عصر خودرو

افزایش ۱۱ واحدی شاخص بورس تهران

بورس در محاصره حقوقی‌ها و معاملات کد به کد

عصر بازار: معامله‌گران بازار سهام امروز نیز همچون دو روز گذشته شاهد معاملاتی کم حجم و بی‌رونق در تالار شیشه‌ای بودند، بازاری که اغلب با معاملات کد به کد حقوقی‌ها در محدوده قیمت پایانی محاسبه شده بود.

بورس در محاصره حقوقی‌ها و معاملات کد به کد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 16 شهریور ماه 94 با 11 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 518 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی بورس نیز در پایان معاملات امروز این بازار تنها با 4 واحد افزایش عدد 25 هزار و 504 واحد را برای خود ثبت کرد.

    شاخص سهام آزاد شناور اما با 16 واحد افت عدد 73 هزار و 42 واحد را تجربه کرد.

    شاخص بازار اول نیز در حالی با افت 4 واحدی عدد 45 هزار و 796 واحد را برای خود به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با رشد 98 واحدی به 137 هزار و 581 واحد دست یافت.

    همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز این بازار با افت 7 واحدی عدد 723 واحد را تجربه کرد.

    براساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 91 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 463 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 28 هزار و 777 نوبت خرید و فروش بود.

    در معاملات امروز بازار سهام نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی شیراز با 12 واحد، صنایع شیمیایی ایران با 10 واحد و ارتباطات سیار با 8 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر نماگر بورس تهران برجای گذاشتند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 12 واحد، ملی صنایع مس ایران با 9 واحد و سیمان فارس و خوزستان با 7 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان ایلام، سیمان دشتستان، حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین و بیمه آرمان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری مسکن، سیمان فارس خوزستان متوقف شدند.

    امروز همچنین بازار فرابورس شاهد عرضه اولیه سهام شرکت مواد ویژه لیا به میزان  12 میلیون و 123 هزار برگه سهم معادل 15 درصد از کل سهام این شرکت بود.

    این شرکت 8 میلیاردتومانی امروز پس از کشف قیمت در تابلوی معاملات بازار دوم فرابورس به قیمت سهم 136 تومان توانست نسبت قیمت‌ بر درآمدی (P/E) 5 مرتبه‌ای را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که پی بر ای سهام شرکت‌های هم گروه «شلیا» اغلب بیش از 17 مرتبه است.

    بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام با معاملاتی کم حجم و بی‌رونق مواجه بود، معاملاتی که به نظر می‌رسید از سوی حقوقی‌ها به منظور انجام معاملات کد به کد و تهاتر سود سهام در آستانه پایان سال مالی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و در عین حال تسویه معاملات اعتباری برخی‌ کارگزارها با معامله‌گران بدهکار خود بود.

    بازار سهام این روزها اگر چه رمقی برای معامله‌گران باقی نگذاشته، اما با توجه به کم حجم بودن معاملات و نیز نبود فروشندگان آنچنانی در بورس اغلب در محدوده قیمتی مشخصی به صف شده است.

    بر اساس این گزارش، امروز معاملات کد به کد در نمادهای معاملاتی از جمله گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به میزان 94 میلیون سهم،‌ پتروشیمی مبین 47.5 میلیون سهم، ‌بانک صادرات 45 میلیون سهم، سرمایه‌گذاری خوارزمی 30 میلیون سهم، زامیاد 13 میلیون سهم،‌ بانک تجارت 10 میلیون سهم، سرمایه‌گذاری پارس آریان بیش از 14 میلیون سهم، ‌ایران ترانسفو کمتر از 10 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی این شرکت‌ها دنبال شد.

    براساس این گزارش سهام شرکت‌های کوچک و اغلب حاضر در بازار دوم بورس و همچنین شرکت‌های کوچک فرابورسی این روزها محل تکاپوی سهامداران اغلب نوسان‌گیر و بورس‌بازان بازده کوتاه مدت شده است.

    این در حالی است که در بازارهای جهانی نیز افت ادامه‌دار قیمت جهانی نفت خام در کنار نوسان شدید قیمت‌ها در بازار فلزات اساسی باعث شده تا شاخص بورس‌های جهانی در شیب منفی نوسان کند.

    بنابر این گزارش، امروز،‌ گروه قندی‌های بورس همچنان برای حقیقی‌های نوسان‌گیر بازار تنها گروه پیشرو بود. در این گروه صحبت‌ها از ورود محموله‌های شکر خام در مبادی گمرگی کشور و حل مشکل کارخانجات تسویه شکر خام به شکر سفید اصلی‌ترین خبر تاثیرگزار در این گروه اعلام شده است.

    در مجموع بازار سهام به شدت با فقر حجم معاملات و در محاصره نوسان‌گیران حرفه‌ای قرار گرفته، به طوری که امکان کسب بازده بالاتراز 10 درصد در کلیت معاملات بازار سهام با شانس و اقبال مواجه است.

    بازار این روزها همچنان در دامنه قیمتی مشخصی قرار گرفته و به اندک نوسانی در روز دلخوش کرده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو