عصر خودرو

تغییر استراتژی غول‌های فولادی جهان برای بازگشت به ایران

عصر بازار: فولادسازان جهانی امیدوارند با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، بازار واردات چند میلیارد دلاری محصولاتشان به این کشور بار دیگر احیاء شود اما با افزایش تولید داخلی و صادرات بالاتر از سوی ایران، مأیوس خواهند شد.

تغییر استراتژی غول‌های فولادی جهان برای بازگشت به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رویترز با این مقدمه در گزارشی نوشت: با این‌همه هدف گذاری ایران برای سه برابر کردن تولید فولاد به 55 میلیون تن تا سال 2025 خبر چندان بدی برای شرکتهای خارجی نخواهد بود زیرا شماری از آنها درصدد عرضه فناوری برای کمک به توسعه کارخانه‌های فولادسازی یا فرآوری سنگ آهن هستند که ماده خام فولادسازی است.

    شرکت پوسکوی کره جنوبی و یک شرکت متعلق به نیپون استیل و سومیتومو متال ژاپن در میان شرکتهایی هستند که با کاهش تقاضا از سوی چین در جست و جوی مشتریان جدید برآمده اند و آماده فروش فولاد به ایران می‌شوند.

    اما شرکتهای فولادسازی ایرانی از زمان تحمیل تحریم‌ها علیه برنامه هسته ای ایران، به آرامی تولیدشان را افزایش داده اند. آمار انجمن جهانی فولاد (ورلد استیل) نشان می‌دهد تولید فولاد خام ایران از سال 2007 به میزان 60 درصد رشد کرده و در سال 2014 به 16.3 میلیون تن رسیده است.

    بهادر احرامیان، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره به رویترز گفت: تا چند سال قبل ایران 10 تا 12 میلیون تن فولاد وارد می‌کرد. با اطمینان می‌توانم بگویم که این آمارها را دیگر نخواهیم دید.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر مازاد عرضه داریم که به سه تا چهار میلیون تن بالغ می‌شود.

    طبق آمار ورلداستیل، واردات فولاد ایران از 12.2 میلیون تن در سال 2007 به 4.5 میلیون تن در سال گذشته کاهش پیدا کرد. ارزش واردات سال 2007 بر مبنای قیمتهای کنونی حدود هفت میلیارد دلار بود.

    احرامیان همچنین خاطرنشان کرد لغو تحریمها دسترسی ایران به فاینانس تجارت بین المللی را افزایش خواهد داد و به بالاتر رفتن صادرات فولاد کمک می‌کند.

    به گفته مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایران انتظار دارد صادرات از شرکتهایی ماند فولاد مبارکه امسال دو برابر شده و به چهار میلیون تن برسد و تا سال 2025 به 10 میلیون تن افزایش پیدا کند.

    بر اساس گزارش رویترز، توافق هسته ای ماه ژوییه زمینه ساز برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه ایران خواهد شد اما این تحریمها بعید است تا سال آینده برداشته شوند زیرا این توافق مستلزم تصویب کنگره آمریکا است.

    ایران که یک خودروساز بزرگ به شمار می‌رود، برای توسعه بخش انرژی خود هم به فولاد نیاز دارد. این کشور سال گذشته 17.3 میلیون تن آلیاژ مصرف کرد که حدود یک سوم از کل مصرف خاورمیانه بود.

    یک منبع آگاه از استراتژی بازاریابی پوسکو به رویترز گفت: ایران برای این شرکت که پنجمین فولادساز بزرگ جهان است، بازار مهمی به شمار می‌رود و این شرکت بمحض برداشته شدن تحریمها وارد آن خواهد شد. پوسکو پیش از تحریمها، بیش از 200 هزار تن فولاد به ایران فروخته بود.

    ابوبکر حسین، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد اماراتی الغوریر که تولیدکننده فولاد گالوانیزه بوده و در نیپون استیل و سومیتومو متال – دومین فولادساز جهان – هم سهم دارد اظهار کرد بازار ایران برای این شرکت می‌تواند بازار مهمی باشد.

    شرکت روسی تی ام کی که یکی از بزرگترین عرضه کنندگان لوله‌های فولادی برای صنعت نفت و گاز در جهان است، اعلام کرده است پس از برداشته شدن تحریمها، فروش به ایران را ازسرخواهد گرفت اما آرسلورمیتال که بزرگترین فولادساز جهان است، با وجود فروش فولاد به شرکتهای بازرگانی که به ایران صادرات دارند، در این باره جانب احتیاط پیشه کرده است.

    با اینهمه جدا از فروش فولاد، فرصتهای دیگری وجود دارند. پوسکو اعلام کرده است با شرکتهای فولادسازی متعدد ایرانی برای فراهم کردن فناوری برای آنها در تماس است در حالیکه شرکت فنلاندی اتوتک برنده قراردادی برای عرضه فناوری برای یک کارخانه جدید فرآوری سنگ آهن در ایران شده است.

    برچسب ها