عصر خودرو

در نشست هم‌اندیشی فرصت‌ها و چالش‌های بازارهای مالی عنوان شد

استفاده از ادبیات مالی روز دنیا پیش شرط حرفه ای شدن بورس

عصر بازار- نشست هم اندیشی " بررسی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاران خارجی در بازارهای مالی کشور با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه بازارهای مالی برگزار شد.

استفاده از ادبیات مالی روز دنیا پیش شرط حرفه ای شدن بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر بازار ، ظهر امروز نشست هم اندیشی بررسی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاران خارجی در بازارهای مالی کشور با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه بازارهای مالی در تهران برگزار شد.

    حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه در این نشست گفت: خدمات مالی به عنوان یک بخش گسترده ، از ساده ترین فعالیت های جذب و سازماندهی منابع پولی در صندوق های بازنشستگی و اتحادیه های مالی آغاز و در شرکت های بیمه و انواع صندوق های سرمایه گذاری و بانکها تداوم یافت و در پلاتفرم هایی مانند بازارهای رسمی و غیررسمی سرمایه و پول در نهایت به یک ابزارمالی مرتبط شد.

    وی با بیان اینکه خدمات مالی به عنوان یک واسطه مالی میان بازارهای مختلف محسوب می شود، عنوان کرد: پدیده ای که درسال های اخیر تحت عنوان بانکداری اختصاصی از آن یاد می شود یک اصطلاح جدید در بازار مالی محسوب می‌شود که در آن ارائه سرویس مالی از حالت انبوه به حالت سفارشی شده یا اختصاصی سوق یافته و گروه های خاصی از خانوارها و شرکت ها را هدف قرار می دهد. همین نگاه به مسئله ثابت می کند که در این صنعت نیز به مفهوم عام با یک فرآیند طراحی استراتژی برمبنای هزینه،ارزش،برندسازی،تطبیق نیاز با محصول طراحی شده و همه معیارهای بازاریابی روبرو هستیم.

    عضو هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران عنوان کرد: فقدان نگاه فراگیر به مقوله بازاریابی و استراتژی در حوزه صنعت خدمات مالی باعث شده تا مبانی خلق تمایز و مزیت رقابتی که تنها پشتوانه بقا دریک محیط رقابتی به بوته فراموشی سپرده شود و روش های اداره بنگاهها در این حوزه به رویه هایی مشابه و همگن منحصر شود که می تواند رقابت را سخت و سود شرکت های فعال در این حوزه را بیش از آنچه تحت تاثیر مدیریت بنگاه و ابتکار عمل درحوزه استراتژی و بازاریابی است، متاثر از عوامل سیستماتیک کند که به محض بروز و ظهور ،همه بنگاهها را با یک شدت و در یک جهت به حرکت وا می دارد.

    خزلی خرازی با اشاره به راه دشوار بازار سرمایه ایران در راه اندازای ابزارهای مالی مشتقه، گفت: برای ارتقای مهارت در حوزه های مالی کشور و حرفه ای تر شدن بازار سرمایه کشور می بایست قبل از هر چیز با زبان امروز ادبیات مالی دنیا بتوانیم حرف بزنیم .در حال حاضر بازار سرمایه ایران در بکار گیری و بهره برداری از بازارهای مالی مشتقه بسیار ضعیف بوده و این در شرایطی است که مدیریت سبد و سبد گردانی تا زمانی که امکان به کار گیری ابزارهای معاملاتی آپشن وجود نداشته باشد با دشواری دو چندانی مواجه است.

    در ادامه این نشست داریوش روزبهانه رییس هیات مدیره کارگزاری خاورمیانه نیز عنوان کرد: امروزه درصنعت خدمات مالی مانند همه کسب و کارها اصل تدوین استراتژی براساس شناخت دقیق بخش های متنوع (سگمنت) ضامن تنوع درکارکردها،محصول و ساختارهاست و به همین دلیل شناخت مدل های کسب و کارمتنوع، رویکردهای متفاوت هزینه ای و ارزشی به استراتژی ،برندینگ محصولات وشرکت ها،سیاست های متنوع قیمت گذاری و درمجموع آمیخته با بازاریابی یک محصول مالی شامل نحوه توزیع،قیمت،عملیات ترویج ومکان یابی برای محصول درذهن مشتریان به مسئله ای قابل اعتنا مبدل شده است.

    همچنین حمید رضا کهنسال، کارشناس بازارهای  مالی در این نشست خاطرنشان کرد: برای جدب سرمایه گذار در بازارهای مالی در ابتدا می بایست برخی دیدگاه های موجود مبنی بر ذهنیت منفی جامعه و مردم را نسبت به مقوله‌های فوق تغییر داد. بر این اساس ؛ تغییر دیدگاه ها و ترغیب مخاطب ، صرفا بر اساس شناخت بافت اجتماعی و فرهنگی افراد میسر می باشد و رسانه ها نقش موثری در پیشبرد این استراتژی دارند.

    سارا پروین پور مدیر روابط عمومی سمینارهای دایمی بازار های مالی نیز ضمن اشاره به برپایی همایش علمی بازاریابی خدمات و بازارهای مالی بارویکرد بازارسرمایه و بانک در تاریخ 14 آبان ماه سالجاری در هتل المپیک تهران گفت :  محورهای سمینار به شرح ذیل می باشد؛
    • تاثیرایجادبازاربدهی برامکان بخشبندی بازارهای مالی درایران
    • مسئولیت سازمان بورس اوراق بهاداردرمتنوع سازی بازارها،ابزارها،نهادها
    • شبکه های اجتماعی ،فناوری های اطلاعاتی ومدلهای نوین بازاریابی
    • کاربردمفاهیم بازایابی دربازارهای اولیه وتاثیرآن برتوسعه اقتصادی کشور،صندوقهای حمایت ازاستارت آپها وساختارهای مشابه
    • سازمانهای مردم نهادومحصولات مالی(فاندهای ملی،اجتماعی،فاندهای فقرو...)
    • مفاهیم بنیادین بازاریابی خدمات مالی وبرندینگ محصولات مالی
    • ابعاداستراتژیک وآسیب شناسی نقش صندوقهای بازنشستگی،شرکتهای بیمه،هولدینگهای سرمایه گذاری درتوسعه خدمات مالی
    • بررسی روش های تغییر ذهنیت جامعه هدف در بازارهای مالی و بانکی
    • نقش رسانه در توسعه پایدار بازارهای مالی