عصر خودرو

شاخص ارزی تغییر مسیر داد

جنبش دلار با پالس استانبول

عصر بازار- در سومین روز هفته، قیمت دلار از فاز کاهشی خارج شد و به محدوده ۳ هزار و ۶۲۰ تومان بازگشت. شاخص ارزی که روز یکشنبه با ۶ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۶۱۵ تومان رسیده بود، روز دوشنبه ۱۰ تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۶۲۵ تومان رسید.

جنبش دلار با پالس استانبول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این قیمت بالاترین نرخ فروش دلار در سال 95 بود. به گفته فعالان، بالا رفتن ارزش این ارز در استانبول ترکیه مهم‌ترین عاملی بود که سیگنال افزایشی به معامله‌گران بازار داخلی داد و آنها را در موقعیت خرید قرار داد. در کنار این، روز دوشنبه، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق نیز بالا بود تا از این مسیر نیز قیمت داخلی تحریک شود. رشد نرخ حواله درهم تا بالای 990 تومان آخرین عامل افزایشی بود که قیمت دلار را در روز دوشنبه تحت‌تاثیر قرار داد.برخلاف افزایش قیمت دلار، در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 113 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه ناشی از افت بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر دوشنبه بود. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر سومین روز هفته تا قیمت هزار و 272 دلار پایین آمده بود. این در حالی بود که روز یکشنبه معامله‌گران داخلی انتظار داشتند که اونس در هفته جاری میل به افزایش قیمت داشته باشد.

    تحرک در وقت اضافه

    در دهمین روز آبان‌ماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 618 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، رشد ابتدای روز تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران در ساعات انتهایی روز یکشنبه و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی بود. در روزهای اخیر، معامله‌گران غیررسمی تلاش کرده‌اند که در ساعات نیمه تعطیل بازار قیمت را در فضایی که نفوذ بازارساز کمتر است، دچار نوسان کنند. اثر معامله‌گران فردایی در ابتدای روز دوشنبه نیز بیشتر احساس می‌شد، جایی که دلار در این معاملات با قیمت هزار و 625 تومان آغاز به کار کرد که 10 تومان بالاتر از قیمت بسته شده آن در معاملات نقدی روز یکشنبه بود.

    به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی سعی داشتند با ایجاد هیجان در معاملات خود، قیمت معاملات نقدی را نیز همراه خود کنند، ولی حضور بازارساز مانع از وقوع چنین اتفاقی شد. در روزهای اخیر، معامله‌گران ارزی توانسته‌اند در ابتدای روز قیمت را دچار نوسان کنند، ولی در ادامه روز تغییرات قیمت تقریبا با عرضه مناسب صرافی‌های بانکی مدیریت شده است. در ادامه این روند، روز دوشنبه قیمت دلار که در ابتدای روز 5 تومان نسبت به روز یکشنبه بالا رفته بود، در ادامه روز نوسان چندانی را تجربه نکرد. بالاترین قیمتی که روز دوشنبه برای این ارز ثبت شد، 3 هزار و 626 تومان بود، ولی نهایتا ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 625 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 10 تومان بالاتر از نهمین روز آبان‌ماه بود، منجر به ثبت بالاترین قیمت دلار در سال 95 شد. همسو با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نیز قیمت این ارز افزایش یافت. روز دوشنبه دلار مبادله‌ای با 28 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 177 تومان و 8 ریال رسید تا 22 قدم با کانال 3 هزار و 200 تومان فاصله داشته باشد.

    سیگنال بیرونی

    در‌حالی‌که برخی فعالان افزایش قیمت را به تحرکات معامله‌گران آتی نسبت داده‌اند، عده بیشتری بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه را عامل تحریک قیمت بازار داخلی دانسته‌اند. به گفته برخی فعالان، روز دوشنبه ارزش دلار در استانبول ترکیه بالا رفت. به گفته یکی از حاضران در بازار در سومین روز هفته ارزش حواله دلار در ترکیه حتی تا قیمت 3 هزار و 645 تومان بالا رفته بود. افزایش ارزش این ارز در کشور همسایه موجب می‌شد که معامله‌گران داخلی نیز انگیزه بیشتری برای خرید داشته باشند. یکی از بازیگران با تجربه بازار در صحبت‌های خود اشاره کرد، یک معامله‌گر در کمتر از 10 دقیقه 600 هزار دلار خریداری کرده بود. به گفته او، این معامله‌گر در معاملات ارزی با ترکیه فعالیت دارد. همسو با بالا رفتن ارزش دلار در ترکیه، قیمت در سلیمانیه عراق نیز بالا رفت. مهم تر آنکه، روز دوشنبه نرخ حواله درهم نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با عبور از محدوده 990 تومان تا قیمت 992 تومان بالا رفت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. جدا از این، حجم مبادلات تجاری دو کشور نیز بالا است و تعدادی از صرافی‌های ایرانی حتی در دبی شعبه دارند و اقدام به انجام معاملات درهم می‌کنند. به گفته فعالان، همین عوامل موجب می‌شود که قیمت درهم و دلار در بازار داخلی تقریبا هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

    برچسب ها