عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران خبرداد:

اوراق سلف راهی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی

تسویه طلب کشاورزان در قیمت تضمینی جو

عصر بازار- مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: می‌توانیم از فروش اوراق سلف برای تنظیم بازار کالاهای اساسی استفاده کنیم و بر اساس میزان خریدار اقدام به واردات یا تولید یک کالا نماییم.

اوراق سلف راهی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حامد سلطانی‌نژاد امروز در حاشیه نشست دوره آموزشی خبرنگاران کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در همه جای دنیا عمده‌ترین محصولات کشاورزی محصولات استراتژیک محسوب می‌شود که به عنوان اهرم قدرت توسط برخی کشورها به کار گرفته می‌شود، تا حدی که برخی اهمیت محصولات کشاورزی را در حد محصولات نظامی می‌دانند.

    وی یکی از عمده‌ترین دلایل پیشرفت کشورهای فعال در عرصه تولید و تجارت محصولات کشاورزی را به کارگیری سیستم بازار محور به جای سوبسید‌ محور در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: در کشورهای پیشرفته، بازرگانی، تولید و تجارت کشاورزی بازار پرمنفعتی برای تولیدکنندگان این محصولات است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران به سابقه تشکیل بورس کشاورزی در ایران اشاره کرد و گفت: از سال 83 بورس کشاورزی تاسیس شد، اما به دلایل مختلف بخش کشاورزی در بورس کالا حضور جدی نداشت که ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی یکی از همان نتایج است.

    سلطانی‌نژاد گفت: اکنون مبادله محصولات کشاورزی در بورس کالا رونق بیشتری گرفته و کم‌کم به رقم 2 هزار میلیارد تومان نزدیک می‌شود و هدف‌گذاری ما این است که ظرف 2-3 سال آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که یک سوم معاملات بورس کالا به محصولات کشاورزی اختصاص یابد.

    وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاوری التفات ویژه‌ای به بورس کالا دارد، خاطرنشان کرد: آقای حجتی هم به دنبال سیاست بازار در مقابل بازار به جای سیاست یارانه‌ای هستند و همین امر سبب شده که سیاست قیمت تضمینی را برای دو محصول ذرت و جو با مصوبه هیات دولت در بورس کالا اجرا کنیم.

    سلطانی‌نژاد اظهار امیدواری کرد، تا سال آینده با انجام کارهای کارشناسی محصولات دیگری هم به فهرست قیمت تضمینی در بورس کالا اضافه شود، اما هنوز معلوم نیست چه کالایی نهایی خواهد شد، چرا که محصولاتی مانند گندم که دولت بابت آن از دو سر یارانه می‌دهد، به راحتی قابل عرضه در بورس نیست، مضاف بر ‌آنکه محصولات فسادپذیر نیز مشکلات خاص خود را در بازار فیزیکی دارند.

    سلطانی‌نژاد در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از اینکه چه محصولاتی احتمالا برای سال آینده به شکل قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه خواهد شد، گفت: دانه‌های روغنی ممکن است در این لیست قرار گیرد، اما به دلیل ماندگاری پایین باید از گواهی سپرده استفاده شود.

    او اضافه کرد: سعی کرده‌ایم تا انبارهای با استاندارد بین‌المللی را در حوزه کشاورزی پذیرش کنیم که تعداد آنها اندک است و اکنون بالغ بر 50 انبار در سراسر کشور  پذیرش کرده‌ایم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران به تسویه مطالبات فروش تضمینی جو در بورس کالا  اشاره کرد و گفت: تا امروز یک میلیون و 85 هزار تن جو دامی در بازار فیزیکی و 66 هزار تن از این محصول در بازار گواهی سپرده معامله شده است که 804 میلیارد تومان در وجه کشاورزان واریز شده و همچنین 306 میلیارد تومان بابت مابه‌ التفاوت محصول در وجه کشاورزان واریز شده است.

    به گفته سلطانی‌نژاد زمانی خریدار محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران خود دولت بود، اما اکنون اغلب خریداران را افراد حقیقی و بخش خصوصی تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد، بازار ساختار محور در حال شکل‌گیری است.

    خبر خوشی که سلطانی‌نژاد به گفته خودش برای کشاورزان اعلام کرد، این بود که الزام فروش ذرت در بورس به شکل قیمت تضمینی و تعیین مهلت پرداخت دو هفته از اول مهر اجرا شده، یعنی طبق قانون پس از دو هفته از فروش محصول نهایتا مبلغ نهایی به حساب کشاورز واریز می‌شود، چرا که در مورد جو صبر کردیم، تا همه پول به یکجا پرداخت شود.

    وی در مورد استفاده از بورس کالا برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی هم این گونه توضیح داد که می‌توانیم به راحتی از اوراق سلف استفاده کنیم و افزود: به عنوان مثال برهه‌ای قیمت شکر به دلیل میزان عرضه و تقاضا با نوسان مواجه شد و ما می‌توانیم در اسفند ماه عرضه سلف شکر را برای تحویل فروردین و اردیبهشت انجام دهیم و مطابق با میزان خریدار نسبت به واردات اقدام کنیم.

    سلطانی‌نژاد بورس کالا را ابزاری برای تقاضا سنجی و کمک به تنظیم بازار دانست که می‌تواند جلوی عدم شفافیت و بسیاری از واسطه‌گری‌ها را بگیرد.

    برچسب ها