عصر خودرو

کیش اینوکس ۲۰۱۶ (۲۷)

رونق تولید به تقویت بورس نیاز دارد

عصر بازار- سومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی امروز با حضور ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی در کیش اینوکس ۲۰۱۶ اغاز می شود.

رونق تولید به تقویت بورس نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما، این نمایشگاه فرصتی برای تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی و بهبود ساختار نظام تامین مالی در اقتصاد ایران است.
    برای پوشش بین‌المللی این رویداد، هماهنگی‌ها جهت حضور رسانه‌هایی مانند وال استریت ژورنال، بلومبرگ، AST فرانسه، TY انگلستان، TRT ترکیه، المیادین لبنان، یورونیوز، فرانس24 عربی، لوموند فرانسه، فایننشال تایمز انگلستان، T24 ، راشا تودی، شین‌هووا، ZDF و بیزینس یر، نهایی شده است.
    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در سومین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران که از 10 تا 13 آبان در جزیره کیش برگزار می شود، سخنرانی خواهد کرد.

    محورهای اصلی این نمایشگاه حوزه‌های بازارسرمایه، سرمایه‌گذاری، گردشگری، انرژی و مناطق آزاد است و به تبع آن نشست‌های تخصصی هم در همین زمینه‌ها برگزار خواهد شد.

    افتتاح رسمی نمایشگاه ساعت 17 و سی دقیقه امروز با حضور مقامات، مسوولان و مدیران از جمله دکتر شاپور محمدی، دکتر علی اشرف عبدالله پوری حسینی ، دکتر عبدالناصر همتی و دکتر علی اصغر مونسان در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش صورت خواهد گرفت.

    همچنین از سه شنبه 11 آبان ساعت 9 و سی صبح همایش "سرمایه گذاری؛ توسعه ایران" در مرکز همایش های کیش برگزار می شود که پنل بورس، ظهر آن روز تشکیل خواهد شد.

    سومین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران چهارشنبه 12 آبان هم دنبال خواهد شد؛ همچنین پنجشنبه 13 آبان، 9 نشست تخصصی برگزار می شود که یکی از این نشست ها مرتبط با بورس است .

    امکانات مناسب جزیره کیش و سهولت تردد اتباع خارجی بدون ویزا، امکان حضور شرکت‌های بین‌المللی و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در یک فضای کاملاً تخصصی زمینه های برگزاری هرچه بهتر این رویداد را فراهم آورده است.

    فضای کل سومین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران 21 هزار متر مربع است که از این میزان 11 هزار متر آن فضای مفید نمایشگاهی است. کیش اینوکس 2016 میزبان 200 شرکت داخلی و خارجی است و دست کم 60 خبرنگار داخلی و خارجی این رویداد بین المللی را پوشش می دهد.

    برگزاری همزمان سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در کیش و در قالب نمایشگاه2016 Kish Invex و حضور پر رنگ فعالان اقتصادی، موسسات مالی و اعتباری ،بانکها، شرکتهای بیمه، صاحبان پروژه های پر بازده و نیز مجریان و دست اندرکاران طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری کشور در بخش های بازار سرمایه، انرژی، معادن، گردشگری، مسکن و عمران و شهرسازی در حوزه های دولتی و خصوصی فرصت مغتنمی را برای تمامی نهادها و موسسات فعال در حوزه ی مالی فراهم آورده است تا به معرفی خدمات و فعالیت های خود بپردازند و انجمن مالی اسلامی نیز در این نمایشگاه حضور دارد.

    معرفی قابلیت های نهادهای مالی داخلی و خارجی، توانمندی ها و دستاوردهای بازار سرمایه، پول و بیمه کشور، توانمندیهای شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار، ارائه خدمات نوین بانکی و بیمه ای، کمک به تشکیل سرمایه دراقتصاد ملی، افزایش ظرفیت ها برای رقابت بازار پول و سرمایه کشور با بازارهای مشابه منطقه و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در طرح های کلان ملی از مهم ترین اهداف برگزاری Kish Invex 2016 است.

    همچنین جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ارائه جدید ترین الگوهای تامین مالی برای طرح های سرمایه گذاری و تبادل اطلاعات فنی و تجاری بین سرمایه گذاران و مجریان طرح های سرمایه گذاری از دیگر اهداف این رویداد است.

    رونق تولید به بورس نیاز دارد

    "اگر رشد پایدار می خواهیم باید همه منابع پولی از بورس عبور کند یا تحت تاثیر بازار سرمایه باشد تا با کمک به تولید واقعی و تولید ثروت عینی ؛ اقتصاد خرد و میانی و کلان را از شر پدیده های ضد اقتصادی به ویژه دلالی تورم ساز نجات دهد".
    بورس ایران در سال های اخیر از همه تهدیدهای تحریم ها و پیامدهای احتمالی هدفمندی یارانه ها سربلند بیرون آمده و در زمینه سود اوری منطقی برای سهامداران هم کارنامه موفقی ثبت کرده است.
    هیچ بازاری از جمله  بازار کالا ، پول و کار نمی تواند این اندازه رفتار اقتصادی هوشمند داشته باشد.

