عصر خودرو

رئیس اداره امور کانتینر بندر رجایی خبر داد

مرسک پس از ژانویه به ایران می‌آید

جذب اپراتور بندر شهید رجایی تا یک ماه آینده

عصر بازار- رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی با بیان اینکه اپراتور این بندر تا یک ماه آینده معرفی می‌شود، از اجرای روش جذب اپراتور ترمینال یک، در ترمینال دوم بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: گمرک در ارائه اطلاعات کالا به بندر اهمال می‌کند و یا نرم‌افزارها را بدون اطلاع قبلی اجرا می‌کند و این موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

مرسک پس از ژانویه به ایران می‌آید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تورج امیری با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و تنها بندر کانتینری ایران 3.5 میلیون TEU است، بیان کرد: در سالهای 1391 تا 1394 به علت اعمال تحریم‌ها، حجم عملیات کانتینری در این بندر کاهش یافت و در سال 94 به 1.6 میلیون TEU رسید.

    وی ادامه داد: امسال حجم عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی 28 درصد ارتقا یافته است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به 2.1 میلیون TEU برسد.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی اظهار داشت: در فاز یک بندر، ترمینال یک وجود دارد که ظرفیت تخلیه و بارگیری آن سالانه 1.5 میلیون TEU است و با احتساب ترمینال 2 این ظرفیت به 3.5 میلیون TEU می‌رسد.

    * امضاء قرارداد خرید 20 دستگاه گنتری‌کرین برای فاز دوم بندر شهید رجایی

    وی گفت: یال‌های شرقی ترمینال یکم در واقع فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی است، در فاز یک 8 گنتری‌کرین (جرثقیل ویژه جابجایی کانتینر) داریم که در حال بهره‌برداری است. در فاز دوم توسعه که شامل یال‌های شرقی‌ است 2.5 میلیون TEU به ظرفیت افزوده می‌شود و کل ظرفیت به 6 میلیون TEU می‌رسد.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی با اشاره به اینکه 20 گنتری‌کرین برای فاز دوم به اسکله وارد خواهد شد، اظهار داشت: قرارداد این گنتری‌کرین‌ها با کشور آلمان هفته گذشته به امضا رسید.

    * احداث 1850 متر اسکله در فاز سوم بندر شهید رجایی

    امیری بیان کرد: فاز سوم پروژه توسعه بندر شهید رجایی از منتهی‌الیه یال غربی ترمینال 2 کانتینری آغاز می‌شود که مشتمل بر دو بخش است، در بخش اول ‌‌450 متر به طول اسکله افزوده می‌شود و در بخش دوم 1300 متر، که جمعا در فاز سوم توسعه 1850 متر اسکله خواهیم داشت.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی گفت: مطالعات فاز سوم بندر شهید رجایی در حال انجام است تا نحوه خرید تجهیزات و مدیریت ترمینال مشخص شود.

    امیری بیان کرد: با تکمیل فازهای دوم و سوم بندر شهید رجایی ظرفیت این بندر به 8 میلیون TEU  افزایش می‌یابد.

    ‌امیری بیان کرد: در حال حاضر آبخور‌ بندر شهید رجایی در پیشانی اسکله 17 متر و در یال‌های شرقی و غربی 16 متر است‌؛ همچنین گنتری‌کرین‌های سوپرپست‌پاناماکس که روی کشتی‌های بالای 14 هزار TEU ظرفیت ارائه خدمات می‌دهند، در این اسکله تجهیز شده است.

    وی افزود: طول اسکله 850 متر و هر کدام از یال‌ها هزار متر ظرفیت دارد؛ بندر شهید رجایی کلاً 2 ترمینال و 3 فاز توسعه دارد که فاز یک کلاً در ترمینال یک قرار دارد و فازهای 2 و 3 در ترمینال 2 و یال غربی ترمینال یک قرار دارد.

    * ورود 17 خط‌ لاینری به بندر شهید رجایی/ مرسک پس از ژانویه می‌آید

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی اظهار داشت: قبل از تحریم‌ها بیش از 27 لاینر به بنادر ایران می‌آمدند اما امروز حدود 17 خط لاینری به بنادر ایران وارد شده است‌ ضمن آنکه تا بعد از ژانویه سه خط لاینری دیگر وارد بنادر ایران می‌شود.

    وی گفت: در حال حاضر 17 خط لاینری به بندر شهید رجایی وارد شده‌اند ضمن آنکه کشتی‌رانی بزرگ مرسک نیز هفته گذشته 50 باکس کانتینر در ترمینال یک تخلیه کرد تا از این پس بار از ایران به مقاصد دیگر منتقل کند؛ کشتی‌رانی مرسک وعده داده است که پس از ژانویه به بنادر ما وارد می‌شود.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی افزود: اسکله بندر شهید رجایی امکان پهلودهی به کشتی‌‌هایی با طول 400 متر را‌ دارد و از نظر اسکله مشکلی نداریم.

    امیری اظهار داشت: هیچ زمان انتظاری برای کشتی‌ها امروز در بندر نداریم و کشتی به محض ورود، تخلیه می‌شود.

