عصر خودرو

در جلسه دیروز اوپک چه گذشت؟

مخالفت ایران با کاهش تولید نفت

اوپک برای فریز نفتی به توافق نرسید

عصر بازار- اعضای اوپک در جلسه روز گذشته خود نتوانستند به توافقی در خصوص چگونگی ثابت نگه‌داشتن قیمت نفت و کاهش تولیدات دست یابند.

مخالفت ایران با کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مقامات اوپک روز گذشته در وین دور هم جمع شدند تا در مورد جزئیات چگونگی کاهش میزان تولیدات خود تصمیم بگیرند؛ اما بعد از ساعت‌ها بحث و تبادل‌نظر نتوانستند به توافقی در این خصوص دست پیدا کنند.

    یک منبع مطلع در این‌ باره به رویترز گفت: «کمیته‌ای از مقامات سطح بالای اوپک دوباره در روز 25 نوامبر در وین نشست برگزار خواهند کرد تا سهمیه نهایی هر کشور را در طرح فریز نفتی تعیین کنند. این مقامات همچنین بر اساس برنامه تنظیم‌شده خود، امروز نیز با نمایندگان کشورهای غیر عضو اوپک نیز دیدار می‌کنند تا از آن‌ها نیز برای ثابت نگه‌داشتن میزان تولیدات نفتی در جهان کمک بگیرند.»

    منبع مطلع دیگری در این خصوص گفت: «روز جمعه به دلیل اینکه ایران قبول نکرد میزان تولیدات خود را کاهش دهد، ما توافقی در این زمینه حاصل نکردیم؛ اما امروز این گفت‌وگوها با کشورهای غیر عضو اوپک نیز ادامه می‌یابد.» فرد دیگری در این خصوص اعلام کرد: «ما هنوز کار خود را تمام نکرده‌ایم و سهمیه‌بندی هر کشور، نهایتا در تاریخ 25 نوامبر مشخص می‌شود.» گفت‌وگوها در روز جمعه، جمعاً 11 ساعت طول کشید و گفته می‌شود همه اعضای اوپک غیر از ایران، با نهایی کردن میزان سهمیه تولیدات خود موافقت کرده‌اند.

    با این‌ حال بسیاری از اعضای اوپک از جمله محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک همچنان در خصوص اجرای فریز نفتی امیدوار و خوش‌بین باقی‌مانده‌اند. البته این تنها ایران نیست که با کاستن از میزان تولیدات خود موافقت نکرده است؛ عراق نیز که دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک است، در ابتدای هفته گذشته اعلام کرده بود که نمی‌تواند میزان تولیدات نفتی خود را کاهش دهد؛ زیرا به منابع مالی برای مبارزه با داعش نیازمند است.

    بر اساس این گزارش، کشورهای غیر عضو اوپک ازجمله قزاقستان، روسیه، مکزیک، عمان، آذربایجان، برزیل و بولیوی نیز در جلسه روز جمعه شرکت داشته‌اند.

    برچسب ها