عصر خودرو

۴ میدان نفتی با فرمولی جدید توسعه می‌یابند

رقیب IPC از مناطق نفت‌خیز جنوب آمد +جزییات

عصر بازار- چهار میدان نفتی کشور مشتمل بر ٩ مخزن، در چارچوب قراردادهای مختص به شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب توسعه می یابد.

رقیب IPC از مناطق نفت‌خیز جنوب آمد +جزییات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اعلام این خبر، با اشاره به نظرخواهی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: همسو با این درخواست، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز چارچوب قراردادی خاص خود را تهیه و به‌طور رسمی به وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ارائه کرد؛ این چارچوب به‌تازگی در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب شده است.

    به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، این چارچوب قراردادی را گروهی از کارشناسان امور فنی این شرکت تهیه کرده‌اند و مشمول مصوبه‌ای است که به تایید هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی رسیده و با این مصوبه‌ها منافاتی ندارد.

    وی افزود: با تصویب چارچوب قراردادی خاص شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، سبد قراردادی که وزارت نفت به دنبال آن بود، تکمیل‌تر شده است.

    عالیپور یادآور شد: بیش از صد ساعت زمان برای طراحی چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب صرف و برای نهایی شدن آن سه تا چهار جلسه با حضور وزیر نفت برگزار شده است.

    وی گفت: پس از اعمال اصلاحات و نهایی شدن چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با اعلام و تایید وزیر نفت چهار میدان ‌پارسی، کرنج، رگ سفید و شادگان شامل ٩ مخزن برای توسعه بر اساس چارچوب قراردادی این شرکت درنظر گرفته شد.

    به گفته وی، این ٩ مخزن شامل سه مخزن آسماری، پابده و خامی میدان کرنج، سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی میدان رگ سفید، مخزن آسماری میدان پارسی و ٢ مخزن آسماری و بنگستان میدان شادگان است.

    عالیپور گفت: پس از انعقاد قرارداد توسعه میدان‌های یادشده، بر اساس اعلام وزیر نفت، واگذاری توسعه میدان‌های دیگری نیز در این قالب به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امکانپذیر خواهد بود.

    مذاکره با بیش از 22 شرکت بین المللی برای همکاری بر اساس چارچوب قراردادی نفت‌خیز جنوب

    عالیپور به تبیین چگونگی اجرای این مدل قراردادی پرداخت و گفت: برای توسعه چهار میدان شامل 9 مخزن براساس چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب کمیته‌ای در این شرکت تشکیل شد و کارهای مقدماتی برای انجام امور قراردادی و عملیاتی در حال انجام است که گزارش روند کار به معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ارائه می شود.

    براساس اعلام وی، از سوی وزیر نفت، سیف‌اله جشن ساز مسئولیت پیگیری، هماهنگی و دریافت گزارش‌ها را درباره چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عهده دار شده است.

    وی از مذاکره با بیش از 22 شرکت اروپایی و آسیایی برای توسعه میدان‌های واگذار شده به این شرکت بر اساس چارچوب قراردادی مصوب مختص شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد.

    به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مذاکره با برخی از شرکت‌های خارجی رو به پیشرفت و نزدیک به امضای تفاهم‌نامه است.

    عالیپور با اشاره به استقبال شرکت‌های خارجی از چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: گفت‌وگوهای تازه‌ای با شرکت‌ها در حال انجام است.

    ‌وی در این زمینه از مذاکره با شرکت هایی از جمله شرکت لهستانی پی‌جی‌ان‌ای‌جی (PGNIG)، بی پی انگلیس و کنسرسیوم روسی دنیکو خبر داد.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در این چارچوب پس از حصول توافق نهایی با شرکت‌ها، قرارداد محرمانگی امضا و پس از ارائه طرح جامع توسعه (MDP)، بررسی‌های کارشناسی آغاز می‌شود.

    ویژگی‌های چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

    عالیپور با شرح ویژگی‌های چارچوب قراردادی این شرکت، توضیح داد: مشخصه مهم چارچوب قراردادی این است که راهبری تولید و مدیریت مخزن، با شرکت توسعه‌ای تولیدی یعنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خواهد بود.

    وی افزود: در این چارچوب قراردادی از مشاوره فنی و فناوری شرکت‌های بین المللی استفاده کامل می‌شود؛ اما ارائه برنامه جامع توسعه نهایی، تعهد تولید و بهره برداری با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است؛ از این رو در این چارچوب توسعه و تولید هم با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خواهد بود و شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و مناطق نفت‌خیز جنوب مجری طرح است.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قید شده است که تصمیم نهایی در باره مخازن با مجری طرح خواهد بود؛ از این رو دیگر اختلافی با پیمانکار ایجاد نمی‌شود و تصمیم گیرنده نهایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

    عالیپور مدت زمان توسعه میدان‌ها بر اساس این چارچوب قراردادی را پنج سال اعلام کرد و یادآور شد: این چارچوب قراردادی در بخش بازپرداخت مشابه الگوی جدید قراردادهای نفتی است و از محل 50 درصد تولید اضافه نسبت به خط پایه تخلیه، پرداخت سرمایه، دستمزد و ...انجام می‌شود.

    وی درباره حجم سرمایه گذاری‌های پیش بینی شده از طریق چارچوب قراردادی این شرکت گفت: سقف و محدودیتی برای جذب سرمایه و فناوری وجود ندارد.

    به گفته این مقام  مسئول، در این چارچوب قراردادی تنها کار توسعه مخزن به‌صورت یکجا و یکپارچه نخواهد بود، بلکه به موازات آن در هر بخشی که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیازمند سرمایه گذاری و دانش فنی شرکت‌های خارجی باشد، به شکل عملیات محور استفاده خواهد کرد.

    عالیپور درباره پیش‌بینی رقم افرایش تولید نفت خام در قالب اجرای چارچوب قراردادهای این شرکت افزود: دستیابی به اهداف تولید از این 9 مخزن بستگی به پیش‌بینی برداشت از مخازن دارد که بر اساس بررسی‌های کارشناسی و طرح‌های جامع توسعه ارائه شده از سوی شرکت‌ طرف قرارداد خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از حضور و مشارکت شرکت‌های داخلی در توسعه میدان‌ها و مخازن دیگری از این شرکت بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داد و در این زمینه به قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت نفت و گاز پرشیا اشاره کرد.

    وی تولید کنونی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را روزانه 2 میلیون و 954 هزار بشکه در روز اعلام و در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت نفت اظهار امیدواری کرد این رقم تا پایان امسال به سه میلیون بشکه در روز برسد.

    عالیپور درباره تعهد تولیدی این شرکت براساس برنامه ایران برای افزایش تولید و احیای سهم تولید خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با راه اندازی واحدهای نمکزدایی افزایش تولید خواهیم داشت به‌طوری که واحدهای نمکزدایی گچساران، هفتکل و بی بی حکیمیه به‌زودی راه اندازی می‌شوند.

    برچسب ها