عصر خودرو

تولید نفت اوپک رکورد شکست

عصر بازار- در حالی که اختلال در تولید نفت نیجریه و لیبی برطرف شده و صادرات نفت عراق افزایش یافته است، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر احتمالا رکورد دیگری را به ثبت رسانده است.

تولید نفت اوپک رکورد شکست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نتایج تحقیق رویترز نشان می دهد در حالی که اختلال در تولید نفت نیجریه و لیبی برطرف شده و صادرات نفت عراق افزایش یافته است، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر احتمالا رکورد دیگری را به ثبت رسانده است.

    افزایش تولید می تواند به تردیدها در مورد توانایی اوپک برای نهایی کردن طرح کاهش تولید توافق شده در ماه سپتامبر بیفزاید. قیمت نفت که پس از توافق ماه گذشته اوپک به بالاترین رقم سال 2016 یعنی نزدیکی 54 دلار افزایش یافته بود، اکنون به نزدیکی 48 دلار رسیده است.

    بر اساس این تحقیق که بر مبنای آمارهای حمل و نقل و اطلاعات به دست آمده از منابع صنعتی تهیه شده، عرضه نفت اوپک در ماه اکتبر به 33.82 میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که این رقم در ماه سپتامبر 33.69 میلیون بشکه بوده است.

    این رقم 820 هزار بشکه در روز بالاتر از رقمی است که اوپک توافق کرده سطح تولید خود را به آن برساند. به گفته تحلیلگران، تولید نزدیک به 34 میلیون بشکه در روز موجب طولانی تر کردن دوره مازاد عرضه در بازار خواهد شد.

    دیوید هافتون، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «با رسیدن تولید اوپک به نزدیکی 34 میلیون بشکه در روز، فریز تولید تضمین می کند که بازار نفت در سال 2017 و اوایل سال 2018 به توازن نخواهد رسید.»

    عرضه نفت اوپک در ماه اکتبر به استثنای عرضه کشورهای گابن و اندونزی به 32.88 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم در تحقیقات رویترز است که از سال 1997 تاکنون انجام شده است.

    عمده افزایش تولید اوپک ناشی از تولید نیجریه، لیبی و عراق بوده است.

    رشد عرضه نفت ایران، با رسیدن سطح تولید این کشور به نزدیکی رقم پیش از تحریم ها، کند شده است. ایران به دنبال سرمایه گذاری برای افزایش تولید نفت خویش است.

    بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه اکتبر به 3.64 میلیون بشکه در روز رسیده، در حالی که این رقم در ماه سپتامبر 3.63 میلیون بشکه بوده است.

    برچسب ها