عصر خودرو

با حضور معاون نعمت‌زاده صورت گرفت؛

امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و بلژیک

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بلژیک می‌تواند در زمینه زیرساخت‌های حمل و نقل و صنعت گاز، برق و پتروشیمی در ایران فعالیت داشته باشد.

امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و بلژیک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مجتبی خسروتاج در مراسم امضای یادداشت تفاهمنامه همکاری میان دو کشور ایران و بلژیک گفت: کشور ایران با ذخایر مادی و معنوی، منابع زیاد متنوع و وجود نیروهای انسانی کارآمد، عزمی راسخ برای پیشرفت دارد و اگر ایران از دید دوستان بلژیکی، زمانی کشوری نفتی بود، باید بگوییم که در حال حاضر امسال وابستگی بودجه ایران به نفت به کمتر از 30 درصد رسید و هم محصولات غیرنفتی در تولید و تجارت ایران در حال افزایش است.

    وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اولویت‌دار ما، حرکت به سمت اقتصاد به دور از نفت است، افزود: در سال 2015 بازرگانان ما توانستند رکورد 120 میلیارد دلار را در تجارت داشته باشند و سه میلیارد دلار هم در تجارت خدمات به ثبت رسانند؛ بنابراین در شرایط تحریم، بازرگانان توانستند تجارتی نزدیک به 160 میلیارد دلار را در کالا، خدمات و نفت خام ایجاد کنند.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اینکه ما سوابق تاریخی زیادی با کشور بلژیک داریم، اظهار داشت: 175 سال پیش اولین قرارداد تجاری میان دو کشور به امضا رسیده و مستشاران بلژیکی، خط راه‌آهن تهران ـ شهرری را به طول 9 کیلومتر ساختند. همچنین کارخانه تولید قند هم توسط بلژیکی‌ها ساخته شد.

    خسروتاج با تأکید بر اینکه ایران میزبان شرکت‌هایی است که به دنبال رابطه با ایران هستند، گفت: سیاست ایران همواره بر پایه توسعه روابط بوده است و ما رشد پیشرفت کشور را در سایه این همکاری‌ها می‌بینیم.

    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ترجیح ما این است که فعالیت‌های تجاری و همکاری‌ها با مشارکت آحاد جامعه صورت گیرد، افزود: کشور بلژیک رتبه دوم را در آموزش‌های ابتدایی دارد که این بیانگر اهمیتی است که این کشور برای علم و دانش قائل است؛ بنابراین آن دسته از همکاری‌ها که با تکیه بر دانش فنی باشد، حمایت لازم را از آن به عمل می‌آوریم.

    وی ادامه داد: ما تأکید زیادی بر این داریم که بهره‌وری را در کشورمان افزایش دهیم که در این سال‌ها شرایط جنگ و تحریم، این اجازه را به ما نداد؛ اما مصمم هستیم که برای رشد بهره‌وری، اقداماتی را انجام دهیم.

    خسروتاج یکی از موضوعات اساسی را در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و رقابتی کردن امور دانست و افزود: قطعاً به دنبال صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالاتر هستیم؛ بخشی از صادرات مواد اولیه ما، ارزش افزوده بالایی ندارد؛ بنابراین به هر میزان که صادرات با ارزش افزوده بالاتر انجام گیرد، از تسهیلات و حمایت بیشتری در کشور بهره‌مند خواهد شد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت، کشور بلژیک را به عنوان کشوری با زیرساخت‌های قوی دانست و گفت: این کشور در بخش حمل و نقل بسیار قوی است و ما هم معتقدیم یکی از محورهای اولویت‌دار ما، توسعه بنادر، توسعه بزرگراه‌ها، ترمینال‌ها و لجستیک ایران در منطقه است.

    وی تصریح کرد: امیدواریم که در مذاکراتی که امروز با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت، به موضوع ترانزیت توجه شود؛ زیرا شرکت‌های ترانزیتی فرصت‌های خوبی دارند تا در توسعه خطوط راه‌آهن و ترمینال‌ها، با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

    خسروتاج، سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از مهمترین موارد مورد توجه ایران دانست و گفت: نرخ پول در اروپا کمتر از ایران است؛ همچنین سود بانکی در ایران نسبت به اروپا بیشتر است؛ بنابراین اگر فضای امنیت سرمایه‌گذاری در ایران فراهم باشد، سرمایه‌ها به سمت کشور ما می‌آیند؛ به همین دلیل ما زمینه جذب سرمایه را برای تولید و صادرات فراهم می‌کنیم و امیدواریم که سرمایه‌های خارجی به سمت ایران بیایند.

    قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه صنعت گاز، برق و پتروشیمی، همه از صنایع اولویت‌دار برای صادرات ما هستند، اظهار داشت: از 15 شرکت نفت، گاز و پتروشیمی، 12 شرکت در بلژیک حضور دارند و این صنایع متکی به صنعت بلژیک است.

    وی با اشاره به اینکه ما از حجم تجارت بین دو کشور راضی نیستیم، افزود: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور بین 350 تا 450 میلیون دلار است؛ در حالی که قبل از تحریم، این رقم بالای یک میلیارد دلار بوده است.

    خسروتاج اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های دو کشور در بخش علمی، تکنولوژیکی، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند تا روابط دو کشور عمیق‌تر شود.

    رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: برای همه شرکت‌های بلژیکی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کار داریم.

    برچسب ها