عصر خودرو

تولید ثروت از دل جشن ها

عصر بازار- کسب و کارها در سال های اخیر سود زیادی از جشن ها و مناسبت های مختلف در سراسر دنیا کسب کرده اند.

تولید ثروت از دل جشن ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از عصر ایران، کریسمس، عید پاک، هالووین، روز مادر،  روز پدر، روز ولنتاین، جشن غذا و غیره مناسبت های هستند که خواسته ها و مصرف افراد مرتبط را افزایش می دهند. تبلیغات جذاب و رنگارنگ، ویترین های پر زرق و برق، خیابان های شلوغ و تزیین شده با چراغ های رنگی مردم را به خرید های بعضا هم غیر ضروری تشویق می کند.

    به عنوان مثال در فرانسه، 78 میلیون از بازار  و فروشگاه ها دیدن می کنند. هرسال، مردم در سراسر دنیا به مناسبت عید سال نوی مسیحی، 700 میلیون کادو به یکدیگر هدیه می دهند. هر کودک به طور متوسط 2.5 کادو هر سال به مناسبت کریسمس دریافت می کند.

    بنابراین فرا تر از یک عید مذهبی و مناسبت سنتی در اکثر کشور های جهان، کریسمس و نوئل یا به عبارتی جشن سال نوی مسیحی جنبه های اقتصادی نیز دارد. زمان عید سال نو مسیحی، کریسمس و مناسبت های اینچنینی یک زمان استراتژیک برای بخش های اقتصادی مختلف یک کشور، از جمله خانواده، شرکت ها، بنگاه های تجارتی و به طور کلی اقتصاد کشورهاست.

    تکاپوی مردم برای خرید و آماده شدن برای سال نو و به طور کلی فصل فروش کریسمس معمولا، از اوایل ماه اکتبر شروع می شود. تب و تاب خرید های شب عید، از مواد غذایی و لوازم تزییناتی تا هدیه و کادو برای اعضای خانواده همه و همه در اوضاع اقتصادی تأثیر غیر قابل انکاری می گذارند.

    به عنوان مثال سال گذشته فقط سهم فروش شکلات در ایام نوئل در فروشگاه های اروپا نزدیک به 3.4 درصد برآورد شد. یا فروش اسباب بازی و عطر که گردش مالی آنها به ترتیب افزایشی 35 و 25 درصدی داشته است. سال گذشته در کانادا، ارزش اسباب بازی ها و لوازم سرگرمی به خصوص از نوع الکترونیکی به 416میلیون و 300هزار دلار رسید.

    در کـــانــادا، ارزش مـــواد غــذایـــی و نوشیدنی هایی که در ماه دسامبر سال 2014، به فروش رسیده برابر با 4میلیارد و 600 میلیون دلار است که نسبت به سال گذشته خود افزایشی 12درصدی داشته است. در ایالات متحده یک چهارم هزینه های هر شخص در طول سال مربوط به فصل کریسمس است. ایالات متحده آمریکا بودجه خود را برای نوئل سال2015، در مقایسه با سال2014 نزدیک به 14درصد افزایش داد و آن را به یک میلیارد و 462میلیون دلار افزایش داد.

    بودجه تخصیص داده شده این کشور به بخش هدیه های سال نو نیز با افزایشی 6 درصدی به 487میلیون دلار رسید که سهم آن از بودجه کل 33درصد است. همچنین بودجه اختصاص داده شده از سوی دولت آمریکا به برگزاری جشن ها و مناسبت ها در این ایام 348 میلیون دلار است.

    افزایش فرصت اشتغال

    از طرفی دیگر مشاغلی که در سایه اعیاد اینچنینی ایجاد می شوند، دادوستد هایی که انجام می شود و سفر هایی که در تعطیلات شکل می گیرند، گردش اقتصادی کشور ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در طول مدت آمادگی برای این جشن ها، فعالیت های اقتصادی در تمام بخش های گردشگری، کشاورزی، صنایع غذایی،  هتل ها و غیره افزایش می یابد و با افزایش حجم معاملات سود قابل توجهی عاید این بخش ها خواهد شد.

    جشن های مذکور، معمولا پیش از تاریخ خود، سهم قابل توجهی از مشاغل و استخدام شرکت ها را به خود اختصاص می دهد. نیروی جدید به کار گرفته شده معمولا نیاز به آموزش دارند و همین موضوع تا حد زیادی چرخ  فعالیت های اقتصادی شرکت را می چرخاند. هجوم مردم در بازار  و فروشگا ه های بزرگ، کسب و کار آنها را توسعه می دهد و برای اینکه از پس حجم دادوستد این ایام برآیند، شروع به استخدام کارکنان جدید می کنند.

    به عنوان مثال،  سال گذشته، در آستانه سال نو،   آمازون 4هزار فرصت شغلی جدید و البته موقت در قالب 1500پست ایجاد کرد. این افراد در مراکز توزیع، بسته بندی و فروش مشغول به کار شدند.  یکی از سنت های قدیمی و جنجالی سال نوی مسیحی، جمعه سیاه یا Black Friday است.

    آخرین جمعه ماه نوامبر، فروشگاه ها کالاهای خود را با در نظر گرفتن تخفیفات ویژه و فوق العاده به فروش می رسانند و سود قابل توجهی از هرچه در طول سال نتوانسته اند بفروشند به دست می آورند. به همین دلیل حراج های فوق العاده با تخفیف های 10 تا 90 درصدی برگزار می شود و تا روز کریسمس هرچه به دست آورند، برای آنها به منزله سود خالص است. در این روز مردم به فروشگاه ها و برند های معتبر و بزرگ در سراسر دنیا هجوم می آورند. صنعت خرده فروشی آمریکا در سال 2014، از جمعه سیاه 9 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

    با وجود گستردگی صنعت سال نو و گردش مالی قابل توجهی که دارد، اما از سال 2012 تاکنون به دلایل مختلفی ضعیف شده است. برخی از تحلیلگران و اقتصاددانان، این رکود را از چشم علت بحران اقتصادی و پایین آمدن توان خرید مردم می بینند.

    در سال 2012، میزان کل خرده فروشی در جمعه سیاه 59.1 میلیارد دلار بود و هر شخص به طور متوسط، 423.6دلار خرید کرده بود. اما کل فروش در سال 2014 حدود 9 میلیارد دلار سقوط کرد و خرید متوسط هر فرد، به 380.9دلار رسید.

    ***

    700 میلیون

    تعداد هدیه هایی که مردم سراسر دنیا به مناسبت کریسمس برای هم میخرند

    ***

    2.5

    تعداد هدیه‌هایی که هر کودک، هر سال به مناسبت کریسمس می‌گیرد

    برچسب ها