عصر خودرو

امروز مذاکره با غیراوپکی‌ها ادامه دارد;

دبیر کل اوپک به نتیجه خوش‌بین است

عصر بازار- رویترز اعلام کرد: نشست روز اول اجلاس اوپک روز گذشته بعد از ۱۱ ساعت مذاکره به نتیجه‌ای نرسید و قرار است امروز نشست با غیراوپکی‌ها ادامه یابد اما دبیر کل اوپک به نتیجه نشست خوش‌بین است.

دبیر کل اوپک به نتیجه خوش‌بین است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اجلاس مقامات اوپک در وین برای کار روی جزئیات طرح کاهش تولید نفت در روز اول این اجلاس بدون رسیدن به نتیجه‌ای و بعد از ساعت‌ها مذاکره با شکست مواجه شد. در این میان اعتراض‌ها برای در نظر نگرفتن ایران در این طرح فریز نفتی بسیار تأثیرگذار بود.

    یک منبع آگاه، گفت: هیأت عالی‌رتبه‌ای از کارشناسان در 25 نوامبر در وین اتریش و در آستانه رسمی وزرای اوپک در 30 نوامبر دوباره گرد هم می‌آیند تا درباره جزئیات طرح فریز بیشتر بحث کنند.

    بر اساس برنامه اعلام شده امروز شنبه نمایندگان غیراوپکی با همدیگر مذاکره خواهند داشت تا برای طرح فریز نفتی کمک کنند.

    یکی از منابع اعلام کرد: بله فردا (امروز) با غیراوپکی‌ها مذاکره خواهیم کرد و در روز اول مذاکرات نتیجه‌ای حاصل نشده است.

    یک منبع دیگری، گفت: این به آن معنی نیست که همه چیز پایان یافته است ما نشست بعدی 25 نوامبر را برای نهایی کردن مذاکرات و صحبت‌های رد و بدل شده در پیش داریم. اجلاس عالی‌رتبه عمدتاً از اعضای اوپکی و نمایندگان ملی آنها تشکیل شده است.

    بر اساس این گزارش، مذاکرات روز جمعه 11 ساعت به طول انجامیده است.

    یک منبع اوپکی، گفت: هنوز توافقی حاصل نشده است و همه به جز ایران در زمینه کاهش تولید موافق هستند.

    وی اضافه کرد: ایران همچنان به مستثنی شدن خود از کاهش تولید درخواست دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در ماه گذشته در الجزایر برای کاهش تولید نفت به روزانه 32.5 میلیون تا 33 میلیون بشکه در روز توافق کرده بودند که نخستین کاهش تولید اوپک از سال 2008 محصول می‌شود، این اقدام جهت افزایش قیمت در بازار انجام شده بود اما در این میان درخواست عراق برای کاهش عدم تولید خود نیز مؤثر بود. عراقی‌ها می‌گویند به دلیل وجود جنگ با داعشی‌ها در این کشور لازم است عراق از کاهش تولید نفت مستثنی شود. استثنائات دیگری چون لیبی و نیجریه هم مطرح است.

    یک نماینده اوپکی‌ها قبل از شروع اجلاس در روز جمعه اعلام کرد این مسائل نتیجه‌گیری را دشوار کرده است. هر روز یک مسأله تازه‌ای به وجود می‌آید. اما در این میان بقیه مقامات اوپکی از جمله باریکندو دبیر کل اوپک به مسأله فریز نفتی خوش‌بین است.

    باریکندو در سخنرانی روز افتتاحیه اجلاس دو روزه نشست اوپکی‌ها، گفت: امروز بحث ما روی جزئیات است و فردا با کشورهای غیراوپک بحث خواهیم کرد که می‌تواند بحث‌های اساسی بازار باشد و همچنین برای میان‌مدت و طولانی‌مدت مفید باشد. این کمیته پیشنهادات خود را برای نشست وزرای اوپک در 30 نوامبر آماده خواهد کرد.

    نمایندگان کشورهای غیراوپک که روز شنبه در این مذاکرات شرکت می‌کنند روسیه، قزاقستان، مکزیک، عمان، آذربایجان، برزیل و بولیوی است.

    دیروز و امروز اجلاس فنی اوپک در وین اتریش با حضور نمایندگان کشورها عضو اوپک و غیر اوپک برگزار می‌شود.

    برچسب ها