عصر خودرو

شاخص برای چهارمین روز متوالی سبز ماند

رشد آرام بورس در غیاب حقیقی‌ها

عصر بازار: برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی، شاخص کل بازار سهام به نوسان خود در کانال ۶۴ هزار واحدی ادامه داد. روز گذشته نماگر بازار با رشد ناچیز ۶/ ۹ واحدی معادل ۰۱/ ۰ درصد به رقم ۶۴ هزار و ۵۰۷ واحد رسید.

رشد آرام بورس در غیاب حقیقی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بورس اوراق بهادار تهران چهار روز است که با روند مثبت همراه شده اما حجم و ارزش پایین معاملات کماکان حکایت از جریان کُند نقدینگی در بازار و مشارکت ضعیف سهامداران به ویژه حقیقی‌ها در فرآیند معاملات دارد.

    علی گلپاشا، کارشناس بازار سهام درخصوص تحولات روزهای اخیر بازار سهام می‌گوید: طی روزهای گذشته انتشار اخبار مربوط به افزایش تعداد سناتورهای حامی برجام در کنگره آمریکا موجب حاکم شدن جو خوش‌بینی در بازار و رفع نگرانی سرمایه‌گذاران و سهامداران درخصوص قطعیت یافتن توافق هسته‌ای شده است، از این رو شاهدیم از هفته گذشته تاکنون روزهای مثبت بازار بر روزهای منفی غلبه کرده و بازدهی شاخص کل در مجموع مثبت شده است.

    وی ادامه می‌دهد: با این وجود به این دلیل که اغلب صنایع تولیدی کشور در رکود معناداری به‌سر می‌برند و شرایط اقتصادی کشور با رونق پایدار فاصله دارد، اثر عامل مثبت اخیر مقطعی به نظر می‌رسد؛ به بیان دیگر هنوز سهامداران به ویژه حقیقی‌ها به مشاهده فاکتورهای مثبت بیشتری نیاز دارند تا اعتماد دوباره را به بازار سهام بازیافته و سرمایه‌های خود را به بورس بیاورند.

    این کارشناس بازار سهام نقش عرضه‌های اولیه را در جذب نقدینگی به بازار یا بعضا کاهش آن کم اثر قلمداد کرده و می‌افزاید: نمی‌توان انتظار داشت این مساله تاثیر خاصی در بازار داشته باشد؛ چرا که به‌عنوان مثال عرضه اولیه‌ای که دوشنبه ‌صورت می‌گیرد، برای کدهای معاملاتی خریدار دارای حجم و ارزش کمی است به همین دلیل منطقی نیست تصور کنیم سهامداران برای خرید آن اقدام به فروش سهام خود کنند یا سرمایه‌های خود را به این دلیل به میزان زیادی به بازار تزریق کنند. به گفته وی توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها آثار مثبت خود را بر اقتصاد و بورس از سال آینده نشان خواهد داد؛ چرا که در حال حاضر تلاش تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی بر کنترل تورم متمرکز شده و در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر رکود تورمی است، اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی در حالی که به کاهش تورم منتهی می‌شود،  رکود را نیز در فضای اقتصادی کشور تشدید می‌کند. 

    گلپاشا ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود با آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران، جذب سرمایه‌های خارجی در اقتصاد و بورس و از طرفی لغو تحریم‌ صنایع مهمی همچون بانک و بیمه، کشتیرانی، پتروشیمی، خودروسازی و... چرخ صنایع یکی یکی به حرکت درآمده و در مجموع با روشن شدن موتور رشد اقتصادی، شاهد تحرک صنایع و بازارهای داخلی باشیم که همین مساله نوید رونق بورس را نیز از سال آینده می‌دهد. وی به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این خصوص اشاره کرد و گفت: آقای جهانگیری اعلام کرده‌اند اقتصاد ایران در هیچ دوره‌ای شرایطی به سختی سال 94 نداشته است و پیش‌بینی می‌کنیم سال 95، سال رونق اقتصادی خواهد بود، بنابراین انتظار ما و بعضا سهامداران نیز این است که با لغو تحریم‌ها در فصل پایانی سال جاری، اقتصاد کشور و بورس از سال آینده بر مدار رونق و تحرک قرار گرفته و از رکود خارج شوند.

    تحولات روز گذشته بورس تهران
    یکشنبه با رشد ضعیف 01/ 0 درصدی شاخص کل، نماگر بازار در رقم 64 هزار و 507 واحد متوقف شد. روز گذشته نمادهای فارس، تاپیکو و خودرو سه نمادی بودند که بیشترین اثر منفی را در برآورد رقم شاخص کل از خود برجا گذاشتند. حجم معاملات در این روز با افت 5/ 5 درصدی به رقم 68/ 362 میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز با افزایش 7/ 12درصدی بالغ بر 64 میلیارد تومان شد.

    در فرابورس چه گذشت؟
    شاخص کل فرابورس در معاملات روز گذشته با افت 9/ 6 واحدی به رقم 5/ 731 واحد رسید. نماد مارون بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس گذاشت. پترول، شتران، زاگرس و ذوب نیز دیگر نمادهایی بودند که بالاترین اثر منفی را بر رقم کل شاخص فرابورس در این روز ثبت کردند.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو