عصر خودرو

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس:

تولید مس تا ۳ سال دیگر به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد

عصر بازار: مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس گفت: تعداد ۱۸ پروژه توسعه‌ای در سطح کشور انتخاب و مقرر شد با سرمایه گذاری حدود ۲/۲ میلیارد یورو و۴۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۷ ظرفیت تولید مس را به ۴۰۰ هزار تن برسانند.

تولید مس تا ۳ سال دیگر به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، احمد مرادعلیزاده در آیین افتتاح فاز دوم کارخانه توسعه تغلیظ مس سرچشمه با بیان اینکه ظرفیت تولید این شرکت از 550 هزار تن کسنتانتره 25 درصد به 680 هزار تن خواهد رسید، گفت: این کارخانه با اعتبار 80 میلیون یورو ارزی و 280 میلیارد تومان ریالی سرمایه گذاری راه اندازی شده که 30 درصد احداث این کارخانه در سال 1380 تا 1383 اجرایی شده است.

    وی افزود: در بخش تولید در سال جاری با برنامه فشرده‌ای که داریم امیدواریم به حدود یک میلیون تن کنسانتره برسیم که میزان مس محتوایی آن حدود 25 هزار تن است و 17 درصد رشد را شاهد خواهیم بود و همه همکاران ما در صنعت مس آذربایجان میدوک و خاتون آباد تعهد کرده اند که به این میزان تولید برسند.

    مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه تاکید کرد: تاکنون 730 میلیون یورو و 1900 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است. ضمن آنکه باقیمانده منابع باید از فضای ارزی تامین شود که در این راستا نیز 70 درصد این سرمایه گذاری در استان کرمان، 19 درصد در آذربایجان و 11 درصد در سایر نقاط ایران انجام می شود که ظرفیت را نسبت به حالت فعلی به دو برابر می رساند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان کرمان دو معدن خارج از محدوده 65 درصد هر کدام از کارخانجات در قالب مزایده بخش خصوصی واگذار شد؛ به طوریکه2300 میلیارد تومان روی کارخانجات سرمایه گذاری خواهد شد.

    مدیر عامل صنایع مس ایران گفت: توان فنی و علمی همکاران ما در حدی است که ظرف مدت دو سال گذشته کلیه تجهیزات این کارخانه به بهترین نحو بازسازی کردند.

    مرادعلیزاده اظهار کرد: از تیر ماه سال 1392 همزمان با تغییرات دولت آخرین تحریم ها روی صنعت مس اعمال شد و شرایط فروش ما را با مشکل مواجه کرد اما علیرغم مشکلات توانستیم سالانه هم طرح های توسعه را بر اساس برنامه پیش ببریم و هم هزینه های جاری کشور را تامین کنیم.

    وی ادامه داد: امیدواریم با توافقی که صورت گرفته است فضای سیاسی کشور باز و شرایط فروش بهتر شود.

    مدیر عامل صنایع مس ایران گفت: تا به حال چرخ شرکت صنایع مس بر اساس شرایط خوب چرخیده است اما اتفاق مهم این بود که قیمت ها از حدود 9000 دلار به زیر5000 دلار رسیده است که این امر شرایط را دشوار کرده و بایستی با تمام توان کاری کرد که سیستم به بهترین نحو اداره شود.

    مرادعلیزاده اظهار کرد: از بدو شروع به کار من در شرکت مس قول داده ام که این شرکت به هلدینگ تبدیل و همچنین کرمان و آذربایجان به بنگاه سرمایه پذیر تبدیل شود اما تنها مشکل ما در این زمینه این است که ازمان بورس به عنوان ناظر شرکت های سهامی آن عنوان می کند که اگر همزمان با این مجوز دولت در انتقال پروانه بهره برداری مانع ایجاد کند تکلیف سرمایه گذاران چه خواهد شد که در این زمینه تنها دولت باید تضمن بدهد.

    وی همچنین به مشکل بعدی شرکت صنایع مس اشاره و تصریح کرد: آلایندگی منطقه سرچشمه و خاتون آباد از مشکلات این منطقه است که باید کارخانه اسید بهره برداری شود تا شرایط محیطی قدری اصلاح شود.

    مراد علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش قیمت جهانی مس تعارضاتی در واحدهای صنعتی بزرگ ایجاد می شود که بهتر است با تحمل ، صعه صدر و کمک به یکدیگر این مسئله حل شود.

    برچسب ها