عصر خودرو

واکنش «آیفکس» به سقف سه ساله

عصر بازار- طی معاملات روز گذشته، شاخص فرابورس (آیفکس) با افت ۹/ ۱ واحدی به عدد ۸۳۷ واحد رسید. این در حالی بود که در اولین روز هفته، آیفکس رشد قابل توجه بیش از ۱۰ واحدی را ثبت کرده بود. در اولین روز هفته جاری، شاخص فرابورس از سقفی که در سال جاری تجربه کرده بود، گذشت. به عبارت دقیق‌تر، بازدهی متوسط سرمایه‌گذاری در فرابورس، این روزها در بالاترین میزان سال جاری قرار گرفته است

واکنش «آیفکس» به سقف سه ساله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آیفکس در سال جاری کار خود را از سطح 805 واحد آغاز کرد و در بدترین روزهای خود سطوح 750 تا 760 واحدی را نیز تجربه کرد، اما شرایط قیمت سهام شرکت‌های فرابورسی تا حدودی بهتر از قیمت سهام شرکت‌های بورسی بود. شاخص بورس در ابتدای هفته جاری برای اولین بار در سال جاری، بالاتر از محدوده‌ای ایستاد که در آخرین ساعات معاملاتی سال گذشته تجربه کرده بود. این در حالی است که بازدهی متوسط شاخص فرابورس در سال جاری چند بار به محدوده مثبت صعود کرده بود.

    حالا بازدهی فرابوس از ابتدای سال جاری در بیشترین میزان خود (تقریبا چهار درصد) قرار دارد، اما آیفکس درست مانند تپیکس با مقاومت مهمی درگیر است که سقف سه ساله شاخص فرابورس محسوب می‌شود. آیفکس در تیر 94 و اسفند 94 به این محدوده یورش برد، اما هر بار در عبور از این محدوده ناکام بود. حالا هم به نظر می‌رسد که برای سومین بار شاخص فرابورس برای عبور از این محدوده با مشکل مواجه شده است. درست همانند آنچه در بورس مشاهده شد، فرابورس نیز در روز گذشته با عرضه‌های قابل توجهی مواجه شد و بار دیگر شاخص کل فرابورس به محدوده 830 تا 850 واحدی واکنش نشان داد. اگرچه آیفکس در هفته جاری در بالاترین سطح سال جاری خود قرار گرفت، اما موفق نشد از سطح از 848 واحد (سقفی که در اسفندماه سال گذشته تجربه شد) عبور کند.در محدوده‌های مقاومتی و حمایتی، تردید بازار را فرا‌می‌گیرد و بسته به آنکه قدرت خریداران بیشتر باشد یا فروشندگان، قیمت‌ها واکنش‌هایی هیجانی نشان می‌دهند. چنانچه فعالان بازار اجماع داشته باشند که بازار سرمایه ایران وارد دوره جدیدی شده است، این امکان وجود دارد که سقف‌های قبلی شکسته شوند، در غیر‌ آن صورت قیمت‌ها گران تلقی خواهند شد و فشار فروش افزایش قابل توجهی خواهد یافت. صادقانه باید گفت که هنوز تغییری ساختار در اقتصاد کشور به وجود نیامده و همان فضایی که در انتهای سال گذشته بر اقتصاد حاکم بود، همچنان وجود دارد. بنابراین می‌توان احتمال بیشتری به ریزش قریب‌الوقوع قیمت‌ها داد، اما چنانچه تشخیص کلیت فعالان بازار بر این باشد که فضای اقتصادی رفته‌رفته در حال بهبود است، بنابراین شکست سقف‌های قبلی هم محتمل است.

    نگاهی به آمار معاملات

    در روز گذشته همان‌طور که اشاره شد شاخص فرابورس با افت 9/ 1 واحدی مواجه شد. طی معاملات دیروز فرابورس 227میلیون 914 هزار ورقه بهادار به ارزش 242 میلیارد تومان و در 27 هزار و 111 نوبت دست به دست شد. از این میزان تقریبا 59 میلیارد تومان به معاملات سهام و حق تقدم در بازار اول و دوم فرابورس اختصاص یافت. بیشترین ارزش معاملات سهام در نمادهای «اپرداز»، «ذوب» و «شپاس» رخ داد. از این سه نماد، دو نماد صف خرید داشتند و با وجود رشد قابل توجه قیمت، ارزش معاملات نیز در این نمادها قابل توجه بود. در این میان «اپرداز» با شکست سقف قبلی خود مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفت. سهام شرکت آتیه داده‌پرداز، در مردادماه سال جاری به تابلوی معاملات آمد و برای اولین بار با قیمت 365تومان عرضه شد. حالا در قیمت هزار و 221 تومان صف خرید نسبتا سنگینی را تجربه می‌کند. ذوب نیز که این روزها با انتشار گزارش حسابرس از افزایش سرمایه بحث‌برانگیز خود دوباره مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است، روز گذشته معاملات پرارزشی را تجربه کرد. این در حالی بود که فشار فروش در این نماد باعث افت تقریبا 3 درصدی قیمت سهام شرکت ذوب آهن شد.در روز گذشته نمادهای مارون، ذوب و میدکو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند و هریک به ترتیب آن را 5/ 3، 3/ 1 و 9/ 0 واحد تنزل دادند. در طرف مقابل نمادهای زاگرس، شراز و شپاس از افت بیشتر این شاخص جلوگیری کردند.

    همچنین در روز گذشته ارزش معاملات اوراق بدهی با درآمد ثابت در فرابورس به 164 میلیارد تومان بالغ شد. بیشترین ارزش معاملات به اوراق مرابحه گندم به ارزش 110 میلیارد تومان اختصاص داشت.همچنین بازار دوم فرابورس ایران روز گذشته شاهد درج نماد شرکت ریل سیر کوثر از گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات بود. شرکت ریل سیر کوثر که در حال حاضر دارای سرمایه 471‌میلیارد و 820 میلیون ریالی است، در تاریخ 29اردیبهشت‌ماه جاری در گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات زیرگروه حمل و نقل از طریق خطوط راه‌آهن پذیرش شده و پس از کسب تمامی شرایط لازم برای پذیرش روز جاری نماد معاملاتی آن با نام «حسیر» در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شده است. موضوع فعالیت شرکت ریل سیر کوثر که در سال 82 به ثبت رسیده و فعالیت خود را از سال 84 آغاز کرده درخصوص ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی و فعالیت در بخش صنعت ریلی، ساخت قطعات یدکی مورد نیاز این صنعت، تاسیس کارگاه‌های تعمیراتی جزئی و کلی واگن‌های مسافری و باری و مواردی از این دست است، اما به‌طور کلی فعالیت این شرکت را می‌توان در سه دسته کلی حمل و نقل ریلی مسافری، حمل و نقل ریلی باری و سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی کشور دسته‌بندی کرد. سهامدار عمده این شرکت متعهد شده در روز عرضه اولیه 20 درصد از سهام «حسیر» را نخستین بار به عموم عرضه کند.

    برچسب ها