06/ 0 درصدی معاملات خود را به پایان رساندند.

    نوسان «تسه»ها در قیمت 75 تا 80 هزار تومان

    فرابورس سه‌شنبه شاهد معامله 42 هزار و 53 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 33 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود تا «تسه»ها در این روز همچنان در بازه 75 تا 80 هزار تومان دست به دست شوند. دیروز این اوراق با کاهش قیمت در بیشتر سررسیدهای جدید مواجه شد. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن مهر ماه 93 در حالی با رشد 2/ 2 درصدی همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه 9407» به میزان 7/ 1درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با افت اندک به 22 درصد رسید.

    رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

    دیروز فرابورس ایران شاهد گشایش نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه کارآفرین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام با موضوع تقسیم سود و تقسیم سود نقدی هر سهم، شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و شرکت بیمه سامان، پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی بود. همچنین نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری به‌منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق، نماد معاملاتی شرکت آ س پ با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1395 و نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی‌بر تعدیل پیش‌بینی سال مالی 1395 در پایان معاملات دیروز متوقف شدند.

    برچسب ها