عصر خودرو

همگام با آغاز معاملات ثانویه اوراق مرابحه گندم در فرابورس ایران عنوان شد؛

تسویه همه مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت

سهم ۴۴۰ میلیارد تومانی صندوق یکم بانک کشاورزی از اوراق گندم

عصر بازار- صبح امروز با آغاز معاملات ثانویه اوراق مرابحه گندم در فرابورس ایران، سهم دولت از مجموع تأمین مالی در بخش کشاورزی به ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان رسید.

تسویه همه مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، صبح امروز معاملات ثانویه اوراق مرابحه گندم در حالی در فرابورس ایران آغاز به کار کرد که عنوان شد دولت توانسته است، در مجموع برای تامین مالی بخش کشاورزی مبلغ 3 هزار و 600 میلیارد تومان در مدت زمان یک ماه تأمین مالی انجام دهد.

    در این مراسم حسین خزلی مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در فرایند پذیره‌نویسی این اوراق از توان تأمین سرمایه‌ها کمک گرفته نشده و در عین حال چه تضمینی برای موفقیت صندوق یکم بانک کشاورزی برای تسویه مطالبات دارندگان صندوق و در عین حال بازارگردانی این اوراق در بازار وجود دارد، گفت: شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و صندوق یکم آن با برخورداری از 10 هزار میلیارد تومان منابع و 220 هزار نفر دارنده واحدهای سرمایه‌گذاری در حالی توانسته به عنوان تکلیف خود در فرایند مشاور عرضه متعهد پذیره نویسی و متعهد بازارگردان اوراق گندم به وظیفه خود ایفا کند که در عین حال نقدشوندگی اوراق را نیز بر عهده داشته و از این بابت از دولت کارمزد نیز دریافت کرده است.

    وی افزود: حجم کل اوراق خریداری شده از سوی صندوق یکم کشاورزی مبلغ 440 میلیارد تومان بوده و مابقی آن از سوی شرکت‌های مختلفی همچون تامین سرمایه امید و نوین صورت گرفته است.

    به گفته وی، سازمان بورس و اوراق بهادار به دفعات متعدد به صندوق‌ها و شرکت‌های کارگزاری مجوز تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی را ارائه داده و این در حالی است که نرخ کارمزد در فرایند پذیره نویسی این اوراق نسبت به نرخ معمول شرکت‌های تأمین سرمایه پایین‌تر بود.

    خزلی عنوان کرد: در مورد ریسک‌های بازارگردانی اگر 10 درصد از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق یکم کشاورزی بخواهند که منابع خود را خارج کنند، صندوق موظف به نقد کردن واحدهای خود خواهد بود.

    با توجه به اینکه 70 درصد منابع صندوق به صورت سپرده نزد بانک کشاورزی قرار دارد، نگرانی بابت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری حتی تا 30 درصد منابع وجود ندارد.

    از سوی دیگر ضامن نقد شوندگی صندوق یکم نیز بانک کشاورزی است و این در حالی است که این بانک برای سالهای متمادی از منابع پولی برخوردار است.

    برچسب ها