عصر خودرو

آخوندی تائید کرد؛

ایرباس و بویینگ امتیازساخت قطعه به ایران دادند

پیش‌نویس آماده شد

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی از واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بویینگ و ایرباس خبرداد و گفت: در متن پیش‌نویس قرارداد به این موارد اشاره شده است.

ایرباس و بویینگ امتیازساخت قطعه به ایران دادند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی درباره امتیازات واگذار شده به ایران در پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، گفت: امتیاز ساخت و نگهداری قطعات هواپیما از سوی این دو شرکت به ایران داده شده است و این موضوع در متن پیش نویس قراداد با این دو کمپانی مورد اشاره قرار گرفته است.

    وی اظهار کرد: بنابراین ایران با خرید این هواپیماها می‌تواند در حوزه تعمیر، نگهداری هواپیماهای خریداری شده و بخصوص ساخت قطعات آنها فعال شده و در زمینه تامین بازارهای منطقه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهد.

    بر اساس این گزارش، واگذاری امتیاز تعمیر و ساخت قطعات هواپیما به ایران در متن پیش نویس قراردادهای خرید از ایرباس و بوئینگ درحالی از سوی آخوندی تایید شد که پیش از این مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی هم به صورت تلویحی، از ارائه این امتیاز به ایران خبر داده بود.

    دریافت برخی امتیازات از ایرباس و بوئینگ در قراردادهای خرید هواپیما، یکی از دغدغه‌های فعالان صنعت هوایی کشور است. آنها معتقدند بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایران در این قراردادها، امتیازات بزرگی را از صنعت هوایی ایران می گیرد؛ به اعتقاد دست‌اندرکاران صنعت هوایی کشور، درحال حاضر صنعت هوا و فضای ایران در منطقه حرفی برای گفتن دارد و با دریافت امتیاز ساخت و تعمیر قطعات می تواند به هاب منطقه در این زمینه تبدیل شود.

    علی محمد خان محمدی، کارشناس صنایع هوا و فضا پیش از این گفته بود که در پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، موضوع تعمیر و نگهداری قطعات از سوی طرف ایرانی چندان جدی گرفته نشده و در شرایطی که مراحل نهایی خرید هواپیماها درحال سپری شدن است اما تاکنون از کارشناسان سازمان صنایع هوا و فضا به عنوان متولی تعمیرات سنگین و ساخت قطعات هواپیماهای کشور برای حضور در جلسات رایزنی دعوتی به عمل نیامده است.

    البته با واگذاری این امتیاز به ایران می توان به آینده صنایع هوایی کشور امیدوار بود اگرچه این موضوع، اهمیت بهره گیری از دانش کارشناسان و خبرگان صنعت هوایی کشور را در گفت و گو با طرف خارجی نفی نمی‌کند.

    برچسب ها