عصر خودرو

معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز دوم تغلیظ کارخانه مس سرچشمه خواستار شد

عبور از نفت با فناوری‌های مدرن معدنی

عصر بازار: معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه کارخانه تغلیظ مس سرچشمه تاکید کرد:‌ شرکت مس ایران در بدترین دوران، جزو بهترین بنگاه‌های اقتصادی کشور بوده و امیدواریم دوران شکوفایی مس برگردد و فکر می‌کنم این امر شدنی است.

عبور از نفت با فناوری‌های مدرن معدنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اسحاق جهانگیری در این مراسم که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیر عامل شرکت مس برگزار شد، با اشاره به اینکه آخرین باری که به مجتمع مس سرچشمه آمدم مربوط به اردیبهشت ماه سال 84 و در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان بود، گفت: خوشبختانه بخش‌های مختلف صنعتی کشور به دست نیروهای متخصص و کاردان به نحو مطلوب در حال تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه هستند و برای یک بنگاه مهم مثل مجموعه مس هیچ چیز ارزشمندتر از این نیست که روند کار رو به توسعه و محصول تولیدی از نظر کیفیت قابل رقابت در فضای بین‌المللی بوده و توسعه بنگاه‌ صورت گیرد.

    وی ادامه داد:‌ کشور ما روی کمربند مس دنیا قرار دارد و در آذربایجان و کرمان که جزو معادن بزرگ هستند، معادن مس فراوان وجود دارد.

    وی با اشاره به وجود معادن فلزی مختلف در نقاط مختلف کشور یادآور شد: دغدغه‌ای که وجود دارد و یکی از دلایلی که گفته می‌شود، ما از اتکا به نفت خارج شویم، فشارهای سیاسی است که علیه کشورهای نفتی صورت می‌گیرد.

    جهانگیری ادامه داد: به همین دلیل یکی از سیاست‌هایی که از سال‌های گذشته مقام معظم رهبری تاکید داشتند، این بود که باید راه‌هایی پیدا کنیم که اتکای کشور از نفت کم شده و به جای اینکه تنها به نفت متکی باشیم به ده‌ها مواد معدنی اتکا کنیم.اما دغدغه‌ای که راجع به نفت وجود دارد، درباره ذخایر معدنی هم وجود دارد و آن تجدیدناپذیر بودن این ذخایر است.

    وی افزود: پس باید از فرصت بهره‌مندی از منابع طبیعی استفاده و اقتصاد را از اتکا به ذخایر طبیعی نیز مستقل کنیم.

    معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: روزی ذخایر معدنی مانند مس سرچشمه تمام می‌شود و اقتصاد ایران راهی جز این ندارد که متکی به صنایع دانش‌بنیان باشد؛ اگر در اقتصاد متکی به معادن، فناوری‌های مدرن را هم در اختیار بگیریم، نتایج بهتری خواهیم داشت.

    معاون اول رئیس‌جمهوری در این رابطه بر حضور بخش خصوصی و مهیا شدن فضا برای فعالیت آن تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در هیچ دوره‌ای شرایطی به بدی سال 94 نداشته است، گفت: به جرات می‌توان گفت سال 94 سخت‌ترین سال اقتصاد ایران است و علتش هم این است که ماشین اقتصاد ما براساس مدلی تعریف شده که با نفت صد دلاری بچرخد اما در حال حاضر با افت قیمت و مشکلات فروش و بازگشت پول آن به مشکلات زیادی برخوردیم. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: یکی از راهکارهای دقیق نسخه اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست، برای دوران بعد از تحریم بیشتر به آن نیاز داریم. اقتصاد باید به گونه‌ای شود که با هیچ تکانی دچار مشکل نشود. وی تصریح کرد: با شرایطی که دولت فراهم آورده امیدواریم حرکت رو به رشد اقتصاد سال آینده بهبود یابد و پیش‌بینی می‌کنیم سال 95، سال رونق اقتصادی باشد.

    جهانگیری ادامه داد: امروزه کشورها مشتاقانه برای همکاری با ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند و ما هستیم که انتخاب می‌کنیم شرایط همکاری چگونه باشد.

