عصر خودرو

کاهش سپرده گذاری هندی ها ،تهدیدی برای برنامه های اقتصادی مودی

عصر بازار- کارشناسان بانکی،کاهش سپرده گذاری خانوارهای هندی در بانک ها را خطر جدی برای برنامه های اقتصادی و جاه طلبانه 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند برای رشد هشت و ۹ درصدی می دانند.

کاهش سپرده گذاری هندی ها ،تهدیدی برای برنامه های اقتصادی مودی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که تا پایان سالجاری نرخ سپرده گذاری داخلی که بخشی از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می دهد به 30.2 درصد کاهش یابد.

    این مقدار که کمترین میزان سپرده گذاری در هند از سال 2003 محسوب می شود، تا دو سال آینده رشد اقتصادی هند را تحت تاثیر قرار می دهد.
    از آنجایی که شرکت ها و بانک ها از سپرده گذاری های داخلی برای تامین مالی سرمایه گذاری های خود استفاده می کنند، کاهش نرخ سپرده گذاری،آسیب پذیری آنها در برابر تهدید های خارجی مانند تردید در مورد نتیجه انتخابات امریکا و یا تغییر سیاست های پولی در امریکا را افزایش می دهد و این امر می تواند سرمایه گذاری ارزان در بازار های درحال ظهور مانند هند را با مشکل روبرو سازد.
    به گفته کارشناسان کاهش سپرده گذاری داخلی در بانک ها یک امر نگران کننده برای طرح های جاه طلبانه اقتصادی نارندرا مودی نخست وزیر هند است.
    'مودی' در برنامه های خود اعلام کرده قصد دارد رشد اقتصادی کنونی 7.1 درصدی را به 8 تا 9 درصد افزایش دهد که این میزان نه تنها از رشد اقتصادی چین بالاتر است بلکه فرصت های شغلی بیشتری را برای یک میلیون هندی که به صورت ماهیانه وارد بازار کار می شوند فراهم خواهد کرد.
    نزدیک به دو سوم از جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری هند زیر 35 سال هستند. اقتصاددانان بر این عقیده اند که هند برای کنترل بزرگترین جمعیت جوان در جهان باید نرخ سپرده گذاری خود را بالاتر از 35 درصد نگاه دارد.
    'لیشنیکووا شورش' اقتصاددان ارشد در بخش آسیا اقیانوسیه در سازمان 'ای اچ اس' مارکت گفت: افزایش نرخ سپرده گذاری یکی از شرط های اولیه و اصلی برای رشد بلند مدت و پایدار هند است.
    اقتصاد های قوی درشرق آسیا مانند چین با آگاهی از این امر،نرخ سپرده گذاری خود را بالاتر از 30 درصد نگاه داشته اند.
    به گفته وی، مشکلات اقتصادی هند از یک سرمایه گذاری متزلزل نشات می گیرد که به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سال گذشته با 3 درصد کاهش به 29.6 درصد رسیده است.
    توسعه زیربنایی هند نتوانسته است با نیاز روز افزون اقتصادی این کشور همراه شود.
    بانک جهانی تخمین می زند که هند برای جبران ضعف در توسعه زیربناهای خود به 1.7 تریلیون دلار نیاز داشته باشد.
    خانوارها در هند منبع اصلی سپرده گذاری در این کشور محسوب می شوند اما تورم بالا در طولانی مدت، ضعف در ایجاد شغل، رشد کم درآمد و دو خشکسالی پیاپی،پس انداز های خانوار های هندی را بشدت کاهش داده است.
    'مانوهر لالیک' یک مدیر بازرگانی 50 ساله در شرکت کابل برق با حقوقی حدود 1120 دلار در ماه می گوید برای پرداخت هزینه های آموزش و درمان خانواده خود با مشکل روبرو شده است .
    وی با بیان اینکه حقوق وی در سه سال گذشته فقط هشت درصد افزایش یافته اظهار کرد با افزایش 40 درصدی هزینه های آموزشی و درمانی امکان پس انداز ندارد.
    همچنین طرح های هند برای تحریک مصرف از طریق پایین آوردن نرخ بهره فشار بیشتری بر افرادی مانند 'مانوهر لالیک' وارد می آورد. با پایین آمدن نرخ تورم در سال های اخیر بانک مرکزی هند نرخ های رسمی خود را 175 واحد کاهش داده است و بانک ها نیز نرخ سود سپرده گذاری خود را در این کشور تنزل داده اند.
    به گفته کارشناسان ،کاهش نرخ سپرده گذاری مشکل بزرگی برای بانک مرکزی هند محسوب می شود. این بانک باید از طریق کاهش نرخ سود وام های خود به بانک ها با نرخ تورم 4.3 درصدی مقابله کند.
    هم اکنون نرخ های سود سپرده گذاری در سطح جهان نیز با کاهش روبرو است . بانک های مرکزی در برخی از کشور ها از نرخ های منفی برای افزایش مصرف استفاده می کنند.
    'سونال ورما' یک اقتصاددان مطرح در هند گفت: اگر روند کاهش در نرخ های واقعی ادامه یابد، سپرده گذاری سقوط خواهد کرد و وابستگی به سرمایه گذاری افزایش می یابد که این امر در صورت افزایش ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی با خطر روبرو می شود.
    کاهش پس انداز در بانک های هند از سوی سپرده گذاران خرد هندی به دلیل کاهش نرخ سود درحالی اتفاق می افتد که پول نقد در دست خانواده های هندی در مقایسه با سال گذشته با 40 درصد افزایش به 266 میلیارد دلار رسیده است.

    برچسب ها