عصر خودرو

حسرت ۵۰ دلار بر دل بشکه‌های نفت ماند;

سقوط قیمت نفت ایران آغاز شد

عصر بازار- ساز ناکوک عراق با اوپک بر سر اجرای طرح فریز نفتی و تبلیغ رسانه‌های غربی بر سر پروژه شکست احتمالی فریز نفتی، منجر به سقوط دوباره قیمت طلای سیاه در بازار شد.

سقوط قیمت نفت ایران آغاز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، تمامی تغییر و تحولات بازار نشانه‌هایی از افزایش قیمت نفت خام بوده اما بهای طلای سیاه به جای افزایش بار دیگر روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 21 اکتبر قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام در بازار جهانی با کاهش قیمت همراه بوده است؛ احتمال شکست مذاکرات «فریز نفتی» مهمترین عامل ارزان شدن بهای طلای سیاه در بازار به شمار می‌رود.

    در این بین هر چند به نظر می‌رسید که مذاکرات و گفتگوهای وزرای انرژی روسیه و عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک و غیر عضو اوپک می‌تواند گره کوره فریز نفتی را باز کند اما ساز ناکوک عراق و عدم همراهی این کشور برای اجرای طرح فریز نفتی عاملی برای کاهش قیمت نفت در بازار شده است.

    از این رو مذاکرات نزدیک به 11 ساعته روز گذشته کارشناسان کشورهای عضو اوپک در وین هم برای تعیین سهمیه تولید نفت کشورها ناکام مانده تا عملا بازار منتظر نشست 25 نوامبر برای تعیین تکلیف پروژه جنجالی و پر حرف و حدیث «فریز نفتی» بماند.

    از سوی دیگر درحالی هنوز اظهارنظر درباره شکست یا پیروزی طرح فریز نفتی زود به نظر می‌رسد اما برخی از رسانه‌های غربی در جهت منافع مصرف کنندگان پروژه تبلیغ بر سر شکست این طرح نفتی را کلید زده‌اند.

    سقوط قیمت نفت ایران آغاز شد

    با این وجود مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران امروز شنبه هشتم آبان با انتشار گزارشی از کاهش دوباره قیمت نفت خام ایران در بازار در معاملات منتهی به 21 اکتبر خبر داده است.

    در این مدت، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران تا 21 اکتبر امسال با 22 سنت کاهش در محدوده 48 دلار و 44 سنت معامله شده است.

    البته این کاهش قیمت مشمول بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم شده و قیمت هر بشکه نفت سنگین با ثبت 17 سنت کاهش در محدوده 47 دلار و 44 سنت داد و ستد شده تا بشکه‌های نفت ایران فعلا عطای قیمت 50 دلار را به لقایش بسپارند.

    از سوی دیگر متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون حدود 39 دلار و 52 سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین کشور هم حدود 37 دلار و 43 سنت بوده که حدود 10 تا 12 دلار با متوسط قیمت 50 دلاری سال 2015 میلادی ارزان تر به فروش می رسد.

    کاهش قیمت سبد نفتی اوپک

    در معاملات منتهی به 21 اکتبر امسال هم قیمت سبد نفتی اوپک با هشت سنت کاهش به بشکه‌ای 48 دلار و 42 سنت رسید، قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا با پنج سنت کاهش در محدوده‌ بشکه‌ای 50 دلار و 57 سنت، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 21 سنت افزایش در محدوده 50 دلار و 51 سنت داد و ستد شده است.

    علاوه بر این، قیمت هر بشکه شاخص نفت خام دبی با 29 سنت کاهش در محدوده 49 دلار و 76 سنت و بهای هر بشکه شاخص نفت عمان با چهار سنت کاهش در محدوده 49 دلار و 76 سنت در بازار جهانی معامله شده است.

    سقوط ذخایر آمریکا هم نفت را گران نکرد

    یکی از مهمترین معیارهای نوسان قیمت طلای سیاه در بازار به ویژه در طول چند هفته گذشته حجم ذخیره سازی نفت خام در ایالات متحده آمریکا بوده که با کاهش حجم ذخایر قیمت نفت افزایشی دست کم چند سنتی را تجربه می‌کرد.

    با این وجود کاهش پنج میلیون و 250 هزار بشکه ای حجم ذخیره سازی نفت خام و تجربه ششمین کاهش ذخیره نفت آمریکا منجر به افزایش بهای طلای سیاه در بازار نشد.

    بر این اساس تا 21 اکتبر امسال حجم ذخیره سازی نفت خام آمریکا به 468 میلیون بشکه کاهش یافته که کاهش حجم واردات نفت عامل این سقوط ذخایر نفتی آمریکا به شمار می‌رود.

    علاوه بر این از کاهش 1.3 میلیون بشکه ای ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در اروپا، افزایش تقاضای فصلی به ویژه برای سوخت‌های حرارتی در نیمکره شمالی زمین به ویژه اروپا، کاهش نرخ کرایه کشتی‌های نفتکش برای انتقال نفت از غرب آفریقا به آمریکای شمالی و افزایش تقاضا در این بازار، افزایش تقاضا برای نفت کوره و در نهایت افزایش تعداد مشتریان نفت ترش در اروپا را هم باید از دیگر عوامل تقویت کننده بازار نفت عنوان کرد.

    این درحالی است که با وچود ثبت نشانه‌های متعدد افزایش قیمت طلای سیاه در بازار اما به دلیل بالا گرفتن اختلافات در بین برخی از کشورهای عضو اوپک بر سر فریز نفتی، قیمت‌ها کماکان تاوان این اختلافات را می‌دهند تا بار دیگر بهای طلای سیاه در سراشیبی سقوط قیمت ها قرار بگیرد.

    برچسب ها