عصر خودرو

دشوار تر شدن نظارت بر تقاضای واقعی;

اعمال سهمیه‌های ماهانه بهین یاب آغاز شد

عصر بازار- بورس کالا اعلام کرد سهمیه کالاهای بهین یاب که پیش‌تر هفتگی تخصیص می‌یافت از دیروز (هشتم آبان) ماهانه تخصیص می یابد.

اعمال سهمیه‌های ماهانه بهین یاب آغاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مجتبی گودرزی دبیر کمیته پذیرش مشتریان بورس کالا با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به همه کارگزاران و فعالان این بازار از اعمال تخصیص سهمیه کالاهای بهین یابی به طور ماهانه خبر داد.

    این اقدام که پیش تر هفتگی صورت می‌گرفت از روز شنبه برای کلیه سهمیه‌های اعلامی از سوی سامانه بهین یاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    به این ترتیب از روز شنبه 8 آبانماه 95 مجوزهای خرید شرکت‌های پتروشیمی هر ماه یکبار از سامانه بهین یاب استعلام و دریافت می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر اخذ اطلاعات از سامانه بهین یاب وزارت صنعت در مورد مجوزهای خرید شرکت‌های پتروشیمی به طور هفتگی بود.

    برخی کارگزاران در این زمینه معتقدند، این اقدام در راستای راضی کردن نعمت‌زاده برای دست کشیدن از پافشاری خود در زمینه خروج مواد پتروشیمیایی از بورس کالا از سوی متولیان این بازار صورت گرفته، چرا که بین خروج این محصولات و به تبع آن دست کشیدن از کارمزدهای میلیاردی رینگ پتروشیمیایی در بورس و ماندن آن با راضی نگه داشتن همه بازیگران این بازار باید یکی را انتخاب کرد.

    هم اکنون گزارش‌های دریافتی از وضعیت سامانه بهین‌یاب نشان می‌دهد، برخی واحدهای صنعتی با ارایه درخواست‌های مختلف خواستار معرفی از سوی وزارت صنعت به بورس کالا برای دریافت مواد پتروشیمیایی می‌شوند.

    در حالی‌که موافقت با درخواست در عرض یک روز و سپس دریافت مواد مورد نیاز در همان روز از سوی بورس برای یک واحد پتروشیمیایی دور افتاده به ویژه در زمینه کامپاندهای پلیمری برای دستگاههای نظارتی کشور قابل تامل است.

    واحدهایی که اگر به محیط کاری آنها نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که تولیدی در آنها رخ نداده و تنها با انگیزه دریافت مواد پتروشیمی از بورس کالا و صادرات آنها ایجاد شده‌اند.

    چند ماه قبل نیز اخذ مجوز دریافت مواد پلیمری در بورس کالا با کد معاملاتی منتسب به دو پیر زن از سوی سامانه بهین یاب مورد انتقاد شدید انجمن تولید کنندگان محصولات پلاستیکی قرار گرفته بود.

    حال باید سوال کرد، در شرایطی که قرار است اخذ مجوز خرید محصولات پتروشیمی از سامانه بهین یاب به جای هفتگی به ماهانه تغییر یابد چه تضمینی برای یک طرفه نشدن بازار و برهم ریختن تعادل عرضه و تقاضا با ارایه مجوزهای مشکوک و حتی غیر واقعی در دوره‌های زمانی ماهانه وجود دارد و باید چگونه از فعالیت مجوزهای غیر واقعی عده‌ای دلال جلوگیری کرد؟

    آیا این اقدام اعطای رانت و یا به اصطلاح صله ناخواسته متولیان بورس کالا برای وزیر صنعت به عنوان تنها صدای مخالف با این بازار نیست؟

    فعالان پایین دستی رینگ پتروشیمی بورس کالا معتقدند؛ با ماهیانه شدن اخذ مجوز دریافت محصولات پتروشیمی از سامانه بهین یاب از سوی بورس کالا اقدام‌های نظارتی از سوی نهادهای ناظر و قضایی کشور برای رصد همه جانبه این بازار با دشواری‌های دو چندانی مواجه خواهد بود.

    برچسب ها