عصر خودرو

پس لرزه های رشد قیمت اونس جهانی طلا بر بازار سکه ایران

عصر بازار- بازار خرید وفروش سکه طلا در ایران در هفته نخست آبان ماه رشد ۱۸۸ هزار ریالی را تجربه کرد که بیش از همه ناشی از افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی بود.

پس لرزه های رشد قیمت اونس جهانی طلا بر بازار سکه ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هر سکه بهار آزادی طرح جدید در هفته ای که گذشت با رشد 17 هزار ریالی و ثبت قیمت 10 میلیون 955 هزار ریال در روز شنبه آغاز کرد و در نهایت قیمت آن در کانال 11 میلیون ریالی تثبیت شد.
    این فلز گران بها که در هفته های گذشته در بازارهای جهانی به خاطر گمانه زنی ها درباره احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا با نوسان همراه بود، در هفته قبل (منتهی به 23 اکتبر) نیز به دلیل تقویت نرخ دلار و افزایش اونس جهانی طلا روند رو به افزایش گذاشت.
    بهای طلا در جمعه گذشته (30 مهر) نسبت به جمعه هفته قبل از آن 1.03 درصد افزایش یافت به نحوی که نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1268.44 تا 1255.60 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شد.
    به طور کلی بازار جهانی طلا طلا در هفته گذشته تحت تاثیر اظهارنظر مقام های پولی، انتشار آمارهای اقتصادی، نشست های بانک های مرکزی و مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفت و در مجموع این عوامل منجر به رشد 1.03 درصدی قیمت طلا شد.
    بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا، ادامه افزایش روند ورود سرمایه به صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا و ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا داشت ، هرچند واکنش آن به سومین و آخرین مناظره انتخاباتی آمریکا به نسبت کمتر بود.
    از سوی دیگر اظهار نظر برخی مسئولان بانک مرکزی آمریکا از جمله استنبلی فیشر نایب رییس آن مبنی بر اینکه فدرال رزرو قصد دارد نرخ های بهره را افزایش دهد تا سیاست پولی و اقتصاد آمریکا را در موقعیت بهتری قرار گیرد، بر تقویت دلار اثرگذار شد.
    اعلام رشد فعالیت بخش تولیدی آمریکا برای سومین ماه در چهار ماه گذشته و امیدواری فعالان اقتصادی برای احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا منجر به محدودیت در افزایش قیمت های طلا شد.
    از سوی دیگر و بر اساس بررسی های انجام شده در دایره مطالعات ارزی بانک مرکزی ایران، از دیگر عوامل موثر بر بازار جهانی طلا در هفته گذشته، نشست بانک مرکزی اروپا بود که بر تثبیت سیاست پولی تاکید کرد.
    «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا در این نشست از احتمال تسهیل بیشتر سیاست پولی در ماه دسامبر (آذر -دی) سخن گفت که فعالان اقتصادی، بانک مرکزی اروپا را موافق پایین ماندن نرخ های بهره ارزیابی کردند به خصوص اظهاراتی که نشان داد این بانک در ماه مارس (اسفند - فروردین) به برنامه خرید اوراق قرضه پایان نمی دهد و احتمال تمدید این برنامه قوت گرفته است.
    شاخص دلار آمریکا در واکنش به تصمیم بانک مرکزی اروپا در برابر سبدی از شش ارز رقیت حدود 0.3 درصد افزایش یافت که منجر به کاهش اندکی در قیمت طلا شد. از طرفی افزایش تقاضای سرمایه گذاری چین از افت بیشتر قیمت طلا در روزهای پایانی هفته جلوگیری کرد.
    در همین رابطه و در کنار تحولات موثر بر تقویت قیمت طلا در بازارهای جهانی، «محمد کشتی آرای» رئیس اتحادیه طلا و جواهر، رشد قیمت سکه طلا در بازار ایران را ناشی از افزایش حدود هفت دلاری قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی می داند.
    وی یادآور شد: افزایش قیمت جهانی اونس طلا که نزدیک به هفت دلار افزایش یافته، اثر خود را بر رشد قیمت سکه در بازار آزاد گذاشته است.
    این فعال بخش خصوصی افزود: افزایش جهانی طلا در حالی تحقق یافته که بازار طلای ایران به طور کامل آرام است و افزایش تقاضا یا افزایش هیجانی قیمت ها در آن دیده نمی شود.

    برچسب ها