عصر خودرو

تمایل شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران

عصر بازار- مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با بیان این‌که شرکت‌های بزرگ آمریکایی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، گفت: شرکت‌های خارجی منتظر فراهم شدن بستر برای آغاز سرمایه‌گذاری در ایران هستند، اما نحوه اجرای قانون افزایش قیمت اتان و غیره مانع از سرمایه‌گذاری آنها در کشور می‌شود.

تمایل شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید حسین امیرافضلی در نشستی که صبح امروز برگزار شد با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، اظهار کرد: در هشت سالی که ایران تحریم بود، کشورهای دیگر از جمله عربستان و چین رشد کردند. زمانی که ما کارشناسان خود را برای بازدید به کشورهای دیگر اعزام می‌کنیم الان هم می‌خواهیم مطالعات انجام دهند تا براساس آن مطالعات ببینیم که در چه حوزه‌ای باید سرمایه‌گذاری کنیم.

    وی با اشاره به فعالیت کشور چین در زمینه‌ی صنعت پتروشیمی، گفت: کشور چین از کشورهای دیگر LPG می‌خرد و در کشور خودش پروپیلن تولید می‌کند. ارزش برخی از محصولاتی که چین از این طریق تولید می‌کند 1800 دلار است، در حالی که ما همه محصولات خود را خام صادر می‌کنیم.

    مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به توانایی‌های کشور در زمینه‌های مختلف، ادامه داد: مزیت کشور ایران در کشاورزی نیست. در سال 1395، 10 میلیون تن گندم تولید کردیم که برای آن سه میلیون هکتار زیرکشت رفت و 20 تا 30 میلیون مترمکعب آب مصرف شد، اما در نهایت 12هزار میلیارد تومان درآمد داشت. در حالی که اگر دو کارخانه   PDH راه‌اندازی می‌کردیم با خرج کمتر، درآمد بیشتری کسب می‌شد.

    امیرافضلی گفت: عربستان PDH با هزینه بالا تولید می‌کند در حالی که ایران از دل چاه LPG استخراج کرده و خام صادر می‌کند. حتی یک تن از این مواد خام تبدیل به محصول نمی‌شود.

    وی با تاکید بر این‌که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ایران بالا است، اضافه کرد: در حال حاضر در جایگاه شش هستیم که جایگاه بسیار بدی است و در این شرایط چگونه توقع داریم که سرمایه‌گذار جذب کنیم. سرمایه‌گذار خارجی به معنی امنیت و تعامل با جهان است، اما ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا است.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به محصولات پتروشیمی که در کشور تولید می‌شود، توضیح داد: عمده محصولات پتروشیمی در کشور ما آمونیاک، اوره، متانول و انواع الوین‌ها است، اما باید بررسی کنیم چند درصد گازی که تولید می‌کنیم به سمت پتروشیمی می‌رود. مسلما زیرا 10 درصد است، اما بخش عمده‌ای از سود کشور از سوی پتروشیمی‌ها حاصل می‌شود.

    امیرافضلی با انتقاد از افزایش قیمت خوراک، تصریح کرد: قیمت خوراک زمانی که قیمت محصول سقوط کرد پنج برابر شد. اوره 400 دلاری در حال حاضر 180 دلار به فروش می‌رسد. چند نفر در مجلس فضای احساسی درست می‌کنند و بر مبنای آن تصمیم می‌گیرند. در حال حاضر قیمت اتان از 140دلار به 240 دلار افزایش پیدا کرد که این نتیجه تصمیمات هیجانی و ناگهانی است، در حالی که قیمت محصولات افت پیدا کرده و رقبا بازار را از آن خود کرده‌اند.

    وی با اشاره به قیمت اتان در کشورهای دیگر، ادامه داد: قیمت اتان در آمریکا در سال 2012، 294 دلار، در سال 2013، 193 دلار، در سال 2014، 199 دلار، در سال 2015، 137 دلار، در سال 2016، 141 و در سال 2017، 192 دلار خواهد بود. قیمت اتان در عربستان 96 دلار و در ایران 240 دلار است. در واقع قیمت اتان در کشورهای رقیب زیر 100 دلار است. از طرف دیگر ریسک سرمایه‌گذاری در این کشورها پایین است و با این شرایط سرمایه‌گذار خارجی ایران را برای سرمایه‌گذاری‌ انتخاب نمی‌کند. قیمت خوراک تعیین‌کننده‌ترین موضوع در سرمایه‌گذاری است.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اظهار کرد: در این قانون گفته شده است که وزارت نفت مکلف است قیمت خوراک گاز و قیمت خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی پالایشی و پتروشیمی‌ها را با رعایت معیارهایی تعیین کند این معیارها متناسب با معدل وزنی درآمد حاصل از فروش گاز و یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی، قیمت محصول با حفظ قابلیت رقابت‌پذیری، محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی و بهبود متغییرهای کلان اقتصادی ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه‌گذاری‌ داخلی و خارجی، اعمال تخفیف پلکانی تا 30 درصد با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تعیین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می‌کنند و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاه‌هایی که در مناطق کمتر توسعه راه‌اندازی می‌شوند از تخفیف بیشتری برخوردار می‌گردد.