    * فقط از 10 درصد ظرفیت ترانزیت کشور استفاده می‌شود‌

    امیری بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت کشور، یکصد میلیون TEU است اما ما فقط از 10 درصد این ظرفیت یعنی 10 میلیون TEU استفاده می‌کنیم در حالی که ترانزیت اشتغال‌زایی بالایی دارد.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی افزود: کالای ترانزیتی به محض ورود به کشتی فقط سودده است؛ بیمه آن سود دارد، تعرفه عبور سود دارد، هزینه حمل‌ونقل سود دارد بنابراین باید به مقوله ترانزیت توجه خاص داشت.

    * جذب اپراتور ترمینال یک بندر شهید رجایی تا یک ماه آینده/جذب اپراتور ترمینال دو طبق مدل ترمینال یک

    امیری با بیان اینکه در حال حاضر 2 اپراتور «بتا» و «سینا» در ترمینال یک بندر شهید رجایی فعالیت می‌کنند، گفت: مزایده جذب اپراتور جدید برای ترمینال یک در حال انجام است، در حال ویرایش نهایی قرارداد هستیم، پاکت‌های ارزیابی مزایده باز شده و چهار شرکت بالا آمده‌اند که تا یک ماه آینده یکی از آنها انتخاب خواهد شد.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی افزود: در ترمینال دوم به دستور وزیر راه و شهرسازی مقدمات مزایده جذب اپراتور به همان مورد ترمینال یک فراهم شده و عمل می‌شود.

    * اداره بندر کاری به محتوای کانتینرها ندارد/ گمرک مسئول بررسی محتوای کانتینرها است

    امیری اظهار داشت: طبق قوانین و کنوانسیون‌های سازمان جهانی دریانوردی، سازمان بنادر و دریانوردی کانتینر را با پلمب از کشتیرانی تحویل می‌گیرد و موظف است با همان پلمب، تحویل صاحب کالا و گمرک بدهد.

    وی افزود: ما به عنوان صرفاً تخلیه کننده کالا و تحویل دهنده به گمرک، اجازه باز کردن پلمب را نداریم و حتی بعد از اظهار صاحب کالا به گمرک نیز بندر اجازه باز کردن پلمب کانتینرها را ندارد؛ در واقع کانتینری که وارد می‌شود تا زمان اظهار به گمرک، بندر نمی‌داند در آن چه وجود دارد، مسئول بررسی مواد داخل کانتینر هم گمرک است و ما نمی‌دانیم چه در کانتینر موجود است و فقط به اظهار صاحب کالا بسنده می‌کنیم.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی فقط در دو حوزه اجازه ورود به اجسام داخل کانتینرها و بررسی آنها دارد، اول کالاهای خطرناک است که با هماهنگی گمرک، بندر اجازه انبارداری آن را ندارد و دوم مواد هسته‌ای و رادیواکتیو است که باید حمل یکسره شود و در بقیه کالاها بندر کاری به محتوای کانتینر ندارد.

    وی اظهار داشت: گمرک است که باید بابت دریافت عوارض گمرکی، محتوای کانتینرها‌ را چک کند.

    امیری درباره انتقادات گمرک مبنی بر عدم ارائه اطلاعات توسط سازمان بنادر به آنها، گفت: ما وقتی بار کشتی را پیاده می‌کنیم اطلاعات را طبق اظهار کشتی‌رانی و صاحب کالا تحویل گمرک می‌دهیم و قطعاً هر جا گمرک مشکل داشته باشد با آغوش باز استقبال می‌کنیم البته آنها هم باید اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی اظهار داشت: اگر ارائه اطلاعات از سوی گمرک و بندر به صورت هماهنگ انجام شود هزینه تمام شده کالا که به دست مشتری می‌رسد ارزان‌تر است، تأکید می‌کنم باید ارائه اطلاعات به صورت دو سویه باشد در حالی که گمرک فقط دنبال جذب اطلاعات است و خودشان اطلاعات لازم را به ما نمی‌دهند.

    رئیس اداره امور کانتینر بندر شهید رجایی بیان کرد: قبلاً سیستم‌ها‌ در این حوزه سنتی و دستی بود و امکان قانون‌گریزی‌هایی وجود داشت،اما در سیستم نوین این شرایط فراهم نیست البته باید نرم‌افزارهای جدید را با هماهنگی و اطلاع قبلی اجرا کرد در حالی که گمرک نرم‌افزارها را به ناگهان اجرا می‌کند و مشکلاتی رخ می‌دهد.

    وی افزود: یکی از مشکلاتی که ما امروز در بندر داریم این است که صاحب کالا، کالایی را اظهار می‌کند و تا بخشی از مراحل اداری در گمرک پیش می‌رود اما وقتی در مرحله‌ای به درب بسته در گمرک برمی‌خورد، باز می‌گردد و به ما اعلام می‌کند که می‌خواهد کالای خود را به گمرک بوشهر و یا حتی تهران منتقل و آنجا ترخیص کند،در حالی که بندر نمی‌داند این صاحب کالا در گمرک تا حدی مراحل اداری را طی کرده است زیرا گمرک اطلاعات اظهار را به ما نمی‌دهد و اصلاً نمی‌دانیم صاحب کالا تا چه مرحله‌ای در گمرک پیش رفته و یا اصلاً به گمرک رفته است یا خیر و اینها همه مشکلات بزرگی ایجاد کرده است.

    برچسب ها