عصر خودرو

کاهش سودآوری «فولاد»

عصر بازار: سود هر سهم فولاد مبارکه اصفهان با ۵۵ درصد افت از ۴۵۳ ریال در سال گذشته به ۲۰۵ ریال رسیده است.

کاهش سودآوری «فولاد»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، عملکرد سه ماهه نخست شرکت فولاد مبارکه اصفهان منتشر شد و همانطور که انتظار می‌رفت این گزارش چندان امیدوار کننده نبود. به دلیل رکود در بازار فولاد و کاهش قیمت آن، فروش شرکت با کاهش زیادی همراه بوده است.

    همچنین این شرکت در گزارش خود بهای تمام شده را کاهش داده که کاهش قیمت گندله و سنگ آهن را دلیل این موضوع اعلام کرده است. این در حالی است که نرخ های اعلام شده هنوز نهایی نشده اند و امکان تغییر در این نرخ ها کاملا محتمل است. با توجه به کاهش فروش و افزایش هزینه های شرکت اعم از هزینه های اداری و هزینه های مالی، پیش بینی سود سال 94 شرکت کاهش 55 درصدی  را تجربه کرده و از 453 ریال به 205 ریال افت کرده است.

    آنطور که در تحلیل این شرکت در سایت تدان آمده است، نسبت هزینه های مالی به سود عملیاتی شرکت رشد زیادی داشته و هم اکنون این نسبت معادل 62درصد  است بنابراین شرکت ریسک مالی نیز دارد.  در همین زمینه، شرکت مشاور سرمایه گذاری اماکو در سایت تدان به تحلیل مستندات «فولاد» پرداخته است که در ادامه به آن اشاره شده است.

    با بررسی و مقایسه آیتم ها مهم صورت سود و زیان گزارش پیش بینی بودجه‌ بر اساس عملکرد سه ماهه نسبت به اولین پیش بینی درآمد 94 مشخص می شود که فروش  سه ماهه شرکت در گزارش بودجه بر اساس عملکرد سه ماهه نسبت به اولین پیش بینی، افت 17 میلیارد ریالی معادل 16 درصدی داشت که شرکت دلیل اصلی این موضوع را کاهش درآمد فروش به علت کاهش قیمت محصولات از ابتدای تیر ماه 94 اعلام کرده است. همچنین درطی سه ماه 24درصد فروش پوشش داده شده است.

    علاوه بر این،‌ بهای تمام شده کالای فروش رفته به علت کاهش نرخ سنگ آهن و گندله کاهش 7 درصدی یافته است. (نکته قابل توجه اینکه نرخ ها هنوز نهایی نشده است و ممکن است با گذشت زمان تغییر کند) و حاشیه سود ناخالص در گزارش حاضر نسبت به اولین پیش بینی از 32درصد به 25 درصد رسیده و با افت 7 درصدی همراه بوده است.

    لازم به ذکر است سود ناخالص «فولاد» 35درصد  افت داشته است و در طی سه ماه، 31 درصد سود ناخالص تحقق یافته که این رقم در مدت مشابه سال قبل 30 درصد بوده است. گفتنی است، شرکت با افزایش 4 درصدی هزینه های اداری 43درصد هزینه های مالی و همچنین کاهش 43% سود عملیاتی مواجه بوده که باعث شده سود هر سهم با 55 درصد افت از 453 ریال در سال گذشته به 205 ریال برسد.

    با توجه به این موارد،‌ نرخ های فروش سه ماهه اول بر اساس نرخ های فروش واقعی بر اساس کشف قیمت در تاریخ 16 تیر ماه 94 در بورس کالا (میانگین حدود 12درصد کاهش نسبت به سه ماهه اول سال) محاسبه شده است.

    برچسب ها