عصر خودرو

در نشست همکاری صنایع معدنی ایران و افغانستان مطرح شد

درخواست‌ از ایران برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان

عصر بازار: افغانستان کشوری بکر با معادن بزرگ است که سرمایه‌گذاران ایرانی را برای مشارکت فرا می‌خواند؛ با توجه به ویژگی‌های افغانستان برای سرمایه‌گذاری و موقعیت جغرافیایی ایران و افغانستان مقرر است، این کشور از طریق بندر چابهار به آبهای آزاد وصل شود و مبادلات تجاری ایران به آن کشور توسعه یابد اما اینها در شرایطی است که به درخواست رایزن بازرگانی افغانستان، کالای بی‌کیفیت به آن کشور صادر نشود، چرا که اعتبار ایران را از بین می‌برد و تقاضای کالای ایرانی را در افغانستان کم می‌کند.

درخواست‌ از ایران برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امروز - سه‌شنبه - در نشست خبری کنفرانس همکاری معدن و صنایع معدنی ایران و افغانستان حاجی عبدالهادی فرهنگ - رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران - با اشاره به بکر بودن افغانستان و فضای گسترده آن کشور برای سرمایه‌گذاری معدن‌کاران ایران را دعوت به فعالیت در معادن آن کشور کرد و گفت: ذخایر قطعی معادن افغانستان بسیار بیشتر از آن است که تا کنون اعلام شده است. از سوی دیگر دولت حامی سرمایه‌گذاران خارجی است و قوانینی که در گذشته احتمالا مشکلاتی را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کرد، اصلاح کرده است. لذا با توجه به معادن بی‌نظیر طلا، مس و آهن افغانستان سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند به راحتی فعالیت کنند.

    وی با ابراز تمایل نسبت به حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در معادن بزرگ افغانستان اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ایران به افغانستان، فرهنگ مشترک بین دو کشور، همزبانی و علاقه و عشق افغان‌ها به ایرانی‌ها، سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند به راحتی در امر معدن در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

    رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران با اشاره به حضور شرکتهای ایرانی در امور ساخت نیروگاه، راهسازی و صادرات دانش فنی گفت: شرکتهای ایرانی اکثرا نسبت به همکاری با افغانستان رازی هستند و مشکلی ندارند. تا کنون 500 شرکت ایرانی به عنوان سرمایه‌گذار در افغانستان به ثبت رسیده‌اند و تجارت سنتی نیز میان دو کشور مانند گذشته ادامه دارد لذا، در مورد نقل و انتقال پول نیز مشکلی وجود ندارد.

    فرهنگ با تاکید بر این که تجارت به صورت کوتاه مدت یا دراز مدت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران لازم است درک کنند که سرمایه‌گذاری درازمدت می‌تواند بسیار موفق‌تر باشد، چرا که افغانستان دست بخش خصوصی را باز گذاشته و کاملا حامی سرمایه‌گذار است. همچنین صددرصد یک شرکت خارجی به سرمایه‌گذار تعلق دارد و خود می‌تواند تمام سهام شرکت را دارا باشد.

    وی با بیان این که افغانستان هر گونه حمایت لازم در امور معادن و استخراج را از سرمایه‌گذار انجام می‌دهد، گفت: اکنون رسانه‌ها در افغانستان رشد بسیار چشمگیری کرده‌اند و توانسته‌اند به فرهنگسازی در این کشور کمک فراوانی کنند. همچنین اقدامات وسیعی در اکتشافات روستاها انجام شده تا با مساعد کردن شرایط و راهسازی‌ها مهاجرانی که به کشور برمی‌گردند به روستای خود بروند و شهرها متحمل فشار نشوند لذا با توجه به شرایط افغانستان و اصلاح قوانین سرمایه‌گذاران با چالشی مواجه نیستند.

    رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران با تاکید بر موفقیت ایرانیان در صورت به کارگیری نیروی بومی افغانستان در بازاریابی و مارکتینگ گفت: در حال حاضر سالانه 2.5 میلیارد دلار مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان صورت می‌گیرد که 100 میلیارد دلار از آن مربوط به صادرات کالاهای افغانی از جمله داروهای گیاهی و سنگ‌های ساختمانی است. صادرات ایران نیز درحوزه خدمات فنی – مهندسی، مشتقات نفتی و پتروشیمی و بخش ترانزیت صورت می‌گیرد.