    بورس ایران که شامل بورس اوراق بهادار تهران ، بورس کالا و فرابورس و بورس انرژی می شود برای همه سلیقه ها با هر نوع ریسک ( بدون ریسک یا با درامد ثابت تا ریسک بالا یا همراه با سوداوری بیشتر اما احتمالی ) خدمات رسانی می کند و حتی در دوره ای که اخلالگران و اقتصاد فروشان یا اقتصاد شویان در بازارهای ارز و سکه ، بحران آفرینی کردند ؛ ابزار قرارداد آتی سکه طلا تا حدودی توانست سرعت بحران را کاهش دهد و موثر هم واقع شد.

    بورس ایران در سطح بین المللی هم در حالی که شاهد مرگ یا تب شدید  برخی همتایان مغرور خود بود، نه تنها تب نکرد بلکه از توفان بحران بازارهای ارز و سکه داخلی و بحران های مالی و اقتصادی خارجی هم به سلامت و با اقتدار عبور کرده است.

    بورس ایران در دولت یازدهم از لحاظ هویتی و کمیت و کیفیت تا اندازه ای رشد کرده است اما نمی خواهد به ارقام حبابی به سهامداران ضربه بزند.
    افزایش تنوع ابزار ، اسلامی کردن فعالیت ها یا بورس داری اسلامی ، گسترش جغرافیایی ، توسعه نظارت ها ،  گسترش بورس های مجازی ، افزایش قابلیت های بین المللی شدن نهادهای مالی در بازار سرمایه ‌ایران ، تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرجع بین المللی نظام مالی اسلامی ، افزایش شفافیت معاملاتی با کشف رقابتی قمیت ها ، افزایش نقد شوندگی و ... بخشی از دستاوردهای بورس کشور در سال های اخیر است.

    در عرصه بین المللی هم بورس ایران در صدر برترین های فدراسیون جهانی بورس قرار دارد و این موقعیت را در سال های اخیر تقریبا حفظ کرده که در مقایسه با بورس های عربی قابل توجه است.

    تسهیلات خوبی برای حضور ایرانی های خارج از کشور و خارجی ها در بورس ایران فراهم است.

    ارزش واقعی و اعتباری سهام در بورس ایران خیلی مطمئن تر و استوارتر از دیگر بورس هاست و فاصله نزدیکی با هم دارند.

    البته کسانی که منشاء اقتصاد شویی در ایران هستند و اصحاب ثروت های بادآورده و فساد اقتصادی محسوب می شوند از این روند تحولات بورس کشور خوشنود نیستند چون دامنه رانت خواری انها به شدت محدود شده است و بخش زیادی از مردم وارد محدوده های ممنوعه ایجاد ثروت شده اند.
    پدیده خویشاوندی نسبی و سببی در کسب ثروت بورس حذف شده است.

    دستورالعمل های شناسایی مشتریان در بازار سرمایه، دستورالعمل گزارش عملیات و معاملات مشکوک، دستورالعمل رعایت مقررات مبارزه با پولشویی درخدمات الکترونیکی و معاملات آنلاین، دستورالعمل نحوه مراقبت از اشخاص مظنون در بازار سرمایه، دستورالعمل نحوه ارسال اسناد و مدارک در بازار سرمایه به نشانی پستی مشتریان و دستورالعمل نگه داری اسناد در بازار سرمایه در حوزه مبارزه با پولشویی است.

    در بحث نگهداری اسناد، کمیته مبارزه با پولشویی، سازمان ها را موظف کرده است  مدارک و مشخصات مشتریان را حداقل 5 سال به صورت اسنادی و مادام العمر به صورت الکترونیک نگهداری کنند.

    نقد شوندگی بازار سرمایه جزء مزیت های این بازار است که  در بازار مسکن و سایر بازارهای موازی دیده نمی شود.

    هرکسی هر اندازه سهم داشته باشد به صورت انلاین عرضه می کند اما در باره دیگر کالاها این طور نیست.

    نقدشوندگی به این معنی است که هر وقت نیاز داشتیم یا لازم بود بتوانیم دارایی خود را نقد کنیم.

    این رفتار در دوره رکود اقتصاد بسیار سخت می شود به ویژه اینکه  در حال حاضر اقتصاد ایران از طرف تقاضا دچار رکود شده است و عرضه ها همواره بر تقاضا  فراوانی دارد. بنابراین یافتن خریدار خیلی سخت می شود. این وضعیت در بازارهای مسکن و کالا و حتی خودرو هم دیده می شود.

