عصر خودرو

وزیر سابق نفت عربستان کاهش تولید را خیال خام می‌داند

عصر بازار- یادداشت ها و خاطرات وزیر نفت سابق عربستان، مخالفت های سازمان اوپک و روسیه را آشکار کرد.

وزیر سابق نفت عربستان کاهش تولید را خیال خام می‌داند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، در شرایطی که نشست  اوپک با روسیه در الجزیره منجر به توافقی برای اجرای فریز نفتی شده است، کتاب خاطرات علی‌النعیمی با عنوان «از بادیه نشینی تا سردمداری نفت جهانی» منتشر شده که نشان می‌دهد او هیچ خوشبینی‌ای به همکاری در چارچوب اوپک و کشورهای غیر اوپک ندارد.

    النعیمی که پس از 21 سال سکانداری نفت عربستان سعودی در بهار گذشته از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی کنار گذاشته شد، کتاب خاطرات خود را در 316 صفحه منتشر کرده که در آن نظر بدبینانه او نسبت به همکاری‌ها میان کشورهای تولید کننده نفت تشریح شده است. وزیر نفت سابق عربستان سعودی با شرح آنچه در بحران اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 و همچنین فاجعه افت تقاضا در بازار در سال 2014 رخ داده است، تأکید کرده که قول‌های روسیه و اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید خود قابل اتکا نیست و در نهایت هیچ کاهشی رخ نخواهد داد.

    در بخشی از این خاطرات، آنچه در نشست نوامبر 2014 (1393) رخ داد، نوشته: در آن زمان ونزوئلا، نیجریه و روسیه قبل از نشست به سراغ عربستان آمدند و ملاقاتی ترتیب داده شد تا وضعیت تولید و تقاضا بررسی شود اما وقتی پرسیدم که هر کدام از کشورها آمادگی کاهش چه مقدار تولید را دارند، آنها پاسخی ندادند و من هم برخواستم، دست دادم و گفتم وقتی کسی نمی‌خواهد تولید را کم کند، عربستان هم تعدیل را به عهده بازار می‌گذارد؛ و جلسه را ترک کرد. او خود شرح می‌دهد که این رفتار و واکنش فوری و قاطع من حتی اعضای هیأت عربستانی را نیز شوکه کرده بود. در این نشست اوپک، بدون توافق بر سر کاهش تولید، مقدار نفت عرضه شده به بازار حتی افزایش یافت و قیمت نفت را به زیر 40 دلار در سال بعد رساند.

    وزیر نفت بازنشسته شده عربستان، در دیگر بخش‌ها مخالفت خود را با کاهش تولید صراحتا اعلام می‌کند و تأکید دارد که عربستان باید بر سهم خود از بازار تمرکز کند نه قیمت نفت. النعیمی در هیچ بخشی از کتاب اشاره‌ای به نشست دوحه قطر در سال 2016 که طی آن روسیه پیشنهاد کاهش تولید را داده بود اما به نتیجه نرسید، نکرده است. النعیمی همچنان و پس از بازنشستگی اجباری‌اش نیز همچنان معتقد است که عربستان و اوپک نمی‌توانند نقشی در تعدیل قیمت بازار داشته باشند چرا که تولید کنندگان بزرگ غیر اوپک مانند مکزیک، روسیه و نروژ، هرگز از تولید خود نخواهند کاست و کاهش تولید ریاض نیز به زیان این کشور تمام خواهد شد. او در کتاب خود شرح می‌دهد که در سال 2008 و با کاهش تقاضای نفت، معاون وزیر نفت روسیه با او توافق کرده که روزانه 300 هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند اما این توافق هرگز عمل نشده و توافق فریز نفتی الجزیره نیز یک «حرف مفت» مانند تمام وعده‌های پیشین برای کاهش تولید نفت خام است.

    در حال حاضر از مجموع 14 کشور عضو و ناظر در اوپک، 5 کشور ایران، ونزوئلا، عراق، نیجریه و لیبی از کاهش تولید معاف شده‌اند و در آستانه نشست آتی وین برآورد می‌شود اوپک و روسیه توافقی ابتدایی در این زمینه به دست آورده باشند. خبرهای مثبت از نتایج نشست الجزیره، قیمت نفت خام را در بازارهای جهانی تا 54 دلار به ازای هر بشکه بالا برد اما بازنگری‌ها درباره پیش‌بینی قیمت نفت از سوی مؤسسات معتبر مالی و نفتی، برای سال 2017 بالاتر از 60 دلار برای هر بشکه نفت خام نرفت.

    برچسب ها