عصر خودرو

کاهش ارزش پوند ادامه می‌یابد؛

ثمره برگزیت برای انگلیس؛ کاهش یا افزایش تورم و رکود؟

عصر بازار- زمانی که جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد، احتمالاً پوند شاهد کاهش ارزشی ۵ درصدی نسبت به دلار خواهد بود. بااین‌حال انتظار نمی‌رود پوند در برابر یورو ارزش خود را از دست بدهد.

ثمره برگزیت برای انگلیس؛ کاهش یا افزایش تورم و رکود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، از زمانی که انگلیسی‌ها در روز 23 ژوئن سال جاری میلادی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند، پوند در حدود 20 درصد نسبت به دلار کاهش ارزش یافت. بر اساس یک نظرسنجی‌ که از بیش از 60 استراتژیست ارز خارجی و اقتصاد توسط رویترز انجام‌شده است، این کاهش ارزش احتمالاً ادامه پیدا می‌کند.

    ترزا می نخست‌وزیر انگلستان تأکید کرده است که می‌خواهد ماده 50 پیمان لیسبون و یا همان برگزیت را اجرا کند. بر اساس این قانون انگلستان در عرض 2 سال به‌صورت متمادی اقتصاد خود را از اتحادیه اروپا جدا کرده و از این اتحادیه خارج می‌شود. این پروسه قبل از ماه مارس سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بعد از اجرایی شدن این ماده، ارزش پوند انگلیس 1.15 درصد دیگر نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

    بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ترزا می به دنبال خروج سخت از اتحادیه اروپا است که بدین معنی است که سیاست‌های کنترل مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران به انگلیس اجرایی می‌شود و درعین‌حال دسترسی به بازار اتحادیه اروپا را نیز از بین می‌برد. این مسئله باعث می‌شود که به تجارت و ارزش پول انگلستان لطمه شدیدی وارد شود.

    بااین‌حال هنوز جزییات بسیار کمی درباره اینکه گفت‌وگوها برای ترک اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود، منتشرشده است و داده‌های اقتصادی نیز از زمانی که رفراندوم جدایی از اتحادیه اروپا برگزارشده، رویه بهتری را از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل از هم‌اکنون نمی‌توان باجرات درباره نتایج اقتصادی برگزیت صحبت کرد و آینده این مسئله در ابهام است.

    کریس هیر کارشناس شرکت اقتصادی Investec بر این عقیده است که حرکت اقتصاد انگلستان به سمت پایین نخواهد بود. او بیان کرده است: «سال آینده می‌بینیم که اقتصاد انگلستان و آمار مربوط به آن نسبت به چیزی که تحلیلگران می‌گفتند بهتر عمل کرده است، بااین‌حال ما باید روشنگری بیشتری در خصوص شرایط خروج از اتحادیه اروپا انجام دهیم.»

    بااین‌حال پیش‌بینی‌ها همچنان شرایط بدتر را برای اقتصاد انگلستان در چشم‌انداز چند سال آینده ترسیم می‌کند؛ در نظرسنجی ماه اکتبر سال جاری میلادی و بعدازاینکه پوند استرلینگ، به پایین‌ترین میزان ارزش خود در طول 31 سال گذشته رسید، بر این اصل استوار بود که انگلستان بعدازاین شاهد تورم زیادی در اقتصادش خواهد بود. نرخ سود بانکی نیز در حال حاضر به پایین‌ترین میزان خود یعنی 0.25 درصد رسیده است.

    در مقابل، بانک مرکزی ایالات‌متحده انتظار دارد که نرخ تورم در این کشور در طول چند ماه آینده افزایش یابد و این به معنای بالا رفتن ارزش اقتصادی و فضای کسب‌وکار ایالات‌متحده است.این مسئله منجر به حمایت بیشتر از دلار می‌شود و ارزش پوند نسبت به دلار کمتر خواهد شد.

    برچسب ها