عصر خودرو

کارشناس بازار نفت:

اوپک باید در مورد تولید نفت با ایران و عراق به تفاهم برسد

عصر بازار- خبرگزاری ترند آذربایجان به نقل از مدیر عامل شرکت ملی هیدروکربن قبرس* اعلام کرد: اوپک باید در مورد تولید نفت با عراق و ایران به تفاهم برسد.

اوپک باید در مورد تولید نفت با ایران و عراق به تفاهم برسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، "چارلز الیناس" افزود: این مساله دشوار به نظر می رسد، اما غیرممکن نیست. عراق ممکن است با متوقف کردن تولید نفت خود در یک سطح بالاتر موافقت کند.
    عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک به تازگی گفته است تولید نفت خود را کاهش نمی دهد و باید از شمول هر برنامه محدودسازی معاف باشد، زیرا این کشور برای مبارزه با گروه تروریستی داعش به پول نیاز دارد.
    الیناس ضمن اشاره به اینکه باید برنامه محدودسازی توافق شده ای وجود داشته باشد که قابل ارزیابی باشد، افزود: اکنون اگر کشوری به برنامه محدودسازی تولید خود پایبند نباشد، مشکل است آن را مجبور به انجام این کار کرد.
    این کارشناس بازار نفت تصریح کرد: من معتقدم اغلب کشورهای اوپک می خواهند این برنامه اجرا شود، زیرا اقتصاد آنها از کاهش قیمت های نفت آسیب دیده است. بنابراین آنها به هر توافقی در این رابطه پایبند خواهند بود.
    الیناس گفت: هم روسیه و هم اوپک -به ویژه عربستان سعودی- می خواهند که قیمت های نفت در سطح بیش از 50 دلار در هر بشکه تثبیت شود.
    مدیر عامل شرکت ملی هیدروکربن قبرس تاکید کرد: سرانجام آنها به یک فرمول دست پیدا خواهند کرد. این فرمول ممکن است فریز تولید در سطح مشخصی باشد. اگر آنها به این توافق نرسند، قیمت های نفت دوباره کاهش پیدا خواهد کرد که هم روسیه و هم اوپک از آن متضرر می شوند.
    وی با اشاره به این که هنوز مقادیر بسیار زیادی نفت در بازارها وجود دارد، درباره امکان شرکت آمریکا در نشست های اوپک گفت: دور از واقعیت است که گمان کنیم این کشور در گفت و گوهای اوپک شرکت خواهد کرد، زیرا چهار هزار شرکت نفت و گاز مستقل در آمریکا وجود دارند که نمی شود در مورد تولید یا قیمت به آنها چیزی دیکته کرد. آنها بر اساس اصول بازار حرکت می کنند.
     اعضای اوپک در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) خود در الجزایر با کاهش تولید نفت این سازمان به 32.50 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند. اوپک در ماه سپتامبر 33.60 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد.
    در روزهای 28 و 29 اکتبر (هفتم و هشتم آبان) کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در مورد امکان فریز تولید نفت گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت.
    قرار است این گفت و گوها درتاریخ 25 نوامبر (پنج آذر) ادامه یابد و پس از آن اوپک توافق ماه سپتامبر (مهر) خود را نهایی کند.

    برچسب ها