عصر خودرو

انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی؛

بورس کالا بدون اجبار برای تولیدکنندگان جذاب شود

عصر بازار: هیچ شرکت پتروشیمی مخالف عرضه محصولاتش در بورس کالا نیست چون در آنجا محصول به فروش می رود و تولید کننده پول نقد می گیرد، اما هم اکنون مشکلی که بوجود آمده موضوع قراردادهای بلند مدت بین مصرف کننده و تولید کننده است.

بورس کالا بدون اجبار برای تولیدکنندگان جذاب شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: تولیدکنندگان صنایع پایین دست و تکمیلی بیشترین مشکل را برای خرید از بورس کالا دارند که این مشکل به صنایع بالادستی تسری پیدا می کند.

    احمد مهدوی ابهری با ذکر مثالی توضیح داد: یک تولیدکننده تکمیلی می خواهد لوله تولید و به ترکمنستان صادر کند اما نمی داند میزان مورد نیاز مواد اولیه را می تواند از طریق بورس کالا تأمین کند یا خیر. از طرفی تولیدکنندگان بالادستی هم نمی دانند با چه میزان نیاز واقعی رو به رو هستند که آن میزان را تولید کنند.

    وی ادامه داد: یک وقتی گرید پزشکی آنقدر کم می شود که وزیر بهداشت به وزیر صنعت و نفت نامه می زند که گرید پزشکی برای تولید سرم و آمپول کم شده است اما این درحالیست که هم اکنون گرید پزشکی به قدری در انبارها پر شده که واحدهای تولیدی این گرید با مشکل فروش و انبارداری مواجه شدند.

    مهدوی ابهری با بیان اینکه بورس نباید اجباری باشد، اظهار داشت: همانطور که هم اکنون بورس سهام یک برند است و شرکت ها بدون هیچ اجبار قانونی و به میل شخصی به دنبال ورود به بورس و فرابورس هستند باید معامله در بورس کالا هم بدون اجبار برای تولید کنندگان جذاب باشد.

    وی با بیان اینکه در بورس اوراق همه چیز شفاف است، گفت: بورس در ذات خود خوب است اما باید برای آن جاذبه ایجاد شود به عنوان مثال چون انواع قراردادها در آن نیست و مسائلی چون خرید اعتباری و سایر ابزارها دیده نشده از قبل هیچ چیز برای خریدار و فروشنده مشخص نیست و همین امر باعث می شود در یک روز کل عرضه با تقاضای خرید مواجه باشد و در یک روز برای عرضه تقاضایی وجود نداشته باشد.

    این کارشناس پتروشیمی در ادامه افزود: ما با بورس موافقیم اگر بورس بتواند در درون خودش این مشکلات را حل کند.

    مهدوی ابهری خاطرنشان کرد: حتی اگر روزی بگویند بورس اجباری نیست واحدهای پتروشیمی از بورس خارج نمی شوند. بلکه عرضه خود را در بورس کالا دارند در عین حال که قراردادهای خارج از بورس را با واحدهای معتبر و فعال در صادرات می بندند.

    وی با تأکید بر اینکه ضرر اصلی متعلق به صنایع پایین دست است، گفت: مشکل بیشتر روی صنایع پایین دستی است که نمی توانند برنامه ریزی کنند. باید صنایع پایین دست تکلیفشان روشن شود چون بلاتکلیفی آنها باعث برهم خوردن نظم کاری صنایع بالادستی نیز می شود.

    مهدوی ابهری با بیان اینکه در قراردادهای خارج از بورس مشکلی بابت میزان تقاضا و عرضه وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی خریدار، قرارداد بست دیگر نمی توانند به راحتی زیر آن بزند اما در بورس کالا می توان تقاضای غیر واقعی مطرح کرد و بعد پای خرید نایستاد. حتی اگر آمار هم گرفته شود آمارها دقیق نیست و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا بوجود می آید.

    دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه وزیر صنعت هم دغدغه صنایع به ویژه صنایع تکمیلی را دارد، اظهار داشت:  شرکتها به وزیر نامه می زنند که مواد دست ما نمی رسد در حالیکه پتروشیمی ها در بورس عرضه می کنند البته کاری ندارند که چه کسی می خرد و به دست چه کسی می رسد.

    مهدوی ابهری با اشاره به سیستم بهین یاب، اظهار داشت: ما 12 تن Pp عرضه کردیم که فقط 2.5 تن آن به فروش رفت و این مشکلات ضرورت اختیاری بودن عرضه در بورس کالا را مطرح می کند.

    وی ادامه داد: عده ای فکر می کنند که خروج از بورس کالا به معنی ایجاد رانت و فروش به هر قیمت است در حالیکه اصلاً یه این معنا نیست چون اگر حتی کسی خارج از بورس کالا هم قراردادی ببندد مبنایش همان قیمت پایه بورس است یعنی بورس خارج از مرزهای خودش تعیین کننده است.

    وی با بیان اینکه مشکلات از داخل و خارج از بورس باید رفع شود، به مشکل کمبود نقدینگی اشاره کرد و گفت: بازار با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است و آنهایی که از بورس خریداری نمی کنند دلیلش کمبود نقدینگی است پس یک سوی ماجرا خروج از رکود و بازگشت رونق است بنابراین در چنین شرایط قراردادهای اعتباری بسیار مهم است.

    مهدوی ابهری خاطر نشان کرد: باید بورس چگونگی معامله بین خریدار و فروشنده را تسهیل کند.

    وی با بیان اینکه پتروشیمی ها خواستار اجباری نبودن بورس کالا هستند، گفت: اگر مکانیزم های اعتباری در بورس کالا ایجاد شود برای مصرف کنندگان فرقی ندارد از چه مسیری به محصول دست پیدا کنند.

    مهدوی ابهری افزود: ما معتقدیم بورس دستوری و اجباری نباشد، و حتی باید قیمت در بورس تعیین شود. اما بحث سقف و کف طبق قوانین بورس ما در هیچ جای دنیا نیست بنابراین باید این مشکلات برای اقبال به بورس کالا حل شود.

    دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه شرکت های پتروشیمی اصراری برای خروج از بورس ندارند، گفت: باید دغدغه های این گروه برطرف شود و هزینه آنهایی که می خواهند در بورس رجیستر کنند، کم شود. نباید تولید کننده و خریدار از ترس ضمانت نامه به بورس کالا و پرداخت کارمزد و برخی هزینه ها از بورس کالا اجتناب کنند.

    وی با بیان اینکه همه این دغدغه ها به بورس اعلام شده است، گفت: با کم شدن هزینه ها و ایجاد بسترها و ابزارهای بورس جذاب می شود و بورس اگر جذاب شد این مشکلات حل می شود در غیر اینصورت این مشکلات همچنان باقی می ماند.

    برچسب ها