    صادرات هفتگی 1300 تن بنزین پتروشیمی شازند به افغانستان
    فرهنگ با اشاره به صادرات 1300 تن بنزین پتروشیمی شازند در هفته به افغانستان گفت: پیش از این یکی از شرکتهای پتروشیمی نیز روزانه به ارزش یک میلیون و 600 هزار دلار محصول به ایران صادر می‌کرد. همچنین اکنون مقدار زیادی گازوییل از طریق وزارت نفت به افغانستان صادر می‌شود البته گاه مشاهده می‌شد که مشتقات نفتی بی‌کیفیت توسط شرکتهای ایرانی به افغانستان صادر می‌شد اما اکنون در سه مرز موجود بین ایران و افغانستان بخش استاندارد را فعال کردیم و اجازه ورود جنس بی‌کیفیت را نمی‌دهیم و از تاجران ایرانی می‌خواهیم به خاطر اعتبار ایران جنس بی‌کیفیت به افغانستان نفرستند تا دید بدی در کشورمان نسبت به کالای ایرانی ایجاد نشود.

    فرهنگ با اشاره به صادرات عمده مواد غذایی و لوازم ساختمانی توسط ایران به افغانستان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان در بخش معادن چشمگیر نیست و ایرانیان در معادن بزرگ حضور ندارند.

    در حال حاضر ایرانیان می‌توانند از طریق بانک‌های افغانستان تسهیلات بگیرند، بانک جهانی نیز سرمایه‌گذاری آنها را بیمه می‌کند و این شرایط توسط بیمه ملی افغانستان نیز فراهم شده است، از سوی دیگر دولت افغانستان هم از سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند و همه این کارها انجام می‌شود تا برگشت سرمایه و حوادث احتمالی بیمه شود.

    وی با اشاره به پتانسیل‌های معدنی افغانستان و شرایط بسیار خوب آن کشور در حوزه طلا و زمرد گفت: زمرد افغانستان ناشناخته است و استخراج صنعتی نشده در حالی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و زمرد طبیعی است نه اتمی.

    وی با اشاره به بهبود شرایط افغانستان در حوزه پذیرش توریسم نیز گفت: استان بامیان افغانستان در یونسکو ثبت شده و بت بامیان دوباره احیاء شده است. در حال حاضر امنیت در کشور وجود دارد و هر چه بیشتر به سمت اشتغالزایی برویم امنیت نیز افزوده می‌شود. حرکاتی هم که از طریق مخالفان صورت گرفته در این اواخر به دلیل متلاشی شدن محورهای اصلی مخالفان بوده به گونه‌ای که هسته اصلی آنها از بین رفته است.

    رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران با تاکید بر این که افغغانستان یک بازار بکر است و اکنون هنگامی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن حضور یابند و جای پا پیدا کنند. در حال حاضر روزانه حدود 300 نفر از مرزهای ایران و افغانستان وارد افغانستان می‌شوند و تا کنون برای اتباع ایرانی، تاجران و راننده‌ها مشکلی ایجاد نشده است.

    افغانستان از چابهار به آبهای آزاد می‌رسد
    فرهنگ با اشاره به این که با سرمایه‌گذاری در چابهار، افغانستان می‌تواند از طریق این بندر به دریای آزاد متصل شود، گفت: توافقات ما در چابهار سه جانبه و با هند است.

    وی افزود: تمام شرکتهای ایرانی برای حضور در افغانستان باید در مناقصه شرکت کنند و در حال حاضر مبادلات بسیار خوبی نیز در زمینه سیمان با ایران داریم.

    بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس همکاری معدن و صنایع معدنی ایران و افغانستان بیست و نهم مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود که در آن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت مواد معدنی و فلزات، تبادل دانش، تجهیزات، ماشین‌آلات معدنی و فرآوری معدن و بحث اکتشافات، فنی مهندسی و انتقال تکنولوژی در افغانستان پرداخته می‌شود.

    برچسب ها