عصر خودرو

عملکرد بازار در سال جاری میلادی چگونه بوده است؟

چند نکته در باره چشم انداز بازار مس

عصر بازار- قیمت مس که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی تنها اندکی افزایش یافته است طی روزهای اخیر رشد کرده و حول ۴۸۵۰ دلار در هر تن در نوسان است.

چند نکته در باره چشم انداز بازار مس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت ها اکنون در بالاترین میزان در سه هفته اخیر قرار دارد و عامل این رشد که به رغم افزایش ارزش دلار رخ داده، پیش بینی افزایش تقاضا از سوی چین است. اما درباره تحقق این پیش بینی تردیدهایی وجود دارد. روز گذشته ماه اکتبر پایان یافت و در آن ماه، قیمت مس تغییر بزرگی نداشت. درباره افق بازار مس دو دیدگاه وجود دارد. قبل از مطرح کردن این دو دیدگاه، لازم است به این نکته اشاره شود که وضعیت بخش زیرساخت ها و مسکن چین تاثیری بزرگ بر بازار مس دارد. البته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای این کشور، منطقه یورو و آمریکا نیز بر قیمت ها موثر است.

    عده ای از تحلیلگران معتقدند دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد و تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد به اجرای سیاست های حمایتی ادامه خواهد داد و این عامل سبب افزایش مصرف مس و قیمت ها خواهد شد.

    دولت چین در دو سال اخیر بویزه امسال، تدابیر حمایتی به شکل اجرای پروژه های زیرساختی اتخاذ کرده و بخش مسکن رونق داشته است. تحلیلگرانی که معتقدند قیمت مس رشد خواهد کرد می گویند حداقل در چند ماه آینده حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر بخش مسکن همچنان پررونق است و قیمت ها در ماه سپتامبر رشدی قابل ملاحظه داشته است.

    اما واقعیت این است که دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب قیمت در بخش مسکن، از ماه گذشته میلادی محدودیت هایی برای خرید و فروش مسکن اعمال کرده و رشد شدید قیمت ها در ماه سپتامبر حاصل هجوم خریداران به بازار برای استفاده از فرصت باقی مانده تا زمان اعمال محدودیت ها بوده است.

    گروه دوم کارشناسان می گویند کاهش خرید و فروش مسکن و ساخت و سازها به کاهش تقاضا برای مس منجر خواهد شد. بخش ساخت و ساز 15 درصد مصرف مس در چین را تشکیل می دهد. نشانه هایی از محدود شده فعالیت ها در بخش مسکن و ساخت و ساز نمایان شده و این به معنای افول تقاضا برای مس است.

    نکته مهم دیگر این است که برنامه اصلاحات اقتصادی دولت چین که شامل کاهش مازاد ظرفیت تولید است بر تقاضا برای مس تاثیر خواهد داشت زیرا از میزان کلی فعالیت های اقتصادی می کاهد. پیش بینی شده سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین کاهش خواهد یافت.

    در نهایت باید به رشد ارزش دلار در ماه های آینده اشاره کرد. افزایش نرخ های بهره در آمریکا به رشد ارزش دلار کمک می کند و این عاملی برای فشار بر قیمت هاست.

    با توجه به آنچه گفته شد افق بازار مس چندان امیدبخش نیست البته وضعیت بازار دیگر فلزات اساسی ممکن است بهتر باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها