عصر خودرو

کارنامه ضعیف خصوصی‌سازی در واگذاری سهام

عصر بازار: وضعیت رکودی حاکم در اقتصاد و روند نزولی بورس تهران موجب شده است سازمان خصوصی سازی در پنج ماهه اول امسال کارنامه ضعیفی از خود به نمایش بگذارد و به واگذاری ۰.۲ درصدی در این مدت بسنده کند.

کارنامه ضعیف خصوصی‌سازی در واگذاری سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایسنا، آمار واگذاری سهام شرکت‌ها در پنج ماه اول سال نشان می دهد که سازمان خصوصی در این مدت کارنامه ضعیفی از خود منتشر کرده و تنها توانسته است 0.2 درصد از سهام شرکت‌ها را آن هم به صورت ترجیحی و بلوکی واگذار کند.

    آمارها نشان می دهد که از ابتدای سال تا شهریور ماه فقط 2406 میلیارد ریال معادل 0.2 درصد واگذاری صورت گرفته که کل آن عرضه و فروش سهام به عموم متقاضیان بوده و سهمی بابت سهام عدالت و یا اشخاص طلبکار از دولت واگذار نشده است.

    همچنین از 2406 میلیارد ریال معادل 0.2 درصد سهمی که در این مدت واگذار شده 1584 میلیارد ریال از طریق بورس و به صورت ترجیحی و بلوکی بوده و سهم جدیدی از سهام شرکت‌های دولتی در بورس عرضه نشده است.

    علاوه بر سهم بالای بورس در واگذاری های سازمان خصوصی سازی، مزایده مقصد بعدی واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی بوده و سهم 556 میلیارد ریالی را به خود اختصاص داده است و فرابورس نیز سهم 267 میلیارد ریالی را از آن خود کرده است، البته واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق مزایده می توانست آمار واگذاری های سازمان خصوصی سازی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد اما ناکامی دولت در فروش سهام این دو باشگاه موجب کاهش آمار واگذاری در این بخش شده است.

    آمار واگذاری سهام به تفکیک حجم واگذاری نیز نشان می دهد که به دلیل شرایط نامساعد و رکودی بورس در نیمه اول امسال، واگذاری به صورت ترجیحی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که واگذاری به صورت ترجیحی بیشترین واگذاری را به میزان1491 میلیارد ریال به خود اختصاص داده و به دلیل شرایط نا مساعد بورس واگذاری به صورت بلوکی و تدریجی رقم ناچیزی را از آن خود کرده و تنها 770 میلیارد ریال به صورت بلوکی و 145 میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده است.

    واگذاری به تفکیک طبقه بندی قانون اصل 44 نیز نشان می دهد که درپنج ماه اول سال، گروه 2 ماده 2 قانون با واگذاری1631 میلیارد ریال بیشتر واگذار شده و از گروه یک ماده 2 قانون تنها 775 میلیارد ریال سهم واگذار شده است.

    به این ترتیب و در شرایطی که سازمان خصوصی سازی واگذاری 120 شرکت را در سال 1394 در دستور کار دارد که با واگذاری تنها 0.2 درصد سهم به بخش غیر دولتی در این مدت می توان گفت که عملا خصوصی سازی در نیمه اول سال متوقف شده و نتوانسته است به اهداف مورد نظر خود برسد.

    برچسب ها