عصر خودرو

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

اختلاف ۸ میلیونی هر متر خانه در تهران

شرایط مثبت برای خانه‌دار شدن

عصر بازار- تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران ارائه کرده از کاهش معاملات آپارتمان‌های مسکونی و افزایش متوسط قیمت خرید و فروش و همچنین اختلاف هشت میلیونی بین بیشترین و کمترین قیمت هر متر خانه در همین دوره خبر می دهد، این بانک تاکید دارد که در حال حاضر شرایط خوبی برای خانه‌دار شدن زوجین و خانه اولی‌ها فراهم شده است.

اختلاف ۸ میلیونی هر متر خانه در تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جزئیات آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که در مهرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به حدود 10 هزار و 325 واحد رسیده که در قیاس با ماه مشابه سال قبل 10.6 درصد کاهش دارد.

    بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معاملات شده به تفکیک عمر بنا در این ماه نیز حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 51.7 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده است.

    همچنین از میان مناطق 22‌گانه تهران منطقه پنج با سهم 16 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را داشته و مناطق دو، چهار و هشت به ترتیب با سهم 9.6، 12.2 و شش درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، در مجموع 72 درصد کل تعداد معاملات انجام شده مربوط به 10 منطقه (2، 3، 4، 5، 10، 8، 7، 11، 14 و 15 ) بوده و 12 منطقه باقی‌مانده 28 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

    افزایش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی

    اما تحولات قیمت مسکن از این حکایت داشت که در ماه ابتدایی پاییز سال جاری متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 1.6 درصد و ماه مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش دارد. این در حالی است که بیشترین رشد متوسط قیمت به منطقه 16 با 12.6 درصد و بیشترین میزان کاهش متوسط قیمت به منطقه 22 با 3.2 درصد تعلق دارد.

    در این ماه بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 10 میلیون و 400 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن به دو میلیون تومان و در منطقه 18 بوده است.

    در مجموع باید گفت که در هفت ماهه منتهی به مهرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌ها در تهران به 93.5 هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11.2 درصد افزایش دارد. در این مدت متوسط قیمت هر متر حدود چهار میلیون و 300 هزار تومان بوده که با رشد چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

    از بازار اجاره چه خبر؟

    گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که در مهرماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران 9.5 درصد و در کل مناطق شهری 9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد دارد. البته این بانک توضیح داده ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یکساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بها از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم شده است. این در حالی است که سهم هزینه مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات حدود 28.4 درصد است.

    در مجموع با شرایطی که فعلا در بازار مسکن جریان دارد، بانک مرکزی معتقد است که با توجه به رشد ملائم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم در هفت ماهه منتهی به مهرماه سال جاری و نیز گشایش‌های مالی اخیر نظام بانکی در این بخش به ویژه تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم که به حدود 9 درصد رسیده، اکنون شرایط مناسبی جهت خانه‌دار شدن زوجین جوان و خانه اولی‌ها فراهم شده است.

    برچسب ها