عصر خودرو

اظهار تمایل «بانک چین» برای حضور در ایران

عصر بازار- مدیرعامل «بانک چین» در دیدار با رییس کل بانک مرکزی از اظهار تمایل این بانک برای حضور در ایران خبر داد.

اظهار تمایل «بانک چین» برای حضور در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف عصر امروز در جلسه با آقای چن سینگینگ رییس «BANK OF CHINA» گفت: روابط ایران و چین، روابطی استراتژیک و بلندمدت است و ایران، چین را در تمام دوران ها، شریک استراتژیک خود قلمداد کرده است.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سفر رییس جمهور چین به ایران، در مورد گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور گفت: در این سفر بر گسترش همکاری های اقتصادی تاکید شد و پیش نیاز گسترش این همکاری ها، روابط بانکی است.
    سیف با انتقاد از رفتار متفاوت آمریکا در میان کشورهای مذاکره کننده با ایران، خاطرنشان کرد: کشورهای 1+5 پس از برجام بر افزایش روابط اقتصادی تاکید دارند و علاقه مندند از ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران بهره مند شوند تا بتوانند در بازار منطقه حضور داشته باشند اما در این میان، کشور آمریکا مانع تراشی می کند چرا که از روابط ایران با دیگر کشورها، نفعی نمی برد.
    وی افزود: در میان کشورهای 1+5، ارتباط کشور چین با ایران بیشتر از سایرین است و بر همین اساس، شناخت بهتری از بازار ایران دارد.
    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به نقش مهم دفتر نمایندگی برای بانک چینی در ایران، اظهار کرد: دفتر نمایندگی می تواند اطلاعات دقیق و شفافی درخصوص ریسک های محتمل بر بازار و اقتصاد ایران ارایه کند.
    رییس کل بانک مرکزی درخصوص منابع ارزی ورودی به کشور گفت: با توجه به اجتناب ما از به کار بردن دلار در مبادلات بین المللی، در حال حاضر منابع ارزی ما در حد نیاز برای واردات کالا به همان ارز کشورهایی است که نفت یا کالاهای غیرنفتی به آنجا صادر کردیم. مازاد آن را نیز با ارز ثالث که معمولا یورو است، دریافت می کنیم. در مورد کشور چین نیز شیوه ما بدین گونه است.
    سیف حمایت مالی از شرکت های چینی فعال در ایران را منوط به داشتن روابط کارگزاری مناسب بین دو کشور دانست و افزود: برای شروع کار با «بانک چین» پیشنهاد ما این است که در مرحله اول، بانک مرکزی و بانک های دولتی ایران در این بانک، حساب کارگزاری افتتاح کنند.

    ایران، کشوری بزرگ با اقتصاد قوی است
    آقای چن سینگینگ رییس «بانک چین»، هدف از این دیدار را گسترش همکاری های مالی بین ایران و چین دانست و افزود: ما با هدف افزایش همکاری ها به دنبال تشکیل دفتر نمایندگی در ایران هستیم و در مرحله بعد می توانیم نسبت به افتتاح شعبه اقدام کنیم.

    سینگینگ گسترش همکاری ها را به نفع هر دو طرف عنوان و اضافه کرد: ظرفیت های اقتصادی ایران و چین، زمینه مناسبی برای گسترش همکاری های بانکی فراهم می کند و ما این هدف را دنبال می کنیم.
    رییس «بانک چین» درخصوص تمایل این بانک به حضور در ایران گفت: ایران، کشوری بزرگ با جمعیت زیاد و اقتصاد قوی است و این موضوع پیامدهای مثبت فراوانی را در پی دارد.
    وی ضمن تشکر از پشتیبانی بانک مرکزی از افتتاح شعبه و دفتر نمایندگی «بانک چین» تاکید کرد: برقراری روابط کارگزاری می تواند مقدمه ای برای افتتاح شعبه در ایران باشد و در این خصوص باید با استانداردهای بین المللی، انطباق داشته باشیم.
    گفتنی است «بانک چین» در سال 1912 پایه گذاری شده و با دارایی 18 تریلیون یوآن در میان چهار بانک بزرگ چین قرار دارد و مهم ترین بانک بین المللی این کشور است.
    در حال حاضر، بانک های ژاپنی، کره ای، هندی، چینی و برخی از کشورهای اروپایی در کشور ما شعبه یا دفتر نمایندگی دارند.

    برچسب ها