    امیرافضلی با بیان این‌که وزیر نفت قانون مذکور را قبول ندارد، گفت: نمی‌توان به راحتی گفت قانونی را قبول ندارم و آن را اجرا نکرد. اگر وزیر نفت این قانون را قبول ندارد باید برای آن اصلاحیه بنویسد و به مجلس ارائه کند در غیر این صورت باید قانون اجرا شود.

    وی در ادامه با اشاره به تولید هشت میلیون تن LPG در کشور بیان کرد: این موضوع مزیت خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی است.

    مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به فعالیت دولت اصلاحات در زمینه‌ی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در زمان دولت اصلاحات اقداماتی در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه پتروشیمی انجام شد که نتایج مثبتی برای کشور در پی داشت. اکنون هم می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم.

    امیرافضلی در ادامه با اشاره به اقدامات در دست اجرای شرکت پتروشیمی جم، توضیح داد: ما درخواست راه‌اندازی PDH و دو واحد 450 تنی پروپیلن و پری پروپیلن و سایر زیرشاخه‌های آن را کرده‌ایم که در حال بررسی است. ما با افزایش ظرفیت واحدهای پتروشیمی جم سعی می‌کنیم حاشیه سود شرکت را افزایش دهیم.

    وی به ارائه‌ی پیشنهادی برای سود شرکت‌های پتروشیمی پرداخت و ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم وزارت نفت قانونی را اجرا کند و در آن فکر کند که نرخ تورم کشور در یک صنعت خاص چه ارزی و چه ریالی چقدر است سپس عددی را به این نرخ تورم اضافه کند و سود پتروشیمی‌ها را تعیین کند.

    مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با تاکید بر این‌که سود پتروشیمی جم از سود بانکی کمتر است، توضیح داد: اگر در حال حاضر قصد داشته باشیم شرکت پتروشیمی جم 2 را راه‌اندازی کنیم هزینه آن حدود 2.5 میلیارد دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان می‌شود. سود متعارف بانکی 10 درصد در سال  و به عبارتی دیگر 1800 میلیارد تومان است.

    امیرافضلی با اشاره به افزایش قیمت خوراک، گفت: واکنش ما به این افزایش قیمت این است که آرام و قرار نداشته باشیم رایزنی کنیم و مصاحبه‌های مطبوعاتی برگزار کنیم و به عبارت دیگر از همه جا کمک بطلبیم. اگر می‌خواهیم کشور توسعه پیدا کند، باید به قانون پایبند باشیم و اگر قانون ایراد دارد آن را اصلاح کنیم. خوراک مایع در قانونی که به آن اشاره کردم یا باید از قانون حذف شود یا اصلاح شود.

    وی با بیان این‌که دولت در سال بیش از 30 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی پول می‌دهد، افزود: اگر این صندوق‌ها سود بیشتری داشته باشند، کشور بالنده‌تر می‌شود.

    مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به قیمت خوراک در بازار عربستان، اظهار کرد: آمونیاک در بازار عربستان 180 دلار است. هدف عربستان از عرضه آمونیاک با این قیمت چیست. آیا می‌خواهد پتروشیمی ایران را زمین بزند.

    امیرافضلی با اشاره به مذاکره با یک هیات بلندپایه ایتالیایی، ادامه داد: کشورهای خارجی تمایل دارند در ایران فعالیت کنند و منتظر هستند این بستر فراهم شود. قابلیت تاسیس 20 کارخانه PDH در ایران وجود دارد و خارجی‌ها تمایل دارند در ایران فعالیت کنند، در حالی که قبل از برجام حتی حاضر نبودند با ایران صحبت کنند، حتی شرکت‌های بزرگ آمریکایی حاضر هستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. ما به سمت تولید گریدهایی می‌رویم که ارزش افزوده آنها بالاتر از گریدهای معمولی باشد.

    وی با اشاره به نحوه‌ی تعامل شرکت بازل با ایران، تصریح کرد: زمانی که ایران تحریم بود برای تولید کاتالیست به شرکت بازل نیاز داشت، اما شرکت بازل سخت‌گیری کرد و برخی از شرکت‌های ایرانی ماه‌ها فعالیت نکردند. در آن زمان شرکت پتروشیمی جم با کمک چینی‌ها کاتالیست‌های جدید را تولید کرد و دیگر نیازی به بازل ندارد. من به تمام پتروشیمی‌ها توصیه می‌کنم بازل را تحریم کنند، زیرا بازل تلاش کرد پتروشیمی ایران را زمین بزند.

    مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم از عرضه سهام پتروشیمی جم در بازارهای جهانی خبر داد و افزود: عرضه سهام شرکت پتروشیمی جم در بورس شانگهای و استانبول در حال بررسی است.

    وی در ادامه با انتقاد از نحوه عملکرد تیم مشورتی وزیر نفت، گفت: پیشنهاد می‌دهم تیم مشورتی وزیر نفت با مدیر عامل‌های شرکت‌های پتروشیمی با جلسه در حضور خبرنگاران بحث‌های کارشناسی کنند.

    برچسب ها