عصر خودرو

موافقت عربستان با کاهش ۴ درصدی تولید نفت برای تقویت قیمت‌ها

عصر بازار- در حالی که عربستان و متحدانش با کاهش ۴ درصدی تولید نفت به منظور تقویت قیمت ها موافقت کرده اند روسیه تاکید کرده است تنها در طرح فریز نفتی شرکت می کند.

موافقت عربستان با کاهش ۴ درصدی تولید نفت برای تقویت قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که گروهی از کارشناسان اوپک قرار است امروز و فردا با همتایانشان از کشورهای تولید کننده غیر عضو نظیر روسیه دیدار کنند و در خصوص جزئیات طرح اوپک برای کاهش تولید رایزنی نمایند، به نظر می رسد که مذاکرات دشواری در پیش است و اختلاف نظرها کل توافق را تهدید می کند.

    اوپک ماه گذشته در الجزایر برای اولین بار در 8 سال گذشته توافق کرد که تولید خود را اندکی کاهش دهد. افزایش فشار ناشی از افت قیمت ها موجب شد تا عربستان، به عنوان تاثیرگذارترین عضو این سازمان در مقابل خواسته های ایران کوتاه بیاید.
    اما شکاف هایی در توافق الجزایر که بر اساس آن تولید اوپک باید به 32.5 تا 33 میلیون بشکه برسد پدیدار شده و اکنون اگر عربستان می خواهد این توافق به نتیجه برسد، احتمالا باید امتیازات قابل توجهی بدهد.
    به گفته منابع اگاه، وزرای انرژی عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس این هفته به همتای روسی شان گفته اند که آنها حاضرند 4 درصد از تولید نفت خود بکاهند.
    عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک این هفته گفته که تولید خود را کاهش نخواهد داد و باید از توافق اوپک برای کاهش تولید مستثنی شود. زیرا برای مبارزه با داعش به درآمد بیشتری نیاز دارد. به گفته منابع اگاه در درون اوپک، موضع بغداد احتمالا با مخالفت ریاض و متحدان منطقه ای اش مواجه خواهد شد.
    یک منبع آگاه در درون اوپک در مورد مذاکرات کارشناسی که امروز و فردا در وین برگزار می شود گفت: «من انتظار دارم نشست بسیار سختی در پیش باشد.»
    وی در خصوص درخواست عراق گفت: «اگر کاهشی در کار باشد، همه باید تولید خود را کاهش دهند. معافیتی در کار نیست.»
    به گفته 3 منبع آگاه در اوپک، این تفاهم عمومی به وجود امده که کشورهای ایران، لیبی و نیجریه باید از توافق مستثنی شوند، زیرا تولید آنها در نتیجه جنگ و تحریم کاهش یافته است.
    منابع اگاه گفتند، تلاش برای پیوستن روسیه به توافق کاهش تولید روز یکشنبه در ریاض در نشست وزرای انرژی کشورهای منطقه خلیج فارس پشت درهای بسته مطرح شد که از سوی وزیر انرژی روسیه رد شد.
    یک منبع اگاه گفت: «وزیر انرژی روسیه گفته... روسیه تولید خود را کاهش نخواهد داد. وی گفته که آنها دارند در مورد فریز تولید حرف می زنند نه کاهش تولید.»
    دست رد مسکو به سینه تولید کنندگان عرب موجب خواهد شد تا عربستان برای تثبیت بازار و افزایش قیمت ها نیازمند دادن امتیازات بیشتری باشد.
    اکثر تحلیلگران معتقدند که تولید نفت عربستان در فصل زمستان و با سپری شدن فصل گرما در هر صورت کاهش خواهد یافت و این کشور برای مصرف سرمایشی در داخل نیازی به تولید بالا نخواهد داشت. شرکت سعودی آرامکو همچنین قصد دارد تا پایان امسال دو پالایشگاه خود را تا پایان امسال برای تعمیرات تعطیل کند و این بدان معناست که تولید نفت این کشور تا 700 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
    منابع اگاه گفتند، احتمالا در نشست این هفته کارشناسان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، پیشنهاد کاهش 4 درصدی تولید از سوی کشورهای عرب عضو اوپک مطرح خواهد شد.
    یک منبع اگاه در اوپک گفت: «عربستان به شدت به توافق نیازمند است.»
    ریاض برای دومین سال متوالی با کسری بودجه بی سابقه مواجه است و ناگزیر شده حقوق کارکنان دولتی را کاهش دهد.
    به علاوه، منابع صنعتی گفتند، شرکت سعودی آرامکو نمی تواند این حجم بالا از تولید (10.6 تا 10.7 میلیون بشکه در روز) را برای مدتی طولانی ادامه دهد . تولید روزانه 10.1 تا 10.2 میلیون بشکه برای این شرکت گزینه ای بهتر خواهد بود.

    برچسب ها