    یه همین خاطر کارشناسان توصیه می کنند حتما دارایی های خود را به مختصات نقد شوندگی ، آراسته کنیم.

    در اقتصاد ایران هم در حال حاضر یکی از بازارهایی که این ویژگی را دارد ، بازار سهام است هم گردش نقدینگی  و هم سرعت تبدیل ان زیاد است.
    البته سواد سهامداری ایجاب  می کند رتبه نقدشوندگی سهام شرکت های بورسی را به خوبی بشناسیم که برآیند 6 عامل تعداد روزهای باز بودن نماد معاملاتی، تعداد خریداران روزانه، تعداد سهام معامله شده در روز، حجم ریالی معاملات ، تعداد دفعات معامله و متوسط ارزش روز بازار شرکت‌هاست و نشان می دهد از چه جذابیت و درجه ای برای خرید یا فروش برخوردار است.

    مدیریت ریسکی که سرمایه گذاران در بورس انجام می دهند، قابل مقایسه با دیگر فرصت های سرمایه گذاری نخواهد بود.

    افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند به این امر توجه دارند که در بورس با 350 شرکت و حدود 40 صنعت مختلف سروکار دارند و  می توانند برای خود فرصتی مناسب و تنوع خوبی از سرمایه گذاری ایجاد کنند اما در بازار موازی با توجه به نبود تنوع در انتخاب دارایی، مردم می توانند تنها در یک دارایی سرمایه گذاری کنند و در صورت بروز مشکل صدمات وارد شده هم به همان نسبت سخت تر خواهد بود ، مانند بازر ارز و سکه.

    بورس تهران از لحاظ تنوع صنایع، قیمت سهام و توانمندی شرکت های حاضر در تالار شیشه ای از همه کشورهای منطقه ، برتر و برای سرمایه گذاری جذاب تر است.

    میزان بازدهی و میانگین نسبت قیمت به درآمد ( P/E ) سهام در بورس تهران پایین است و نشان می دهد بازار سرمایه ایران در هر  شرایطی ، بسیار مساعد است. هر اندازه این نسبت پایین باشد سوداوری ان بیشتر می شود.

    این نسبت چون در بورس های خارجی چند برابر است و فاصله قیمت واقعی و اعتباری سهام خیلی بیشتر و متکی بر پیش بینی های مثبت از آینده است.
    هنگامی که پیش بینی های اینده تاریک تر و منفی تر می شود ، حباب های اعتباری می شکند و سهامداران به شدت ضرر می کنند که در بورسهای خارجی کاملا محسوس است و برغم ترزیق پول های کلان همچنان مردم زیان می بینند.

    اما بورس ایران از این وضعیت بی ثبات کاملا دور است ، چون مبتنی بر متغیرهای واقعی و در بستری شفاف و سهامداری اسلامی (نه ربوی) فعالیت می کند و از
    بیماری های اقتصادی رنج نمی برد.

    هم سنجی قیمت سهام در ایران با موارد متناظر بین المللی هم نشان می دهد قیمت های اعتباری سهام خارجی گاهی تا چند برابر هم می رسد.
    بورس ایران امروزه امن ترین و جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری و خرید سهام است و با اجرای برجام و عطش خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران ، ایران جزیره ای امن برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است که چشم انداز بازار سرمایه را هم روشن تر نمایش می دهد.

    هنوز بورس ایران با فرضیه بی نهایت فرصت ( شبه بی نهایت) برای توسعه کمی و کیفی روبروست و ایده آل اقتصاد ایران داشتن بورس و بازار سرمایه اسلامی و الگو برای همه جهان است با بی نهایت ابزار اسلامی وشرعی و بومی و جهانی.

    از رسانه های گروهی هم که دلسوز ایران اسلامی هستندو دلشان برای ملت ایران می سوزد  انتظار می رود از توسعه این بازار حمایت کنند  مخصوصا در سال اقتصاد مقاومتی  باید یاور بورس کشور باشند با حداکثر ظرفیت تخصصی و کارشناسی و تعامل و راهبردهای مثبت.

    هر گونه رفتاری متناقض با این روندها ، خیانت اقتصادی ارزیابی می شود چون انها خواهان پپشرفت اقتصادی ایران نیستند.

    اگر می خواهیم همه آرمان های اقتصادی و تولیدی ایران را  احیاء کنیم حتما باید از توسعه سرمایه گذاری در بورس حمایت کنیم و ارزش بورس حداقل برابر با کل اقتصاد ایران باشد و در ادامه از فرصت های دیگر کشورهای منطقه و جهانی هم استفاده کنیم و اگر روزی بورس ایران چند برابر اقتصاد ملی ارزش داشته باشد تعجب نکنیم چون استعداد دارد و مزیت.

    برچسب ها