عصر خودرو

نرخ گذاری فرآورده‌های نفتی تابعی از افزایش قیمت جهانی است

عصر بازار- تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی براساس افزایش قیمت جهانی و مبنای قیمت گذاری موسسه‎های معتبر مانند پلتس (Platts) و ... است.

نرخ گذاری فرآورده‌های نفتی تابعی از افزایش قیمت جهانی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به افزایش ٩ درصدی ناشی از نرخ تسعیر ارز (تغییر مبنا از مبادلاتی به ارز آزاد) و افزایش حدود ١٥ تا ١٦ درصدی قیمت جهانی، در مجموع نرخ فرآورده‌های نفتی با افزایشی حدود ٢٥ درصد روبرو شده است.

    وی، درباره عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس گفت: عرضه فرآورده‌های نفتی با قیمت پایه در بورس سبب تعادل میان عرضه و تقاضا و شفاف‌سازی معاملات می شود.

    مظلومی با اشاره به این‌که تاکنون فرآورده‌های نفتی برای صادرات با نرخ تسعیر ارز آزاد عرضه می‌شد و خریداران داخلی از ارز مبادلاتی استفاده می‌کردند، گفت: با توجه به این‌که دیگر شرکت‌های تولیدی از جمله پتروشیمی‌ها از مدت‌ها پیش مبنای نرخ‌گذاری را با نرخ آزاد محاسبه می‌کردند، بنابراین بر اساس مصوبه اخیر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از این پس فرآورده های نفتی به قیمت روز و با نرخ آزاد در بورس عرضه خواهد شد.

    وی ادامه داد: نرخ اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بورس نرخ پایه عرضه است.

    به اعتقاد مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس و شفاف‌سازی معاملات همه خریداران از فرصت یکسان بهره‌مند خواهند شد.

    وی، با اشاره به این‌که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران شفاف‌ترین سازوکار فروش و صادرات فرآورده‌های نفتی را دارد، گفت: اگر قیمت‌های اعلام شده در بورس سبب رونق و افزایش معاملات نشود و کار ساز نباشد، امکان تعدیل قیمت‌ها وجود دارد.

    مصوبه افزایش قیمت فرآورده های نفتی

    بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به همه پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش همه فرآورده‌های نفتی ویژه به جای محاسبه با ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

    با توجه به این‌که در ماده ٧١ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی به جز نفت‌گاز، نفت سفید، نفت کوره، بنزین و گاز طبیعی مصرفی داخلی کشور به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محول شده و این حکم قانونی بر اساس ماده ٢٢٤ قانون برنامه پنجم تنفیذ شده است.

    بر اساس این مصوبه، قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی فرعی جز وظایف ذاتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و قیمت‌ها با توجه به نرخ نفت خام و فرآورده‌های اصلی در عرصه جهانی مشخص و اعلام می‌شود.

    برچسب ها