عصر خودرو

فرصت طلایی برای سرمایه گذاران بازار طلا

گمانه زنی از تمدید مذاکرات، حجم معاملات آتی را بالا برد

عصر بازار: روند مثبت قیمت سکه نقدی طی معاملات روز گذشته موجب افزایش بهای سکه در قراردادهای آتی و افزایش حجم معاملات این فلز گران بها در حدود یک هزار قرداد نسبت به روز ماقبل خود شد.

گمانه زنی از تمدید مذاکرات، حجم معاملات آتی را بالا برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با وجود آن که مهلت توافق جامع هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه 30 ژوئن، 9 تیرماه به پایان می‌رسد، اما دو طرف از احتمال تمدید چند روزه مذاکرات خبر داده‌اند که همین موضوع فرصت تازه ای را برای رشد قیمت سکه آتی و نقدی در بازار فراهم کرده است.
    از طرفی مذاکره کنندگان هسته ای همچنان در تلاشند که تا سی ام ژوئن گفتگوها را به سرانجام برسانند که اگر این اتفاق نیافتد، باید در انتظار رشد قیمت سکه طلا در بازار داخلی و بورس کالای ایران باشیم.

    به عقیده برخی تحلیلگران بازار سکه، به نظر می رسد که باتوجه به اختلافات و پرانتزهای مهم باقی مانده، گفتگوها حداقل تا چندین روز پس از سی ام ژوئن ادامه پیدا کند و این فرصت مناسبی برای خرید معامله گران تا آخرین روز مذاکرات است.

    به این ترتیب سکه نقدی طلا در مبادلات دیروز با نوسان قیمتی مواجه شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار با کاهش سه هزار تومانی به قیمت 912 هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قدیم نیز با همین مقدار کاهش به قیمت 910هزار تومان رسید.

    این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت 462 هزار تومان، افزایش دو هزار تومانی را در این روز تجربه کرد. از طرفی بهای ربع سکه نیز با افزایش سه هزار تومانی با قیمت 261 و  سکه یک گرمی با همان نرخ 170 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    همچنین در معاملات آتی بورس کالای ایران نیز سکه سررسید تیرماه با قیمت 909 هزار تومان معامله شد که 0/32 درصد رشد نرخ را نسبت به روز شنبه تجربه کرد. سکه تحویل شهریور‌ نیز با قیمت 917 هزار تومان معامله شد که افزایش 0/45 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    این در حالی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت 925 هزار تومان معامله شد و رشد 0/15 درصدی داشت . در آخر نیز سکه تحویل دی با قیمت 946 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با افزایش قیمت همراه شد و رشد 0/66 درصدی را در معاملات روز یکشنبه به ثبت رساند.

    از طرفی در این روز به دلیل نوسانات قیمتی بین پارامترهای تاثیر گذار بر روند بازار و هیجانی بودن مبادلات، حجم قراردادهای آتی نسبت شنبه اخیر افزایش یافت، به طوری که طی معاملات اولین روز از هفته معاملاتی حجم معاملات سه هزار و 231 قرارداد بود که در روز یکشنبه این هفته به چهار هزار و 126 قرارداد رسید.

    پیش بینی بازار جهانی طلا

    بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رویترز، تازه ترین تحلیل تکنیکال نشان می دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تاثیر تحولات یونان و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا خواهد بود.

    از طرفی برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحولات مربوط به بحران مالی و بدهی یونان در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

    بر اساس این گزارش اگر یونان تا روز دوشنبه نتواند بدهی های خود به صندوق بین المللی پول را بپردازد، با خطر ورشکستگی و خروج از منطقه یورو روبرو خواهد شد.

    انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در مورد وضعیت اشتغال و بیکاری طی ماه ژوئن نیز تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا در روزهای آتی خواهد داشت.

    بر اساس این گزارش سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1180 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1182 دلار افزایش خواهد یافت.