    اختصاص حقوق دولتی به مدت سه سال برای احداث کارخانه اسید

    احمد مراد علیزاده، مدیرعامل شرکت مس نیز در مراسم افتتاح پروژه فاز 2 تغلیظ مس سرچشمه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این پروژه 80 میلیون یورو و 280 میلیارد تومان است و با اشاره به برنامه فشرده برای افزایش تولید کنسانتره به یک میلیون تن با عیار 25 درصد اظهار کرد: در حال حاضر تولید کنسانتره 250 هزارتن است که 17 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و 190 هزار تن آن تبدیل به مس کاتد برای مصارف داخلی شده و باقی صادر خواهد شد. مرادعلیزاده با اشاره به بازنگری طرح‌های توسعه‌ای مس اظهار کرد: پس از بازنگری پروژه‌ها به منظور مدیریت هزینه ها، طرح‌های توسعه از 36 طرح به 18 پروژه کاهش یافت که با سرمایه‌گذاری 2/ 2 میلیارد یورویی و 4200 میلیارد تومان ظرفیت تولید مس تا پایان سال 97 به 400 هزار تن خواهد رسید. به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، از این رقم تاکنون 730 میلیون یورو و 1900 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و باقیمانده باید از طریق بانک‌ها و منابع ارزی تامین شود. وی ادامه داد: 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های مس در کرمان، 19 درصد در آذربایجان و 11 درصد در سایر نقاط انجام می‌‌شود که با اجرای پروژه‌ها ظرفیت تولید را به 2 برابر خواهیم رساند. مرادعلیزاده به دو 2 پروژه معدن درآلو و چاه فیروزه اشاره کرد و گفت: 65 درصد اجرای این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد و 2300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مس کشور تا پایان سال 97 به 400 هزار تن خواهد رسید، تاکید کرد: توان علمی و فنی همکاران ما در صنعت مس به حدی رسیده که توانسته‌اند همه کارخانه‌ها را بازسازی کنند و در حال حاضر کارخانه‌ها با ظرفیت اسمی در حال کار هستند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به تحریم ال‌ان‌جی و مس در آخرین دور تحریم‌های کشور گفت: صنعت مس برای فروش با مشکل مواجه بود اما ما در این شرایط، هم طرح‌های توسعه را پیش‌برده و هم هزینه‌های جاری را تامین کردیم. وی با ابراز امیدواری نسبت به گشایش فضای سیاسی پس از مذاکرات هسته‌ای، گفت: امیدواریم با گشایش در فضای سیاسی در فضای اقتصادی نیز شاهد گشایش باشیم.تا به حال چرخ شرکت با شرایط خوبی چرخیده اما با توجه به کاهش قیمت جهانی مس از 10 هزار دلار به 5 هزار دلار باید کاری کنیم سیستم به نحو احسن اداره شود. مرادعلیزاده در ادامه به 3 مشکل شرکت ملی مس برای تبدیل شدن به هلدینگ اشاره کرد و گفت: ما قول داده‌ایم شرکت را تبدیل به شرکت مادرتخصصی و هلدینگ کنیم و اینها تبدیل به قطب سرمایه‌پذیر شوند. مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: شاید بیش از 10 جلسه با سازمان بورس و دستگاه‌های مختلف گذاشتیم و یکی از مشکلات این است که اگر در انتقال پروانه بهره‌برداری از سوی دولت تاخیری ایجاد شود، تکلیف سهامداران چه خواهد بود. مدیر‌عامل شرکت مس از رایزنی با نعمت‌زاده برای احداث کارخانه اسید در جهت رفع آلودگی زیست محیطی خبر داد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت پذیرفتند تا حقوق دولتی برای سه سال به احداث کارخانه‌ اسید در منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی خاتون‌آباد اختصاص یابد که امیدواریم این امر به‌زودی محقق شود. وی اظهار کرد: این به معنی بخشش حقوق دولتی نیست بلکه با درآمدزایی طرح‌ها مطالبات دولت بازگردانده خواهد شد. همچنین شرایط و تعارضاتی که به دلیل کاهش قیمت‌ها رخ داده، با همکاری دستگاه‌ها بهبود یابد تا بتوان واحدهای تولیدی را اداره کرد.

     

    برچسب ها