عصر خودرو

کیش اینوکس ۲۰۱۶ (۴۱)

سلطانی نژاد در حاشیه برپایی کیش اینوکس۲۰۱۶ خبر داد؛ سامانه «ثامن» یکی از اجزای پازل شفاف سازی اقتصاد ایران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش به تشریح مزایای راه اندازی سامانه ثامن «ثبت الکترونیکی معاملات نفتی» که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی آن است، پرداخت.

سلطانی نژاد در حاشیه برپایی کیش اینوکس۲۰۱۶ خبر داد؛ سامانه «ثامن» یکی از اجزای پازل شفاف سازی اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد گفت: سامانه ثامن که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه اندازی شده، یکی از نیازهای اصلی کشور بوده و هدف اصلی این سامانه این است تا از یک سیستم کنترلی و هزینه بر برای جلوگیری از قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی به سمت سیستم نظارتی حرکت کنیم.

    سلطانی نژاد افزود: این سامانه شرایطی را مهیا می کند تا تمامی معاملات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و پتروشیمی از مبدا تولید تا صادرات ثبت و قابل رهگیری باشد؛ بنابراین راه اندازی این سیستم نظارتی یکپارچه، نیازمند سامانه ای بود تا اطلاعات تولید و توزیع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در آن ثبت شود که بورس کالای ایران نیز به عنوان یکی از بازوی های اصلی اطلاعاتی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمک می کند.

    سیاست گذاری بر پایه داده های ارزشمند ثامن

    به گفته وی، جمع آوری اطلاعات ارزشمند بازار فرآروده های نفتی و پتروشیمی در سامانه ثامن، کمک می کند تا در آینده بهترین سیاست ها برای تولید، نحوه توزیع و جبران کمبود فرآورده ها اتخاذ شود.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: از طرفی چون بعضا با قاچاق سوخت در کشور مواجه هستیم، این سامانه می تواند یکی از اجزای پازل شفاف سازی اقتصاد ایران در حوزه کالاهای نفتی و پتروشیمی باشد و اگر هم قرار است در مورد این محصولات، صادراتی صورت بگیرد باید در سیستم شفاف و نظامندی انجام شود، نه اینکه در سیستم توزیع شاهد این باشیم که بخشی از محصولی که برای مصرف داخل مورد نیاز است، به صورت قاچاق صادر شود.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا یکی از تغذیه کنندگان این سیستم بوده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی آن است، تصریح کرد: از آنجا که بخش عمده ای از محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می گیرند، بورس کالا توانسته است شفافیت بسیار خوبی را در این حوزه ایجاد کند. بنابراین اطلاعاتی از بدو تولید پالایشگاه، بارگیری محصولات و در نهایت نحوه انتقال آن در سامانه ثامن ثبت می شود تا اینکه به محصولات پایین دستی تبدیل شده و در سیستم توزیع قرار بگیرند.

    بهره برداری سازمان امورمالیاتی

    سلطانی نژاد افزود: یکی دیگر از مزیت های این سامانه، کمک به بحث مالیات است زیرا این محصولات زمانیکه به فروش می روند و تبدیل به ارزش افزوده بالاتر می شوند، مالیات بر ارزش افزوده و شفافیت حوزه مالیاتی هم مطرح می شود، لذا یکی دیگر از ارگان هایی که می تواند از این سامانه بهره برداری کند سازمان امور مالیاتی است. این سازمان می تواند مطمئن باشد مالیات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی که به فروش رفته و در زنجیره تولید به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده است، اخذ شده و فرار مالیاتی وجود ندارد.

    وی ادامه داد: بنابراین اطلاعات تولید کننده از بدو خوراک مواد نفتی، اطلاعات حمل و نقل و توزیع و نیز اطلاعات مصرف کننده و یا صادرات انجام شده همگی در سامانه ثامن ثبت خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه سایر کشورهای دنیا از سیستم های کنترلی به سمت ایجاد سیستم های نظارتی حرکت کرده اند تا اطلاعات در دسترس نهادهای نظارتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: سیستم های نظارتی برای فعالیت کارآمد، نیازمند اطلاعات شفاف و یک بانک اطلاعاتی کامل در حوزه اقتصادی هستند که سامانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه فرآورده های نفتی و پتروشیمی می تواند به یکی از اجزای مهم اقتصادی تبدیل شده و بسیاری از دغدغه های موجود را برطرف کند.

    وی اضافه کرد: بنابراین کسانی که به دنبال فعالیت شفاف و سالم هستند همانطور که محصولات خود را در بورس کالا عرضه و قیمت گذاری می کنند، اطلاعات خود را در حوزه توزیع و نقل و انتقال هم در سامانه ثبت کرده و امکان نظارت را فراهم می کنند.

    سلطانی نژاد تاکید کرد: سامانه ثامن سامانه ای است که استفاده کنندگان از آن می توانند از آن به نفع اقتصاد بهره برداری کنند به طوری که سازمان امور مالیاتی، ستاد سوخت و ستاد قاچاق کالا و ارز از این سامانه داده های ارزشمندی دریافت می کنند که البته هر یک از این نهادها باید آورده ای برای این سامانه داشته باشند تا اطلاعاتی جامع با همکاری همه نهادهای جمع آوری شود.

    برچسب ها