عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مهمترین رویدادهای هفته گذشته به شرح زیر است:

    ٢ سیاست اصلی عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا

    به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،طی هفته گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس دست یابی به بورس مرجع منطقه ای و جهانی پتروشیمی و کاهش خام فروشی از سیاست های پیش روی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا دانست و گفت: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا آثار خوبی در ارتقای بخش های مختلف صنعت، اقتصاد، تولیدات داخلی و اشتغال زایی برجای گذاشته است؛ این امر در سرمایه گذاری هایی که در بخش عرضه کالا های پتروشیمی در بورس کالا و صنایع تکمیلی صورت می گیرد به مراتب بیش از صنایع پتروشیمی بوده که تعداد محدودی را به خود اختصاص داده اند.

    اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید براین که عرضه کالاهای پتروشیمی در بازار بورس کالا بسیاری از سیاست های کلان بویژه جلوگیری از خام فروشی را محقق می سازد، اظهار داشت: مهم ترین اهداف شورای رقابت در اجرای این مصوبه ارتقای محصولات فرآورده شده با ارزش افزوده بالا ، تامین نیاز های داخلی و دست یابی به رتبه برتر و اثر گذار به عنوان یک مرجع جهانی برای تعیین قیمت در بورس کالای پتروشیمی است.

    توسعه صادرات و تمرکز بر مرجعیت قیمت محصولات

    از سویی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز طی هفته اخیر در رابطه با کشف قیمت مستمر و منطقی محصولات از طریق بورس کالا اظهار داشت: بورس کالای ایران می‌تواند در تبدیل شدن کالاهای ایرانی به مرجع قیمت های منطقه ای کمک شایانی کند که از این رو باید از ظرفیت های بورس کالا در توسعه صادرات کمک گرفت.

    حمیدرضا فولادگر گفت: اگر با حمایت دستگاه های مختلف، روند فعالیت های بورس کالا در بازار کالای کشور به صورت همه جانبه انجام شود، این نهاد نه تنها می‌تواند انضباط مالی و رقابت پذیری ایجاد کند بلکه به مانعی اصلی در مقابل رانت های موجود مبدل خواهد شد.

    ورود طلاهای خانگی به چرخه اقتصاد از طریق بورس کالا

    همچنین مدیرعامل بورس کالای نیز طی هفته اخیر در رابطه مزیت های ورود طلاهای خانگی به چرخه اقتصاد ایران گفت:‌ صندوق های طلا می تواند طلای راکد و خانگی را برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری کند.

    حامد سلطانی نژاد درباره پیشنهاد راه اندازی صندوق طلا در بورس کالا اظهار داشت:‌ صندوق های طلا در دنیا کارآیی دارند و برای اینکه از نوسانات جهانی قیمت طلا استفاده شود و در عین حال ریسک تلاطمات را پوشش دهند، مورد استفاده قرار می گیرند؛ افرادی که در این صندوق ها یونیت خریداری می کنند می توانند یا طلا و یا پول بیاورند.

    وی با بیان اینکه این صندوق ها کمک می کنند طلای راکد ( طلایی که در خانه ها نگهداری می شود) در این صندوق ها برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری شود، افزود:‌ شمش طلا هم می تواند گزینه پایه دیگری در دارایی های این صندوق باشد و مورد استفاده قرار گیرد. خود سکه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما مهم این است که اعتماد مردم به بازار طلا را بتوانیم جذب کنیم.

    اصلاح ساختار بازار سنگ آهن از طریق بورس کالا

    ورود سنگ آهن به بورس کالا موضوعی است که چندی پیش مطرح شد و دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن  طی هفته اخیر در سخنان خود مهم ترین کارکرد بورس کالا را برای سنگ آهن شکستن انحصار خرید سنگ آهن توسط شرکت‌های فولادی عنوان کرد.

    علیرضا سیاسی راد، با بیان این که رینگ داخلی بورس کالا برای سنگ آهن دارای مزیت های زیادی است گفت: از جمله مشکلاتی که معدن کاران سنگ آهن دارند نحوه فروش این محصول به شرکت های فولادی است، چرا که به دلیل مشکلی که بین تولیدکننده و خریدار وجود دارد، تولید کنندگان سنگ آهن را به واحدهای فولادی می فروشند و مدت ها زمان می برد تا آنها بتوانند پول خود را دریافت کنند.

    وی افزود: اما از این لحاظ بورس کالای داخلی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ به طوری که با تعریف یک مکانیزم درست سیستم قیمت گذاری سنگ آهن، نظام قرارداد فروش داخلی و تامین نقدینگی معاملات به درستی اتفاق می افتد و فعالان بازار، خودشان آن را تنظیم می‌کنند که در نهایت مشکلی که میان تولید کننده و خریدار قرار دارد با اصلاح ساختار بازار داخلی بر طرف خواهد شد.

    برگه معامله بورس کالا، مجوز صادرات سیمان شود

    از طرفی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در هفته گذشته در رابطه با مجوز صادراتی سیمان گفت: اعتقاد فعالان صنعت سیمان این است که تمامی معاملات برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا انجام گیرد و گمرکات کشور فقط با برگه معامله بورس کالا اجازه خروج سیمان از کشور را صادر کند اما همچنان این مهم در دست بررسی است.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از اولویت‌دهی صادرات این محصول خبر داد و گفت: در بحث داخلی برای عرضه سیمان در بورس و بخش‌های دیگر همچون بازار آزاد نیاز به زیر ساخت‌های فراوانی است.

    کشف قیمت واقعی سنگ آهن با عرضه در بورس کالا

    رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران هم طی هفته اخیر در سخنان خود به عرضه سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه سنگ آهن در بورس کالا روش بسیار خوبی است زیرا کشف قیمت واقعی صورت می گیرد.

    کیوان جعفری طهرانی افزود: براساس ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، به منظور جلوگیری از خام فروشی کلیه مواد خام برای گرفتن مجوز صادرات ابتدا در رینگ داخلی بورس کالا عرضه شده و در صورت نبود تقاضا از سوی مصرف کنندگان داخلی، اجازه صادرات به سایر کشورها را دریافت می کنند که در این راستا مقرر شده است تا سنگ آهن به عنوان یکی از کالاهای کلیدی از طریق بورس کالا عرضه شود.

    وی عنوان کرد: به دلیل اینکه بورس کالای ایران در حوزه کشف قیمت مناسب و شفاف، موفق عمل کرده است لذا عرضه سنگ آهن در بورس کالا می تواند برای این صنعت مفید باشد زیرا کشف قیمت واقعی صورت می گیرد و در صورت وجود مشتری داخلی، این محصول در داخل کشور به فروش می رسد و در غیر اینصورت صادر می شود.

    برچسب ها