عصر خودرو

سرنخ تعویق پروژه معاملات آتی سهام

عصر بازار: کارگزار بانک کشاورزی سرنخ پروژه تعویق یافته معاملات آتی سهام بازار اوراق بهادار را نبود نرم افزار فیوچر دانست.

سرنخ تعویق پروژه معاملات آتی سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسین خزلی خرازی با اشاره به سختی راه‌اندازی معاملات آتی سهام، از نبود نرم افزار تخصصی معاملات آتی به عنوان "گردن بطری پروژه معاملات آتی" یاد کرد و گفت: نرم افزار معاملاتی که هم اکنون در بورس تهران راه اندازی شده تنها برای معاملات نقد سهام طراحی شده است و از آن نمی‌توان توقع پوشش معاملات فیوچر و آپشن را داشت.

    وی با اعلام انحصاری بودن نرم افزارهای معاملات آتی تحت اختیار بزرگترین کشورهای دنیا با اشاره به تجربه شخصی خود افزود: در بازدیدی که از بورس ترکیه در سال 1383 داشتم یکی از بزگترین گروه های بورس ازبک ها بودند که می گفتند ماه آینده از نرم افزارهای آمریکایی ام.بای.اس.دی استفاده خواهند کرد؛ یعنی یکی از بزرگترین کشورهای دنیا با پیشرفته ترین بورس ها نرم افزارهایش را از آمریکا تهیه می کرد.

    دبیرکل اسبق کانون کارگزاران بورس ضمن اظهار ضعف بازار بورس در زمینه معاملات آتی گفت: ما در مورد نرم افزارهای فیوچر و آپشن خیلی ضعیف هستیم و تا از خارج همانند نرم افزاری که سال 1383 از فرانسه خریدیم، برای نرم افزارهای معاملات آتی سرمایه گذاری نکنیم در این بازار موفق نخواهیم بود.

    به اعتقاد وی یکی از موانع ورود سرمایه گذاران خارجی که در ایران قصد مدیریت پرتفو دارند، عدم تجهیز بازار به نرم افزارهای پوشش ریسک چون نرم افزار مهاملات اتی و نرم افزارهای اختیار معامله است.

    این گفته خزلی در حالی بیان می شود که در نشست تخصصی بررسی بازار قرارداد آتی اوارق بهادار که چهارشنبه گذشته در ساختمان حافظ برگزار شد، از فراهم نبودن ابزارهای مناسب برای به‌کارگیری موقعیت‌های پوشش ریسک و آربیتراژی، به‌عنوان مشکلات اصلی بازار آتی سهام عنوان شد.

    هم چنین داریوش روزبهانه، کارگزار بانک خاورمیانه درباره ویژگی معاملات آتی سهام به عنوان یکی از ابزارهای پوشش ریسک سرمایه تشریح کرد: معاملات آتی و اختیار معامله در دنیا معاملاتی بر پایه ابزارهای اهرمی هستند. یعنی وقتی 100 دلار پول در اختیار سیستم قرار گیرد سیستم مالی هم 900 تا 1000 دلار پول شارژ می کند و به صورت اهرمی معامله انجام می شود.

    وی سرنخ پروژه راه اندازی معاملات آتی سهام را نقدشوندگی بازار دانست و مدعی شدد راه اندازی معاملات فیوچر در ایران انجام نخواهند شد مگر به نقدشوندگی بازار. منظور اینکه وقتی بازار فیوچر نفت یا معاملات آتی ایران خودرو را مطرح می کند، این به معنای اعلام یک ابزار دارایی پایه است که دارایی به فرض آن اصل سهم نفت یا اصل سهم ایران خودرو است. اگر بازار قابلیت نقدشوندگی داشته باشد، قیمت را منعکس خواهد کرد؛ از این رو اینگونه معاملات پایه اهرمی هستند که در کوتاه ترین زمان ممکن کشف قیمت کنند.

    این گفته روزبهانه در حالی است که مدیر‌عامل شرکت بورس و اوراق بهادار در خصوص استفاده از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه پیش تر در مصاحبه ای گفته بود در قرارداد اختیار معامله سهام، سرمایه‌گذار موظف به پرداخت یک نقدینگی اولیه است. به همین دلیل دیگر لازم نیست سرمایه‌گذار کل هزینه را به‌صورت نقدی برای خرید یک سهم پرداخت کند و فقط بخشی از آن را می‌پردازد؛ به‌عنوان مثال در اوراق آتی تک سهم در حال حاضر وجه تضمین حدود 20 درصد است که اگر بازار حرفه‌ای شود این رقم را می‌توان کم و زیاد کرد. همین عملکرد کمک شایانی به افزایش نقدینگی بازار می‌کند.

    کارگزار بانک خاورمیانه در پایان با اشاره به ضرورت خدایت قوانین به سمت نقد شدن هر چه بیش تر بازار اظهار کرد: سرنخ این قضیه در آن است که همه امکانات و قوانین به سمتی برود که بازارها به سوی نقدشوندگی بیش تری هدایت شوند و این نیروی اهرمی و قدرت معامله نیز از سیستم بانکی نشأت می گیرند که این ارتباط بین سیستم بانکی و بازارهای سرمایه برای حمایت از اعتبار سیستم های معامله فعلا قطع است.

    برچسب ها