عصر خودرو

پیش‌شرط‌های‌ اصلی خودکفایی تولید گندله

سرنوشت تعرفه واردات فولاد به کجا رسید؟

عصر بازار: مشاور مطالعات طرح جامع فولاد خودکفایی گندله‌سازی را در سال آینده مشروط بر راه‌اندازی تمامی خطوط تولید آن در کشور دانست و گفت: اگر تعهدات در این صنایع عملیاتی شود، چالش کمبود گندله برطرف خواهد شد.

سرنوشت تعرفه واردات فولاد به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد ابکا مدیرعامل شرکت بین‌المللی فولاد تکنیک اظهار کرد: خودکفا شدن در تولید گندله منوط به این است که طرح‌‌ها با برنامه‌ریزی و سرعت بیشتری پیش برود تا زنجیره تولید فولاد به تعادل می‌رسد.

    او با بیان اینکه سالانه 6 میلیون تن گندله کمبود داریم، گفت: بسیاری از طرح‌های گندله‌سازی در دست اجرا هستند و باید برای تامین نیاز داخلی کشور به تولید برسند و بر اساس این برنامه‌ریز‌ی‌ها قرار است تا سال آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند تا برای تامین نیاز صنعت فولاد به سمت کشورهای دیگر نرود.

    ابکا درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت درباره ارتقای کیفیت و صادرات فولاد با اختصاص جایزه صادراتی، گفت: برخی از طرح‌های فولادی مشکل جانمایی دارند و بقیه هم که امکان راه‌اندازی آنها است، منابع مالی موجود مشکل مجوز آنها را حل نمی‌کند و نیاز است نظام بانکی هم از فعالیت آنها حمایت مالی کند.

    او افزود: اگر تعهدات دولت و راه‌اندازی واحدهای تازه تاسیس هر چه زودتر اجرا شود می‌توان به برطرف شدن کمبود گندله و خودکفا شدن تولید آن در کشور امیدوار بود در غیر این صورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از خطوط تولید گندله به تاخیر می‌افتد.

    مشاور مطالعات طرح جامع فولاد همچنین با اشاره به رکود ادامه‌دار بازار فولاد گفت: در مقابلله با دامپینگ چین، افزایش تعرفه واردات فولاد از 15 درصد به 40 درصد برای دولت اقدامی سخت است زیرا افزایش اندکی برای یک تعرفه نیست چه بسا در شرایط فعلی مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی کمبود تقاضا است و تعرفه اولویت بعدی آنها است.

    او افزود: در حال حاضر آخرین وضعیت تعرفه همان 15 درصد است و 40 درصد رقم پیشنهادی است که تا این لحظه تصویب نشده است. برای تحریک بازار و ایجاد رونق باید حتما پروژه‌های عمرانی فعال شوند.

    این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است سال آینده در گندله‌سازی خودکفا خواهیم شد. به گفته وی در حال حاضر سود واحدهای گندله‌سازی خوب است اما نه به اندازه کافی که با برنامه‌هایی که گذاشته‌ایم در سال آینده در گندله‌سازی خودکفا خواهیم شد.. در حالی که از منظر تولیدکنندگان خودکفا شدن در تولید گندله منوط بر تامین مالی واحدها و پروژه ها است.

    برچسب ها