عصر خودرو

جنگیدن با عرضه مازاد نفت از عهده اوپک خارج است

عصر بازار- به نظر می‌رسد اوپک به کاهش سقف تولید نفت مدنظر خود نخواهد رسید؛ اما حتی اگر کارتل نفتی با اعمال کامل کاهش تولید به مبارزه با بازار برود، بازهم عرضه مازاد نفت در سراسر دنیا وجود خواهد داشت.

جنگیدن با عرضه مازاد نفت از عهده اوپک خارج است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اظهارات محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در نظر دارد تا با نخستین کاهش تولید در هشت سال اخیر، موجودی ذخایر نفتی جهان را کاهش دهد. با وجود این،‌ آمار اوپک نشان می‌دهد که حتی با کاهش سقف تولید این کارتل نیز میزان ذخایر نفتی در سال آینده باز هم رکوردزنی خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که این سازمان برای پایان دادن به عرضه بیش از تقاضا نیازمند کمک تولیدکنندگان غیراوپکی به ویژه روسیه خواهد بود.

    کامرز بانک در یادداشتی نوشت: در سه سال گذشته عرضه جهانی از تقاضا پیشی‌ گرفته و موجب شده تا نفت در ذخایر نفتی به اندازه‌ای مازاد باشد که نزدیک به 160 نفتکش غول‌پیکر را پر کند. در حالی که کاهش تولید موافقت شده در ماه گذشته، موجب عدم افزایش بیشتر موجودی نفت شده، ولی این کاهش تنها 11 درصد از موجودی ذخایر نفت جهانی را در سال آینده کاهش خواهد داد. اگر اوپک نتواند با روسیه به توافق برسد، احتمال سقوط قیمت نفت دیگری وجود خواهد داشت.

    اوپک در نشست غیررسمی 28 سپتامبر خود در الجزایر با کاهش تولید به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کرد و اعلام کرد که جزئیات این کاهش در نشست 30 نوامبر مشخص خواهد شد. همین توافق باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت در ماه جاری از مرز 50 دلار عبور کند.

    موجودی ناپایدار
    بارکیندو پس از نشست الجزایر اعلام کرده بود، توافق الجزایر نخستین گام در کاهش موجودی ذخایر نفتی خواهد بود. خالد الفالح، وزیر صنعت و انرژی عربستان نیز روز بعد از توافق اعلام کرد که اطمینان دارد سازمان اوپک در این راه موفق خواهد بود.

    بسیاری از تحلیلگران،‌ از جمله فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که این توافق به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا را در سال 2017 تسریع کند.

    هارولد یورک، نایب رئیس شرکت مشاوره انرژی وود مک‌کنزی معتقد است در صورت اجرایی شدن این توافق، موجودی ذخایر نتفی جهان در سال آینده 270 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

    با وجود این، آمار اوپک نشان می‌دهد که کاهش تولید به کف محدوده در نظر گرفته شده تنها اثری سطحی روی موجودی ذخایر خواهد داشت.

    گزارش ماهانه اوپک در ماه اکتبر نشان می‌دهد، اگر اوپک تولیدات خود را به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد ( کاهش 900 هزار بشکه‌ای نسبت به سطوح تولیدی ماه سپتامبر)، میزان تولید از میزان تقاضا در سال 2017 کمتر خواهد شد.

    برچسب ها