عصر خودرو

ایران و اسپانیا برای انتقال گاز در اروپا به توافق رسیدند

عصر بازار: همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات نفتی ایران و اسپانیا، دو کشور به منظور صادرات و انتقال گاز پارس جنوبی از طریق محموله‌های ال. ان. جی در جنوب اروپا به توافق جدیدی دست یافتند.

ایران و اسپانیا برای انتقال گاز در اروپا به توافق رسیدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، هیات تجاری- اقتصادی اسپانیا متشکل از نمایندگان و مدیران 70 شرکت اسپانیایی به همراه وزرای امور خارجه، انرژی و صنعت، جهانگردی و زیرساخت این کشور اروپایی، هفته جاری به تهران سفر کرده اند.

    بر این اساس نمایندگان شرکت بزرگ نفتی رپسول اسپانیا هم در قالب این هیات تجاری و اقتصادی به تهران سفر کرده تا با مدیران و مسئولان شرکت ملی نفت ایران دیدار و گفتگو داشته باشند.

    از این رو امروز همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات نفتی ایران و اسپانیا برنامه جدید صادرات گاز پارس جنوبی از طریق محموله‌های ال. ان. جی به جنوب اروپا تشریح شد.

    بیژن زنگنه در نشست مشترک با خوزه مانوئل سوریا لوپز وزیر صنعت انرژی و گردشگری اسپانیا از اعلام آمادگی این کشور اروپایی برای استفاده از پایانه‌های واردات گاز (ال. ان. جی) اسپانیا برای ورود ایران به بازار گاز اروپا خبر داد و گفت: مذاکرات ایران و اسپانیا در این زمینه ادامه خواهد داشت.

    وزیر نفت با اشاره به این‌که دو کشور برای تجدید روابط که به دلیل تحریمها دچار مشکل شده بود، ابزار علاقه کردند، تصریح کرد: در این دیدار امکانات و برنامه‌های ایران برای توسعه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و ساخت تجهیزات و همچنین بهینه‌سازی انرژی برای شرکتهای اسپانیایی تشریح شد و آنها ابراز علاقه کردند در این زمینه بایکدیگر همکاری کنند.

    این عضو کابینه دولت افزود: در این دیدار تاکید شد که شرکت های دو کشور باید همکاری با هم را ادامه دهند و دولت اسپانیا هم زمینه را برای کار شرکتها برای حضور در ایران فراهم کند.

    زنگنه با یادآوری اینکه تغییرات ساختاری حاصل شده در صنایع ایران و همچنین تغییر سیاست در بخش پتروشیمی که توسعه آن در سالهای گذشته به بخش خصوصی واگذار شده در این دیدار تشریح و تصریح شد که دولت ایران از سرمایه گذاری شرکتهای اسپانیایی در بخش پتروشیمی ایران حمایت و استقبال می کند.

    وزیر نفت همچنین از پیشنهاد ایران به شرکت‌های اسپانیایی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت در ایران خبر داد و یادآور شد: همان گونه که در دیدارهای گذشته با طرف‌های خارجی اعلام شده به شرکت‌های اسپانیایی نیز عنوان کردیم که آنها برای حضور در ایران نباید تنها به بازار ایران نگاه کنند بلکه هدف باید بازار کل منطقه برای صادرات کالا و تجهیزات باشد.

    بر اساس این گزارش، رپسول مهمترین و بزرگترین شرکت نفتی اسپانیا است که در صنعت نفت ایران پیش از دوران تحریم‌ها فعالیت داشته اما فعالیت این شرکت بزرگ نفتی اسپانیایی در ایران هیچگاه منجر به استمرار همکاری‌های بلندمدت نفت و گازی با شرکت ملی نفت ایران نشده است.

    برچسب ها